El Camino sodrásában
A szeretet zarándoklata Santiago de Compostelába 2010 júliusában, ami közvetlenül és az útitársak által is Istenhez vezetett.
Már két éve érlelődött Ferentzi Csabában az elhatározás, amikor egyik barátjától élő és szemléletes előadást hallott a spanyolországi zarándoklatról, s idén nyáron végigjárta ő is a Caminot. Rövid magyarországi tartózkodása alatt beszélgettünk vele.
Hogyan jutottál az elhatározásra, hogy ezt az immár több mint ezer éves utat bejárod?
Teológiát tanulok Rómában. Idén egyháztörténelem és antropológia órákon hallottunk a zarándoklat ősi hagyományairól, és a szeretteink számára elnyerhető kegyelmekről. Ez alapozta meg a végső döntést, hogy a nyári szabadságom három hetét erre fordítsam. Gyula öcsénk 2008-ban erőszakos bűncselekmény áldozata lett. Egy belső hang arra bíztatott, hogy a frissen megismert és az Egyház biztosította kegyelmeket, az egész út fáradságát érte és családjáért ajánljam fel.
Az útitársak?
Kezdetben a baráti körben és a Fokoláre közösségében is lelkesedtek az ötletért, többen el akartak jönni, végül aztán egyedüli induló maradtam. A magánytól azért nem féltem, mert az előrejelzések egymillió zarándokról szóltak Santiagóba érkezésem idejére. Ez a nap ugyanis, július 25-e Szent Jakab apostolnak, Spanyolország védőszentjének az ünnepe. Így, hogy „hivatalosan” nem voltak társaim, még nyitottabb lettem minden találkozásra. Megfigyeltem, hogy amióta két éve a római máriapoliban élek, fontosabbá vált a magyar identitásom, mint amíg itthon voltam. Folyamatosan tapasztalom, hogy magyarként és fokolarinóként vagyok ajándék a nemzetközi közegben. Ez itt a Caminón még hangsúlyosabbá vált, mert ha egy találkozást, ismeretséget elszalasztottál, az alkalom nem tért vissza soha. Ezért a zarándokkalapomra és a hátizsákomra is tettem egy kis nemzetiszínű szalagot. Így azzal a sok hazai és határon túli honfitársunkkal, akikkel összeakadtam, rövid néhány perc alatt mély és fontos témákat érintő beszélgetések alakulhattak ki.
Milyen gondolatokkal vágtál neki az útnak?
Az alapmotívum a már említett felajánlás volt Gyula testvéremért. A kaland- vagy teljesítmény része is érdekelt, rövid idő alatt még soha nem gyalogoltam ennyit. Tehát jó kis testi-lelki kalandra készültem, nyitottan arra, amit a környezet, a társak, és főként Isten mondani akar.
Így utólag azt vettem észre, hogy El Camino és a konkrét élet valahogy egymás leképezései: az eddigi életed, tapasztalataid segítenek az úton, és amit ezekben a napokban megértesz, tisztázol, megtanulsz, azt egyenesen az életnek tanulod. Maga az út ott van a helyén már több mint ezer éve – ez a statikus elem –, de a valódi események egy nagyon élő dinamikában zajlanak: a zarándok, a társak, a táj és az Isten országa alkotta térben. A te életed veled jön létre minden pillanatban, egyedi és megismételhetetlen – még te magad sem tudod megismételni. A camino minden lépéssel benned épül, és figyelni kell nagyon, mert kétszer ugyanott nem haladsz el. A fölfedezés, a meglepetések, a rácsodálkozás végig kísértek mind a 700 kilométeren. Amikor nekiindultam frissen, tele energiával, szinte száguldottam az ösvényen, amit mi az Alföldön simán dűlőútnak neveznénk. Egy-két óra után kezdtem rájönni, hogy ez így nem lesz jó, meg kellene találni a táj, az ember, az egész napos táv és még sok további szempont fényében is azt a sajátos menetstílust és ritmust, ami összhangot teremt, tartható, és megadja a lehetőséget a kapcsolatok építésére is. Ebből alig néhány órával később kifejlődött a gondolat, hogy az érintett települést, régiót, jobb állapotban hagyjam magam mögött, mint érkezésem előtt volt. Első pillantásra elég abszurdnak tűnt, aztán rájöttem, hogy van sok lehetőségem: ne dobjak el semmit, főleg, ha műanyag, köszöntsem a helyieket, kívánjak szép napot, ne tegyek semmi olyat, aminek nem örülnének, köszönjem meg, hogy üzemeltetik a közkutakat, a szállásokat, nyitva tartják és őrzik a templomokat… Erőt adjak a zarándoktársaknak, mosolyogjak, emeljem a Camino légkörét, hogy sugározzon valamit kifelé.
Régi meggyőződésed, hogy igazán emberré válni csak Istennel és az emberrel párbeszédben sikerülhet. Ennek egyik kiváltságos pillanata lehet a Camino?
Nagyon meglepődtem, amikor kiderült, hogy mennyien vannak, akik Istenbe vetett hit nélkül, sőt harcos tagadóiként is belevágnak. – Úgy meg mi értelme van? – szólalt meg bennem őseim józan paraszti esze. Néhány nap után azonban fölidéződött egy régebben hallott párbeszéd: – Én nem hiszek Istenben… – Nem baj, attól még Isten hisz benned! – Sokszor derült ki, hogy az a derék, becsületes nem hivő fülig benne van az Istennel való párbeszédben az élete értelméről, céljairól, a megoldandó problémáiról, amik persze pár nap kemény gyaloglás után, valahogy teljesen másképpen tűnnek fel, mint az otthoni kényelemben. Bátran állítom, hogy mindenki belekóstol a neki megfelelő szinten ebbe az emberi fejlődési dinamikába, és „emberebb emberként” jön le a caminóról, mint ahogy nekivágott.
Melyik pillanatot neveznéd a legnagyobb élménynek?
Bár az első napokban óránként 5-6 kilométeres sebességgel haladtam, az utolsó 5 kilométert körülbelül 3 óra alatt tettem meg. Sem megállni, sem továbbmenni nem bírtam szinte. Péntek kora délután volt, hőség, szomjúság… A város élte a maga életét, senki még csak egy pillantásra sem méltatott; a belső, élő párbeszéd Istennel megszakadt. Mintha egy szűkülő sötét alagútba mennél befelé, és a végén egy fekete lyuk vár… a halál. Lassan kezdett leesni, hogy Jézus részesít – ha kicsiben is – a szenvedésében, a keresztút érzéseiben. Ha be akarom fejezni Gyuláért ezt a zarándoklatot, menni kell előre, és nincs is más út. Át kell menni ezen is, senkit sem hibáztathatok érte, én magam határoztam el, a saját döntésem következményeként vagyok pont most, pont itt, pont ilyen állapotban. Betámolyogtam a térre a székesegyház elé és eldőltem, mint egy zsák. Jézus körül jártak a gondolataim: vajon hogyan sejthette meg a Getszemáni kertben a kereszt és az elhagyottság elkerülhetetlenségét. Átéreztem, mennyire nem a rómaiak, Pilátus, illetve a zsidók gonoszsága, kegyetlensége lehetett a közvetlen ok, hanem Isten szeretete, amivel szabadon eldöntötte, hogy megszabadítja az emberiséget. És itt szinte robbant bennem az ünnep. Jézus értünk ment át ezen, vállalta az elhagyottságot, meghalt és föltámadt, és ott van stabilan a természetfelettiben, és itt közöttünk is az egyházban. Sok nagy lélek, köztük Chiara is átment ezen.
Egy kis elővételezése lett ez a pillanat a halál elkerülhetetlenségének és kegyetlenségének, a föltámadt Krisztussal való egyesülés örömének. Amikor sikerült bejutnom a székesegyházba – nem is olyan egyszerű –, a kezdődő zarándokmisén éppen azt a „Resusido, föltámadott…” kezdetű dalt énekelték, amit a gyaloglás során elég sokat dudorásztam. Mivel az úton többször elmélkedtem a júliusi életigét, azonnal tudtam, hogy ez a tapasztalat az a gyöngyszem, amit kerestem.
Sudár Balázs
Fotók: Ferentzi Csaba fotóalbumából
Jeruzsálem és Róma után Santiago de Compostela a keresztény zarándoklatok egyik legfontosabb célpontja. Az „idősebb” Jakab apostol, akinek a holttestét a legenda szerint közvetlenül a halála után hajón hozták Jeruzsálemből Észak-Spanyolországba, a tanítványok legbelsőbb köréhez tartozott. Sírjának holléte évszázadokra feledésbe merült, csak 813-ban fedezték fel újra, s mivel a legendában csillag jelezte a sír helyét, Campus Stellae-nek nevezték el a területet, innen ered Compostela neve. Santiago pedig Szent Jakab spanyol nevéből ered (Santo Iago). A zarándokok védőszentjét többnyire kezében vándorbottal, vállán tarisznyával, kalapján kagylódísszel ábrázolják. A kagyló a compostelai búcsújárás igazoló jelvénye. A Szent Jakab-út Pireneusoktól Santiagóig vezető része 1993 óta a világörökség része. Idén augusztus 5. és 8. között rengeteg spanyol fiatal látogatott Santiago de Compostelába, hogy együtt ünnepeljék a Szent Jakab-évet, és közösen készüljenek a 2011-es madridi Ifjúsági Világtalálkozóra. XVI. Benedek pápa november 6-án szintén felkeresi Santiagót. Másnap pedig Barcelonában felszenteli a Sagrada Familia templomot, Antoni Gaudí 1882-ben épült remekművét. II. Kallixtusz pápa rendelkezése óta (1120) Santiagóban minden olyan év szentév, amelynek során július 25-e, Szent Jakab apostol ünnepe vasárnapra esik. A legutóbbi 2004-ben volt, amikor mintegy 12 millióan keresték fel az apostol sírját. A 2009-es év statisztikája szerint 120 ezer zarándok gyalogosan, 24 ezer kerékpárral, 341 lóháton, 39 pedig kerekesszékben tette meg az utat. Forrás: Magyar Kurír |
Új Város – 2010 szeptember-október
közelkép – zarándoklat
EL CAMINO SODRÁSÁBAN