Megbirkóznak a magánnyal?
Sokszor éppen a papok a legmagányosabbak, pedig állandóan emberekkel foglalkoznak.
Korunk egyik nagy kihívása a mindenkit fenyegető magányosság. Igino Giordani mondta egyszer, hogy egy zsúfolásig telt stadionban is egyedül érezheti magát valaki. A magányt mindannyian ismerjük, mert végül az alkotja emberi viszonyaink hátterét. Érinti a családot is, mert ahhoz, hogy szeretni tudjuk a partnerünket, meg kell tudnunk állni a saját lábunkon egyedül is minden helyzetben, anélkül, hogy támaszkodnánk a másikra. Willy Pasini pszichológus állítja: „Csak akkor lehet jó az együttélés egy másik személlyel, ha elértük a teljességet.” A teljesség pedig érett, már önmagában is teljes egész, önálló személyiséget feltételez.
Ha a magány mindenkit érint, akkor nem maradnak ki belőle azok sem, akik Istennek szentelték az életüket, legyenek világiak, szerzetesek vagy papok. Amint igaz, hogy az egyedüllét előfeltétele minden valóban önzetlen, érdek nélküli kapcsolatnak, úgy igaz az is, hogy ártalmassá válhat, ha nem tölti ki a kommunió. Nagy feladat ez nem utolsó sorban az érzelmi kapcsolat intimitását nélkülöző és a plébánián gyakran magányosan élő papnak, akinek egyedül kell megbirkóznia a mindennapos gondokkal, a lelki próbatételekkel és a küldetésével járó nehézségekkel.
Márpedig az egyedüllét, ha azt nem sikerül jól megélni, olyan szenvedésekkel jár, amelyek lelki sérüléseket is okoznak. Így válik valaki sebezhetővé és védtelenné. Aztán jön a menekülési vágy, megjelennek a kísértések, a pótcselekvések, a féktelen aktivizmus, az önző életmód.
A papok többségének tapasztalata mégis azt igazolja, hogy a magány termékennyé, és olyan energiaforrássá válhat, amely segíti az egyesülést Istennel és a kommuniót az emberekkel.
A papnevelésben és a missziós közösség vezetésében szerzett huszonöt évnyi tapasztalatáról kérdeztük Massimo Camisasca atyát, az 1985-ben alapított Szent Károly Testvériség elöljáróját.
– Milyen mélyen találhatók a papi magány gyökerei?
– Eredete az individuális képzésben gyökerezik régóta. Aztán vannak közelebbi okai: olyan összetett problémák, amikkel a papok korunkban szembe találják magukat. Azt hiszem, segítenünk kell az Egyháznak, hogy valódi papi testvériségek szülessenek. Másik gond, hogy a püspökök túlságosan elfoglaltak. A növekvő bürokráciát megszenvedi a püspök és a papjai közötti közvetlen kapcsolat. Határozottan az a véleményem, hogy a püspöknek vissza kellene térnie a papjai közé, hogy velük éljen – legalább néhányukkal –, ahogy Szent Ágoston tette. Ezen kívül az éves munkaidejének jelentős részét kellene együtt töltenie a kispapjaival.
– Milyen szerepet kellene, hogy kapjon a papok életében a kommunió és a testvériség a következő évtizedekben?
– A II. Vatikáni Zsinat után sokat beszéltek a kommunióról. A Comunione e liberazione mozgalom tagjaként meg vagyok győződve róla, hogy a kommunió az egész kereszténység tapasztalatát és mindent magában foglal, amit Krisztus hozott nekünk, embereknek, akár hívőknek akár nem hívőknek. A kommunióban van valami egyetemes. Nem a mi korunk találta ki, ez minden időkre szóló valóság, valamennyi ember meg van hívva rá. A két szó testvériség és kommunió egymás szinonimái, akkor is, ha van közöttük árnyalati különbség. A kommunió fejezi ki, hogy milyen mélyen részesedik az ember Isten életében azzal, hogy Isten neki ajándékozza magát. A testvériség pedig azt jelenti, hogy mi mind egyetlen Atya gyermekei vagyunk, és hogy a testvér szentségi jelenléte mekkora érték: valóságos szentség, amelyet Krisztus előnyben részesített. Isten azért állította mellénk a felebarátot, hogy segítsen a hozzá vezető úton.
– Létezik ellenszer a magányosságra?
– Isten nem akarja, hogy magányban éljünk, megmutatja a kivezető utat. Ami alapvető, az a kapcsolat Istennel. Amikor megtanulunk imádkozni, megtanulunk tanulni, elmélkedni, játszani, sportolni, barátságokat kötni, akkor kilépünk a magányból. Amikor nem fordulunk önmagunkba, és nem leljük halálunkat a tévé és az új technológiák hamis társaságában, de legalábbis kihasználjuk ezeket az Isten felé haladás és a boldogságunk érdekében.
– Hogyan segíthetik a papok életét a karizmák?
– A karizmákból származnak az újdonságok, és a papi életben megújulást csak a világiak által hozott megújulás eredményez.
Aurelio Molè
Fordította: Vizsolyi László
A papi élet tíz pontjaKlaus Hemmerle (1929-1994) aacheni püspök szerint 1. Fontosabb az, hogyan élek papként, mint az, hogy mit csinálok papként. 2. Fontosabb az, amit Krisztus bennem tesz, mint az, amit én csinálok. 3. Fontosabb, hogy a papok közötti egységet megéljem, mint az, hogy egyedül küzdjek feladataimmal. 4. Fontosabb az imádság és az ige szolgálata az asztal szolgálatánál (ti. a külső tevékenykedésnél). 5. Fontosabb, hogy a munkatársaimat lelkiekben segítsem, mint az, hogy önállóan és egyedül minél többet elvégezzek. 6. Fontosabb, hogy néhány ponton teljesen és sugárzó erővel legyünk jelen, mint az, hogy mindenütt ott legyünk, de csak elsietve és félig-meddig. 7. Fontosabb együttműködni a többi pappal, mint akár a legtökéletesebb módon, ám elszigetelten tevékenykedni. 8. Fontosabb az eredményességnél a kereszt, mert termékenyebb. 9. Fontosabb a nyitottság az egész közösség, az egyházmegye, a világegyház iránt, mint a nagyon fontosnak tűnő helyi érdek. 10. Fontosabb, hogy mindenkinek szóljon a hit tanítása, mint az, hogy minden hagyományos igényt kielégítsünk. |
Új Város – 2010. május-június
Közelkép – papok éve
Megbirkóznak a magánnyal?