Tévhitek – internet
Lehet, hogy felületesek az ismereteink, ezért látjuk néha túl derűsen vagy túl borúsan a világháló használatát.
Mozambikban az iskolás gyermekek nagy része a porba rajzolva tanulja a számtani műveleteket, egy elefántcsontparti orvos pedig európai kollégájával cseveg a világhálón. Igaz, ez utóbbi szélessávon, nagy sebességgel, ő meg egy régi és lassú 56kb-os modemről, amit három-négy fiatallal megosztva használ egy internet-kávézóban.
Általában már akkor elkövetjük az első tévedést, amikor az internetről beszélve nem vesszük figyelembe, hogy hol milyen az adott technológiai és gazdasági háttér. Nem mindenkinek adatik meg a hozzáférés.
Másodszor: téves azt hinni, hogy a világhálónak vannak szakértői. Az internet terjedése és folyamatos átalakulása mellett képtelenség szakértőkről beszélni.
Harmadik tévedés: a világháló bővülésével nem terjed automatikusan a jó! Érdemes ezen elgondolkodni!
Negyedszer: az is tévútra vihet, ha nem vesszük észre, hogy a világháló és a számítógép mellett megjelent már az új média, mint például az új generációs mobiltelefonok. Ezek nemsokára fellendíthetik a világhálót, és a képzeletünket felülmúló új lehetőségeket nyitnak.
Bizalmatlanság és megosztottság
A családokban nem szívesen engedik a gyermekeket a számítógéphez – különösen azok a szülők, akik kevéssé jártasak az internet világában. Velem is megesik, aki szenvedélyes internetező vagyok, hogy olykor szemrehányást teszek a fiamnak: „Állandóan csak a képernyő előtt gubbasztasz, ahelyett, hogy tanulnál!” Aztán meg észreveszem, milyen meglepő hozzáértéssel használja a világhálót – a házi feladatokhoz is.
Az iskolában, ahol a számítógépek használata korlátozott, szintén gyanakvással nézik a diákokat, hogy nem neteznek-e a tanár háta mögött iPhone készülékükkel. Az embernek az a benyomása, hogy túl nagy a szakadék a hagyományos oktatási módszerek és az internet világa között, amelyben a gyermekeink állandóan és otthonosan mozognak.
A vállalatok is bizalmatlanul állnak hozzá, mert – annak ellenére, hogy az újítás elvileg fontos szempont – kényelmesebb megmaradni a jól ismert régi struktúráknál. Magasabb szinteken is inkább arra rendezkedtek be, hogy működtessék a hatalmat, s kevésbé a tudást, amely éppen a világháló jellemzője.
Ellenállás tapasztalható a nyomtatott sajtónál dolgozók körében, akik nehezen akarják elfogadni az internet térnyerését a hírközlés világában.
Bizalmatlanság érzékelhető a politikai hatalom részéről is: néhány, látszólag a pornográfia ellen irányuló törvényjavaslat mögött például felfedezhető a szándék, amely korlátozni szeretné a gondolatok, eszmék szabad áramlását.
A világháló megosztja az embereket. Mert igaz ugyan, hogy a közös érdeklődésűeket egybegyűjtve megteremti a párbeszéd szigeteit, szembetűnő azonban az életkor szerinti, valamint a kulturális és az anyagi helyzet szerinti rétegződés. Van, aki megengedheti magának a gyors csatlakozást, van, aki nem.
És meg sem említettük még a vallások száműzését. Például amikor valaki megvallja a katolikus voltát, az olyan heves ellenreakciókat szül, hogy teljességgel lehetetlenné válik a normális párbeszéd.
Újjászületés?
Ezek után milyen stratégiát válasszunk? Nincsenek receptek. Minden egyes helyzetet külön kell mérlegelni: segíti-e a kapcsolatokat? Például a közösségi oldalak, mint az iWiW, a Facebook, a Twitter és a többiek sokakat összekötnek az érdeklődési körük szerint. A különböző internetes fórumokon pedig mindenki kérhet segítséget, illetve adhat tanácsot a többieknek. Vannak olyan oldalak, amelyeken szabad hozzáférése van a tudáshoz bárkinek. A Microsoft nemrégiben döntött úgy, hogy megszünteti a korábban CD-n árult és később az interneten részben közzétett Encarta enciklopédiáját. Nem indokolták meg hivatalosan a döntést, de nyilvánvaló, hogy nem tudott tovább eredményesen versenyezni a Wikipédia szabad enciklopédiával. Aztán ott vannak a blogok, amelyek tág teret kínálnak az önkifejezésre, és egyszerű, világos a kezelésük.
A világháló ezen kedvező tulajdonságai miatt összhangban van a kommunikáció négy alapelvével, amiről Chiara Lubich 2000-ben beszélt:
1. az ember szerves része a kommunikáció, ezért létfontosságú;
2. meg kell hallgatni a másikat, bele kell illeszkednünk az ő helyzetébe;
3. ki kell emelni a jót;
4. az ember a fontos és nem a média, amely egyszerűen csak eszköz.
A bennünk élő gyermek spontaneitása, kedvtelése és szereplési vágya nyilvánul meg mindezekben, amelyet nem szabad keretek közé szorítani vagy megszervezni – mert megöli a kezdeményező kedvét –, inkább támogatni kell a felnőtt ember tudatosságával.
Párbeszéd és részvétel
Tudatos felhasználóként kezelni a világhálót azt jelenti, hogy mindenekelőtt törekszünk a párbeszédre, a tervezésre és a részvételre. Bármibe is fogunk – egy honlap készítésébe vagy egy e-mail levelezőlista összeállításába, továbbképzésbe vagy vállalati intranet létesítésébe –, szükség van mindenütt az éberségre és a folyamatos odafigyelésre. Szükség van a párbeszédre a korosztályok, a különböző képzettségű és műveltségű emberek között.
Tervszerűségre is szükség van. A lehetőségek óriásira nőttek, ezért még mielőtt az egér és a billentyűzet után nyúlnánk, jó, ha világos elképzelésünk van arról, mit is akarunk, és hova akarunk eljutni.
Végezetül: mindannyian bele kell, hogy adjuk egy kissé a részünket. A világhálón bőséges hely áll a rendelkezésünkre. Minél többen hozzáférnek, annál jobban fejlődik.
Ha a munkahelyet, a családot, az iskolát nem egy helynek, hanem „felhasználói területnek” tekintjük, akkor megállapíthatjuk, hogy leginkább az önkéntesség hiányzik. Igazából pedig éppen itt van a világháló hivatása: az ingyenességben és az együttműködésben.
Valódi sikereket akkor érhetünk el, ha tudatában vagyunk, hogy a világháló nem gépekből, kábelekből, szoftverekből és protokollokból áll, hanem emberekből.
Riccardo Poggi írása alapján
Szerkesztette: Vizsolyi László
Új Város – 2010 május-június
társadalom – világháló
TÉVHITEK – INTERNET!