Szentháromság és politika
Az áprilisi választások küszöbén sokan új utakat keresnek. Német testvérlapunk interjúja eddig ritkán hangoztatott keresztény szempontokat fogalmaz meg. A Szentháromság hitéből nem lehet politikai programot levezetni, Gisbert Greshake teológus számára ez mégis a világ legtermészetesebb dolga.
“Az igazság érdekében újra és újra meg kell próbálnunk viták és hatalmi játszmák, intrikák nélkül olyan megoldást keresni közösen, amelyben végül nincsenek nyertesek és vesztesek.” |
Valószínűleg csak a politikusokkal folytatott párbeszédből érthetjük meg, hogy a Szentháromság-Istenbe vetett hitünk miként ültethető át a gyakorlatba, ha politikáról van szó.
– Immanuel Kant még úgy vélte, hogy a Szentháromság-tannak semmi gyakorlati haszna nincs.
– Ezt meg tudom érteni, ha arra gondolok, hogyan kezelte a teológia a kérdést hosszú ideig…
A Szentháromság lényege, hogy Isten önmagában is közösség. Tehát a legfőbb létező személy nem magányos egyeduralkodó, nem egy égi Szuper-Atya, nem egy „tömör abszolútum”, hanem három személy közössége. Ha ezt hitemben elfogadom, annak komoly következményei vannak.
– Éspedig?
– A Szentháromságba vetett hit az Újszövetség csúcsa, ahol Isten a Szeretet. A szeretetnek azonban társra van szüksége. Tehát Istenben létezik egy Én és egy Te, Atya és Fiú. Továbbá a tökéletes szeretet nem csak én és te között jön létre. Mert ez még lehetne kétszemélyes egoizmus, ahol én benned visszatükröződöm, te pedig bennem tükröződsz. Nem, a szeretet csak akkor teljes, ha az én és a te egy harmadikra mutat. Istenben ez a Szentlélek. Nálunk, embereknél, például a családban ez lehet a két partner odafordulása Istenhez, a gyermekhez, a közös munkához. Akárhogy is, a háromságos Istentől tanuljuk meg, mi is a szeretet.
Egy szempontot még kiemelnék. A háromság azt jelenti, hogy az egység és a sokszínűség egyformán eredendő és egyformán alapvető. Kissé provokáló megfogalmazásban ez nekünk, embereknek azt jelenti, hogy a másik az én saját identitásomnak is része. Nem attól leszek önmagam, hogy elhatárolom magam tőle, hanem hogy kapcsolatba lépek vele. Tehát nem hagyhatom figyelmen kívül a másik különbözőségét, és nem is hasonlíthatom magamhoz. Személyes érettségem abban nyilvánul meg, mennyire tudom ajándékozni magam a másiknak és a másikat ajándéknak tekinteni és válaszolni rá.
A különbözőség a Háromság- Isten szempontjából tehát hasznos, nem pedig olyasmi, amit valamilyen félreértelmezett harmónia kedvéért meg kellene szüntetni.
– Mennyire alakítja a Szentháromságba vetett hit az emberképemet?
– Szükségem van a másikra, hogy belőlem én legyen; de nem tekinthetem eszköznek a saját kibontakozásomhoz. Ő mindig a másik marad, akit önmagáért kell elfogadnom és érvényesülni hagynom: az emberi kapcsolatokban növünk fel egymáshoz. Ha nem növünk fel egymáshoz, a kapcsolatok tönkremennek.
– Nem kerülök így hátrányos helyzetbe?
– Emiatt nem kell aggódni. Az énem ugyan a legdrágább, amit a másiknak ajándékozhatok, ám én is annál inkább visszakapom az énemet, minél inkább a másik rendelkezésére bocsátom, minél inkább adom. Példa erre a pszichológia, amely bizonyította, hogy a gyermek csak úgy fejlődhet megfelelően, ha kialakul a személyes te-viszony az anyával és az apával.
– Nézzük akkor konkrétan a pártpolitikát. Létezik olyan, hogy „Szentháromságos” cselekvés?
– A háromságos cselekvés azt jelenti, hogy a másik különbözősége feltétele a saját identitásunk kialakulásának is. De azt is jelenti, hogy csak akkor juthatunk el közösen az igazságra, ha elfogadom ezt a különbözőséget. Az igazság a párbeszédben jön létre, nem pedig a hatalmi harcban, ahol végül az „egy szavazattal több” dönti el, hogy mit tegyünk. Természetesen a politika mindig is úgy fog működni, hogy a dolgok azért dőlnek el, mert valaki lezárja a vitát, és akkor is le kell zárnia, ha valakinek az fájdalommal jár. Bűnös világban élünk, és mivel mind hajlamosak vagyunk és leszünk az önzésre, ez nem mindig, sőt a legritkább esetben történik harmonikusan.
Mégis – és ez lenne a háromságos politika – újra és újra meg kell próbálnunk közösen az igazság érdekében, viták és hatalmi játszmák, intrikák nélkül olyan megoldásokat keresni, amelyekben végül nincsenek nyertesek és vesztesek.
– Ez a felfogás alkalmazható két állam kapcsolatára is?
– Mindenképpen. Mint láttuk, a háromság azt jelenti, hogy egység és sokszínűség egy tőről fakadnak. Ám amit ma az úgynevezett globalizációs folyamatban megélünk, az az egység abszolutizmusa, egyeduralma. Egyoldalúan érvényesül: az egyik világgazdaság, a nagytőke érdeke, az egyik nagyhatalom szándéka…
Nincs mit csodálkoznunk azon, hogy az iszlám világ tiltakozik a nyugati ideológia eme monopolhelyzetre törekvése ellen. Így ugyanis valóban nem születik világméretű közösség. Az csak a különbségek és a sokszínűség elismerése útján lehetséges.
Miért elégedetlenek olyan sokan az Európai Unióval? Mert túl sok mindent egységesít! A különbözőség tere egyre szűkül, még ha természetesen vannak is dolgok, amiket közösen le kell, hogy fektessünk…
– Lehet, hogy a Szentháromságos cselekvés kicsit bonyolult, nehezen megvalósítható?
– Egyáltalán nem! Segíthet megérteni az az alapigazság, hogy „Isten közösség”. Ezt egyszerű példákkal akár gyerekeknek is el tudom magyarázni. A következményei pedig annyira magától értetődőek, hogy a belátásukhoz szóba sem kell hoznunk a Szentháromságba vetett hitet. Alapvetően minden ember tudja a szíve mélyén, hogy ez a helyes magatartás.
Nem szabad elfelejtenünk azonban, hogy a háromságos Istenbe vetett hit nem használati utasítás. Isten háromságként mutatta meg magát, és mi a hitünkkel erre válaszolunk. Ám a háromságos Istenképben felismerjük azt is, hogy a „háromság” az egyetlen érthető és megfelelő struktúra a világon. És nekünk Krisztussá válva különösen is ezeket a struktúrákat kellene megerősítenünk vagy megteremtenünk.
Gisbert Greshakkel Joachim Schwind beszélgetett.
Fordította: Sudár Balázs
Új Város – 2010 március-április
társadalom – korunk kérdései
SZENTHÁROMSÁG ÉS POLITIKA