Külső rend – belső szabadság
MŰVÉSZET KÖZÖSSÉGBEN (1)
Tóth Pál
A művészetről alkotott képéről vall és az alkotás műhelytitkaiba vezet be Ivacson Erika szobrászművész, a nemzetközi Centro Ave Arte központ tagja.
IVACSON ERIKA 1975-ben született Gyergyószentmiklóson. 1994-ben Sepsiszentgyörgyben a Művészeti Gimnáziumban érettségizett. 2006-ban a firenzei Szépművészeti Akadémián szobrász diplomát szerzett. A diplomamunka címe: Szimmetria és Aszimmetria – Kapcsolat a szobrászat és az építészet között. 2003 óta a Centro Ave Arte tagja. A szobrászati, festészeti és építészeti alkotóműhely székhelye a Firenze mellett Loppianóban található. 1961-ben alapította néhány művész. Elsősorban templomok, kápolnák és magánépületek restaurálásával és díszítésével, valamint újak tervezésével foglalkozik. |
Az művészeket az ember úgy képzeli el, hogy az ihlet köré szervezik az életüket, ha jön az inspiráció, akár nem is alszanak. Te rendezetten, munkaidő szerint dolgozol. Hogy lehet az ihletet korlátok közé szorítani?
Ihlet nélkül nehéz lenne művészetről beszélni, hisz az ihletett pillanat az, ami arra készteti a művészt, hogy feltétlenül alkosson. Számomra nincs ellentmondás az ihlet és a rend között. Sokan azt tartják, hogy a művész rendetlen, furán öltözik, én inkább azt mondanám, hogy az ihlet a művész személyiségén keresztül lát napvilágot, és ez nagyon jól megegyezik bármelyik művész személyes rendjével.
Munkáim nagy része megrendelésre készül, tehát nagyon kevés az olyan alkotás, amire „elegendő” időm lenne ahhoz, hogy spontán megszülessen, és utána megtalálja a helyét. Legtöbb esetben nagyon szoros a határidő, sürgősen kell teljesítenem egy-egy megrendelést. Az első reakcióm ilyenkor az ijedelem, és nagy a kísértés, hogy kapásból lemondjak róla, de pontosan ez a kényszerítő helyzet segít, hogy beleugorjak, ráhagyatkozzak arra a művészi hivatásra, amire tudatosan mondtam igent annak idején. Mindig megtapasztalom, hogy ez sosem hagy cserben, csak a helyemen kell maradnom, és teret kell adnom neki, hogy felszínre jöhessen. Ezek krízises időszakok, mert persze én is abban a mentalitásban nőttem fel, hogy szükség van időre és ihletre, de aztán rájöttem, hogy ezt is lehet irányítani, olyan értelemben, hogy nem támaszkodom rá. Hisz ez egyféle elvárás lenne a részemről, mert úgy kényelmes. Az inspirációra való várakozásról „lemondás” konkrét, és abból fakad, hogy leginkább adni szeretnék, azt szeretném, hogy az életem ajándék legyen a körülöttem élőknek. Erre alapozva megtaláltam egyféle rendet, harmóniát.
Nagyon elterjedt nézet manapság, hogy az igazi művészet liberális és lázadó. Tényleg ilyenek a művészek?
Ahhoz, hogy bárki művészként tevékenykedjen és fejlődjön, folyamatosan meg kell ismernie önmagát, szembenézni a képességeivel, a korlátaival. A művészet egy apró részlet a művész lelkéből, következmény egy nagyobb lépés, választás után. Minden ember választ az életben, eldönti, hogy milyen irányba haladjon. A liberalizmus is egy ilyen döntés. Nehéz lenne a szabadságot az egyenlőségtől és a testvériségtől elválasztani, tehát ha a saját szabadságomat úgy élem meg, hogy ezzel meggátolom mások szabadságát, akkor hol a testvériség?
Ahhoz pedig, hogy én teljesen szabadon cselekedjek, először önmagam rabságától kell megszabadulnom, ami sokféle formában jelentkezhet. Törekvésem a belső szabadság elérése, ami segít, hogy bármilyen körülmények között, vagy bármilyen nyelvezetű művészeten keresztül el tudjam érni, hogy szabadon és teljesen kifejezzem önmagam.
Utaltál arra, hogy legtöbb munkád megrendelésre készül. Nem probléma, amikor egy másik ember elképzelésével kell összhangba hozni a tiédet?
Bevallom, az elején nagyon is annak tűnt! De a kitartás, a művészi hivatással szemben érzett felelősségérzet segített átlépni a szakadékon, és megtapasztalni, hogy a megrendelés egy olyan lehetőség, ami nemcsak kényszerítő erejű, hanem segít felszínre is hozni azt a többletet, ami ezek nélkül a körülmények nélkül nehezen tudna megmutatkozni.
Mi ez a többlet? A munkám folyamatának a legérdekesebb szakasza, ami nemcsak azt teszi lehetővé, hogy belépjek egy más látásmódba, amit talán teljesen eltaszítanék, vagy nem értenék vele egyet, hanem hogy azt magamévá is tegyem, és elvetés nélkül átalakítsam. Minél erősebb a konfliktus, amin uralkodni tudok, annál nagyobb a szépség, ami megmutatkozik, felszínre tör, és magában foglalja a megrendelő elképzelését, akkor is, ha teljesen másképp, mint ahogy eredetileg elgondolta.
Az a tapasztalatom, hogy ez nemcsak abban segít, hogy egyszerűen álljak hozzá a művészi munkához, hanem egyre inkább megerősíti azon meggyőződésemet, hogy az alkotás gazdagít engem, és nemcsak művészeti szempontból!
A Fokoláre Mozgalom közösségi lelkiségétől inspirálva a Centro Ave Arte-nál közösségi szemléletben alkottok, mégis megmarad az egyéni jelleg is. Mit jelent neked a kapcsolat a többi művésszel?
A művésznek van egy belső szentélye, ahol nem csak a kapott információk, tanulmányok, hanem a művész teljes lénye, egyénisége összeforr, és a jelenben a műalkotáson keresztül ez ölt konkrét formát. A művészi hajlam érthető módon általában az individualitás irányába vezet. Formát próbálok adni legtöbb esetben egy érzelemnek, gondolatnak, ami még bennem is alig van születőfélben. Ezt nehéz csak úgy piacra vinni.
Mit jelent számomra közösségben alkotni? Mintha a sima autóutat felcserélném autópályára!
„Ha én nyitott vagyok, befogadok bármiféle kritikát, akkor sok minden letisztul, és felszínre jöhet a jelen teljessége.” |
Az inspiráció csak egy embertől jön, legalábbis a mi tapasztalatunk az, hogy nem azzal éljük meg az „ahol ketten vagy hárman” evangéliumi életet művészként, ha összeülünk, és ketten egy műalkotást készítünk. Hanem mikor van egy ötleted, gyakran érzed belül, hogy miről van szó, de még nem látod a végleges formáját. Bizonyos értelemben próbálsz neki formát adni, de érzed, hogy ez még nem a végleges, de teszel egy lelki lépést, és megmutatod a másiknak. A művész számára ez mindig egy ugrás a sötétbe, mert olyan, mintha már idő előtt elengednéd. Egyféle elszakadás ez, mint a szülőnek, mikor a kisbabáról még nem tudni, fiú lesz-e vagy lány, hiányzik az identitása, és a szülő megérti, hogy a gyermeke nem az övé, hanem Istené. Ugyanez történik a műalkotással is, mindenki elmondja, mit gondol, „hű de csúnya”, „nézd a haját”, és ez fáj az embernek, mert a saját alkotása. De tudja, azért mondják mindezt, hogy a gyerek szebb legyen.
Ha én nyitott vagyok, képes, hogy befogadjam, magamévá tegyek bármiféle kritikát, akkor megadom a lehetőséget, hogy már az elején sok minden letisztuljon, és felszínre jöhessen az, ami nemcsak a múlt tapasztalatának a gyümölcse, hanem a jelen teljességét is magában foglalja. Ez a halál-élet-halál-élet dinamikát jelenti, és talán a legszebb élmény az egész alkotásban.
„A művész belső szentélye a műalkotáson keresztül ölt konkrét formát.” |
Hogyan jut kifejeződésre a műalkotásban az igazság, a szépség, akár maga Isten? A nem istenhívő művész is szólhat Istenről?
Szerintem ez mindenképp bennünk van, legyen tudatos vagy önkéntelen, és az, hogy milyen úton jön felszínre, az mindegy. Majd az idő gondoskodik róla, hogy az alkotás megmarad-e vagy sem, tehát én emiatt sosem aggódom.
Láttam olyan emberektől is remekműveket, akik egyáltalán nem voltak hívők. Szükségünk van egymásra, hogy előre tudjunk haladni az igazság felé. Ha nem is akarjuk Istennek hívni, akkor is mindannyian Őt keressük, szükségünk van rá, mert bennünk van, az Ő hasonmására vagyunk teremtve. Ezt a pecsétet mind önmagunkban hordozzuk, és bármilyen műalkotás születik meg, a művész azt adja, ami halhatatlan: az emberi lelket. Ez látszik a történelem folyamán, hisz az, ami magába foglalja ezt a dimenziót, az megmarad, nem múlik el.
Új Város – 2015. március