Mintha örökké élnénk!?
A testápolásnak soha nem volt még ekkora kultusza, mint ma a nyugati társadalomban. Hihetetlen, mekkora üzlet van benne, és micsoda forgalmat bonyolít ez az iparág: a mindenféle termékek, masszázs, beauty farm, plasztikai sebészet, fitnesz, bronzárium, fogyasztó készítmények, és egyéb szolgáltatások piacán. Káprázatos, milyen folyamatosan nő a kereslet iránta.
Ennek a kultusznak megvannak a maga szertartásai, liturgiája; vannak templomai és papjai.
Észnél kell lennünk azonban! Ha jól megfigyeljük a jelenséget, látjuk, mennyire bonyolult kérdésről van szó, és mennyi az árnyoldala. Először is: mi csak a saját testünkre, a magunk testápolására gondolunk, meg azokéra, akiket szeretünk. A mások teste csak akkor érdekel, ha szép és fiatal, egészséges és vonzó.
A konzumizmus bizony egyre inkább vallássá válik, és örök életet ígér. Valahogy így: az autóm néhány hónap múlva elöregszik, ám vehetek egy ugyanolyant – azt az illúziót keltve, hogy az autóm örökké új lesz. Ugyanez vonatkozik minden termékre, és a testünkre is: a kezelésekkel, testápoló szerekkel, műtétekkel szeretnénk legyűrni az időt és az öregedést.
Mégis elérkezik előbb-utóbb a betegség, a leépülés ideje, és a fogyasztói szemlélet, a konzumista kultúra nem segít rajtunk. Mert rosszalló szemmel nézi, félreteszi a beteg, a gyönge, a csúnya és az öreg testet. Nem akar tudni róla. Például nem látunk többé halottas meneteket a városban. Gyermekkoromban, ahol nevelkedtem, körülvett az élet, a születés és a halál valósága. Otthonainkba fogadtuk az életet, de elfogadtuk a halált is. Velük együtt nőttünk fel, mintegy kiegyeztünk az élet és a halál dimenziójával egyszer s mindenkorra.
Érdekes módon ugyancsak a testi lét kizárása köszön vissza a közösségi oldalakon, a világhálón. Ha valaki csak arra szorítkozik, hogy kitalált, mesterségesen felépített személyekkel találkozzon a virtuális térben, ugyanakkor elkerüli a hús-vér embereket a maguk bonyolult és ambivalens valóságukban, akkor ezek a ragyogó találmányok jó messzire röpíthetnek attól, ami emberi, mert aminek nincs teste, az nem lehet emberi.
A testünk árulja el legelsőnek, hogy mik vagyunk, és hogy térben, időben élünk. A testünk különböztet meg minket valójában egymástól, és fedi fel előttünk és a többiek előtt a korlátainkat. Vagyis egyazon éremnek a két oldalán találjuk a testimádókat és azokat, akik eltaszítják a testet. Mindketten abban az illúzióban élnek, hogy meglehetünk a nélkül is, hogy számot kelljen vetni a magunk és mások törékenységével, halandóságával.
Luigino Bruni
Fordította: Bartus Sándor
Új Város – 2010 szeptember-október
életmód – fogyasztói szemlélet
Mintha örökké élnénk!?