A szólás felelőssége
Hogyan épülhet ki egy hatékony kommunikáció Egyház és a világ, ember és ember között? A kommunikáció világnapja alkalmából Tóth Pállal beszélgettünk, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a loppianói Sophia Egyetemi Intézet tanárával.
A Katolikus Egyház kommunikációs gyakorlatában ma sok újdonságot tapasztalunk. Az Egyház is halad a korral?
Igen, a nagy közösségi portálokon jelen van a Vatikán is, és XVI. Benedek pápának személyes oldala van a Facebook-on. Hasonló kezdeményezéseket látunk világszerte egyházmegyei szinten is, püspökök és papok blogot írnak, plébániák és egyházmegyei mozgalmak az interneten hoznak létre interaktív honlapokat. Különösen az ifjúsággal való kapcsolattartás szempontjából fontos ez, hiszen a legújabb generáció számára már az e-mail is idejétmúlt médium, és legszívesebben a közösségi oldalakon kommunikálnak rövid szövegekkel és sok-sok képpel meg video-klippel.
Lényeges újdonságot hordoznak ezen kívül az egyházi megnyilatkozások a szélesebb körű társadalmi nyilvánosságban. Ezt a pedofília körül kirobbant botrányok kezelése érzékelteti a legjobban. A korábbi gyakorlat igyekezett elrejteni az ilyen botrányokat a nagyközönség elől, mert attól tartott, hogy aláássák a bizalmat a lelkipásztorok és a hívek között. Most azonban azt látjuk, hogy a Vatikán nem eseménykövető magatartást tanúsít, hanem kezdeményez, és a média-nyilvánosság előtt tisztázza a korábban belső fórumokon kezelt ügyeket. Sok új elem van abban is, ahogy ezt teszi. Nem elégszik meg a bűnök és a visszaélések nyilvános elítélésével, hanem megköveti az érintetteket. XVI. Benedek több alkalommal is személyesen találkozott az áldozatokkal és családjaikkal. Húsvétkor pedig Angelo Sodano bíboros államtitkár biztosította a pápát, hogy „az egész Egyház vele tart” ebben a bátor kezdeményezésben.
Hogyan szakíthat az Egyház ilyen hirtelen a sok évszázados gyakorlattal? Mi van a változások mögött?
Ezek a változások a II. Vatikáni Zsinattal kezdődtek és II. János Pál pontifikátusa alatt fejlődtek ki mindenki számára érzékelhető módon. Karol Wojtyła nemcsak abban az értelemben volt média pápa, hogy karizmatikus egyéniségével magával ragadóan tudott az emberekre hatni, hanem abban is, hogy új módon kezdte el kezelni a társadalmi nyilvánosságot. A zsinat előtt az Egyház inkább a tanítását, a lelki és szellemi hatalmát igyekezett megjeleníteni, gyakran a külsőségeken keresztül. Ez fokozatosan éles ellentétbe került a polgári világ nyilvánosságával, amely egyre inkább a szabad véleménynyilvánítás és a hatalom leleplezésének a terévé vált. A szólásszabadságot és a sajtószabadságot ma mindannyian alapvető emberi jognak és fontos demokratikus értéknek tartjuk, és sokan kiálltak amellett, hogy az egyházi kommunikációs gyakorlatot is ezen elvek szerint kell alakítani. Véleményem szerint ebben is megmutatkozik II. János Pál nagysága, akinél a fejlődés nem csak azt jelentette, hogy egyszerűen teret enged a belső és külső kritikának. Személyében újfajta magatartás kezdett körvonalazódni a nyilvános szereplés terén, amellyel példát adott sokaknak. Számára a nyilvánosság mindenekelőtt a párbeszéd, a közös építkezés tere volt. Dialógust kezdett szinte mindenkivel: a fiatalokkal, a családokkal, a társegyházakkal, a vallások képviselőivel. Bocsánatot kért az Egyház bűneiért, szenvedélyes hangon ostorozta a maffiát. Egészen új módon tárta az emberek elé a keresztény lelkiséget, amikor saját szenvedését nem elrejtve mutatott rá a keresztény szeretet lényegére. Azt látom, hogy XVI. Benedek további lépéseket tesz ezen az úton. Én úgy fogalmaznék, hogy megjeleníti a szólás felelősségét, amelyre korunknak oly nagy szüksége van. Megmutatja, hogy a nyilvánosság nem arra való, hogy belekiáltsuk a fájdalmunkat, hogy mindenki hallja, és nem is egyszerűen arra, hogy leleplezzük a vétkeseket, hogy mindenki lássa őket, hanem hogy felelősen cselekedjünk, megtisztuljunk, reményt és bizalmat ébresszünk.
Mit jelent ez a helyi közösségek szintjén?
Nagyon fontosnak tartom, hogy a keresztény közösségek teret engedjenek az ilyenfajta felelős kommunikációnak, ahol lehetséges az eszmecsere, a gondolatok mérlegelése, a véleményalkotás a világ dolgairól. Ne csupán érzelmi közösségek, a keresztény tanúságtétel és a tanítás helyei legyenek, hanem lehetőséget adjanak felnőtteknek és fiataloknak egyaránt, hogy a világot, a közösségük problémáit és feladatait értelmileg, gondolatilag feldolgozzák. Gondolkodó emberek közössége legyen tehát, akik képesek személyes, reflektált meggyőződésük alapján különbséget tenni jó és rossz között, és ennek megfelelően cselekedni.
Az ilyen közösségek megadják a véleménynyilvánítás szabadságát, ugyanakkor felelősségre is nevelnek, megszívlelve Szent Pál figyelmeztetését, hogy „Minden szabad, de nem minden szolgál javunkra” (vö. 1Kor 10,23). Én azt várom ettől a folyamattól, hogy kialakuljon a közösségi kommunikáció új kultúrája, annak tudatában, hogy az ember minden egyes szavával épít vagy rombol.
Milyen szerepet játszanak ebben az új médiumok?
A televízió után most az úgynevezett új kommunikációs eszközök kerültek a figyelem középpontjába, a mobiltelefonok, internet, a különféle hálózatok. Ezekkel kapcsolatban a legfontosabb újdonság a mi szempontunkból az, hogy nagy teret biztosítanak a kortárs csoportok kommunikációjának. A kutatások szerint ma a legtöbb fiatal nem a szüleitől, tanáraitól keres választ az élet fontos kérdéseire, hanem felmegy az internetre, és a szépségápolástól kezdve a szexualitásig mindennel kapcsolatban ott tájékozódik. A virtuális közösségek azonban éppen nem az egymásért érzett felelősség terei. Az internet, rengeteg előnye mellett, számtalan veszély forrása is. Ezért tartom fontosnak, hogy a valós közösségek, elsősorban a család és az elköteleződések mentén szerveződő csoportok párbeszéd-kultúráját folyamatosan fejlesszük. Az internetes kommunikáció és információszerzés kiváló kiegészítője, támogatója lehet a valós közösségben folyó alkotó életnek, de a virtuális közösségek soha nem nyújthatják a személyes felelősség és párbeszéd terének biztonságát.
Sudár Balázs
Új Város – 2010 május-június
Társadalom – Kommunikáció
A SZÓLÁS FELELŐSSÉGE