Kiléptem a kölcsönzőpult mögül
V e l ü n k t ö r t é n t MUNKAHELY
A szakmai feladatokon túl a közösség építésére is számtalan lehetőség adódik egy könyvtárban. |
Kulturális és emberi értékek felkutatása, megőrzése, felmutatása és átadása – ez a törekvés jellemzi a könyvtárakat. Középiskolai könyvtárosként és tanárként dolgozom huszonegy éve, és a munkám során láttam, hogy a könyvtárak dolgozói milyen elkötelezetten tesznek ezért.
Visszatekintve ezekre az évekre, arra a személyes történetre, amit átéltem, biztos vagyok benne, hogy mindenkiben, aki megpróbál többet adni önmagánál, valami hasonló játszódik le. Alapvetően befelé forduló, elméleti ember vagyok, számomra elég lett volna, hogy a könyvek rendesen legyenek a polcon és a katalógus meglegyen, de ahhoz nem volt kedvem és ötletem, hogyan hívjuk be a lehetséges használóinkat, a diákokat és tanárokat.
Először a diákok nevét próbáltam megjegyezni, hogy név szerint tudjam őket üdvözölni, ha találkozunk a folyosón. Kolléganőim viszont nyitottak és kezdeményezők voltak mindig, segítettek abban, hogy ki merjek lépni a kölcsönzőpult mögül.
|
A cikk szerzője — mindkét képen jobb oldalon — középiskolás diákok és egy kolléganője társaságában. |
Hálás vagyok ezért nekik. Teljesen egyetértettünk és egyetértünk abban, hogy az evangéliumhoz hűségesen szeretnénk értékeket közvetíteni, és az évek során megtaláltam a talentumaimat, amiket hozzáadhatok egy-egy program lebonyolításához, nagyobb távlatban ahhoz, hogy – a decemberi életige szavaival élve – „épüljön a testvériség a környezetemben”. Mindig újra kell kezdenem, bízni a Gondviselésben, aki a szándékainkhoz mindig hozzáteszi az Ő részét. El kell fogadni a fájdalmat, a meg nem értést is, és így azt tapasztalom, hogy ami születik, nagyobb nálunk, a kulturális és emberi értékeken túlmutató örömöt juttat el a résztvevőkhöz.
Így születtek meg egy világi kulturális intézményben azok a programok, melyek a kulturális célon kívül azt szolgálják, hogy a diákokat összehozzuk, felmutassunk egy olyan gazdag sokszínűséget, amelynek a diákok vagy tanárok birtokában vannak.
Nem is kell, hogy mindig a könyvtáros szervezzen, sokszor csak a helyet adjuk, hogy a tehetségek megosszák kincseiket a többiekkel. Író-olvasó találkozó, költészet napi szavalóverseny, színjátszó kör előadása, közös zenélés, rajz- és meseíró pályázat, különböző kiállítások, tanár kollégák kulturális műhelyei, a japán szakkör karácsonyi partija, és még sorolhatnám az elmúlt húsz év jól sikerült rendezvényeit. Külön ki kell emelnem, hogy a könyvtár lett a jótékonysági események kezdeményezője iskolánkban. A karácsonyi vásárt 2010 óta rendezzük meg, könyveket és ajándéktárgyakat gyűjtünk, melyek 200-300 forintos adományért megvásárolhatók, és a bevételéből az iskola néhány rászoruló diákjának családját ajándékozzuk meg. Ezenkívül az osztályok ajándékcsomagot készítenek a kerületi családsegítő szolgálat által támogatott családoknak. Idén a bevételből két iskolánkba járó diák rászoruló családjának támogatása mellett egy nagyobb összegű adományt jutattunk el Ózdra.
De a mindennapokra is gondolva kialakítottunk a diákok számára egy pihenősarkot, ahol szőnyegen, puffokon olvasgathatnak és társasjátékokkal is játszhatnak.
Örülök, hogy könyvtáros lehetek, és kollégáimmal együttműködve nemcsak a kultúra, hanem a közösség szellemében is építhetünk, épülhetünk.
Horváth Viktória
Fotók: Horváth Viktória albumából (2)
Új Város – 2016. március