Egység és pedagógia
Pontosan tíz évvel ezelőtt, 2000 novemberében kapott pedagógiából díszdoktori diplomát Chiara Lubich Washingtonban, amivel elismerték az egység karizmájából született újdonságot a nevelés világában.
„Tudni szeretnél? Tanulj!
Többet szeretnél tudni? Keress egy jó tanítót!
Szeretnél még többet tudni? Tanítsd meg másoknak azt, amit te magad megtanultál!”Chiara Lubich
Az ókortól kezdve a „társadalmi csoport”, a közösség volt a nevelés első számú terepe, ahol a fiatalok szabadon tanulhattak az idősektől. Nem egy civilizációban a mester (tanító) együtt élt a tanítványaival, akik, ahogy számban gyarapodtak, sok esetben egy kisebb település méreteit elérő közösséget hívtak életre.
A nevelő, a tanár, azaz a mester szó jelentése sokat változott az idők során. Napjainkban a szónak két jelentése van: a mester, mint vezető, aki egy ingyenes, a jó iránti szeretettől indított hivatásban él; és a mester, mint tanító, aki kibontakoztat egy „szakmát”, szaktudása van, amit át tud adni másoknak.
[…]
Chiara Lubich tanításának újdonsága, hogy Krisztus, a Tanító, a Feltámadott „ott él a város lakói között.” A Mester, Jézus központi szerepe szorosan összefonódik a kapcsolat dimenziójával, és így megvilágosítja a modern és kortárs pedagógia sok kulcsfontosságú problémáját…
Chiara Lubich olyan modellt vezet be, amely az Istennel és a felebaráttal való kapcsolat kettős dimenziójában valósul meg. Ennek megfelelően minden személy ezeken a kapcsolatokon keresztül képes meghatározni létét. A kapcsolat nem csak az emberek közötti kapcsolat dimenziójában mutatkozik meg, hanem mint egy „harmadik alkotóelem” (Jézus, aki jelen van és ott él azok között, akik szeretik egymást), az igazi Mesterré válik.
Ennek az igazságnak a jele, hogy Isten itt van közel, ott él minden felebarátban. Ebben az értelemben az embertárs a minden emberben jelenlévő végtelennek a bizonyítéka, és ennek következményeként annak a kapcsolatnak is, amelyet többé-kevésbé tudatosan minden ember megél Istennel.
[…]
Ebből következően az egység pedagógiájában a nevelésnek nemcsak hogy szüksége van a kapcsolatra, hanem a nevelés maga a kapcsolat, a kapcsolaton belül valósul meg. A nevelés minden alanya – a tanárok, a tanulók, a környezet – csak a kapcsolaton keresztül létezik és alakul.
[…]
Újra fel kell fedezni, ki is a nevelő valójában, és miben áll a hivatása, hogy ez az „apátlan társadalom” visszakapja az atya alakját, de természetesen nem a parancsoló, önkényuralmi apáét, hanem azét, aki képes életet adni másoknak, és megfelelő választ tud adni a zűrzavarral szemben, amely sokakat leblokkol…
Ki kell fejteni, ki kell dolgozni a kapcsolat lényegi elemeit, amelyben a nevelő és a növendék nem csupán alanya és tárgya a nevelés folyamatának, hanem az egyetlen Mester ajándékának csatornái kölcsönösen egymás számára. Minden egyes nevelő, pontosan az őt illető felelőssége miatt, alanya a nevelésnek, a tanulóhoz viszonyítva egy dinamikusan aszimmetrikus helyzetben, ugyanakkor a nevelés tárgyaként is felfedezi magát az igazi Nevelő és a tanuló szemszögéből nézve.
[…]
Ez a kapcsolat, a Mester élő jelenléte közöttünk fontosabb a tanár képességeinél, tudásánál, erejénél; fontosabb, mint a növendék frissessége, fogékonysága. Fontosabb a tanítási programnál, amelyet természetesen ki kell dolgozni, és folytonosan meg kell újítani; elsőbbrendű a különleges célok elérésénél.
Ahhoz, hogy minden személy fejlődését az őt alkotó különböző képességek vagy dimenziók harmóniájának egységében tudjuk kibontakoztatni, a kapcsolatnak erre a modelljére kell alapoznunk a nevelést. Ez lesz a válasz az egységtörekvésre, amely ott él minden ember lelkében.
Részletek Francesco Châtel írásából
Szerkesztette: Aranyi Krisztina
Új Város – 2010 november-december
az egység lelkisége – óvodától egyetemig
Egység és pedagógia