Pozitív motiváció
N é z ő p o n t Az iskola világa
Fábián Zsuzsanna
Pozitív motiváció
Az elmúlt évek során alapvető koncepcióváltás történt az oktatásügyben, mely nagy nyilvánosságot kapott.
A pedagógus életpályamodell bevezetése, a szakmai életút fejlődéséről való beszámoló (portfólió) elkészítés lehetősége, a pedagógusképzés erkölcsi és anyagi támogatása új horizontokat nyitott. Jelentős változás, hogy a gyermekek kötelezően hároméves kortól kezdenek óvodába, és lehetőleg hatévesen iskolába járni. Mindez nem csupán a pedagógusokat és a szülőket érinti, jóval mélyebb és szélesebb rétegeket. Ennek a változásnak még az elején tartunk, türelemre van szükség, míg a részletek a helyükre kerülnek.
Kevesebbet hallottunk arról az erőfeszítésről, amelynek célja, hogy a pályán lévő pedagógusokat, szakembereket olyan szakértők látogassák meg időközönként, akik munkájuk erősségeit emelik ki pedagógiai-szakmai ellenőrzésük során.
A pedagógus életpályamodell szerinti minősítéseket, a különböző fokozatokba (pedagógus I. és II., mesterpedagógus, kutató tanár) való besorolásokat is szakértők végzik ettől az évtől kezdve.
Sokakkal együtt nemrégiben végeztem el azt a két tanfolyamot, amely ezekre a feladatokra készített fel. Hatalmas meglepetést jelentett, hogy szakértőként a tanítókat, tanárokat, óvónőket, óvoda- és iskolapszichológusokat, gyógypedagógusokat, fejlesztőpedagógusokat pozitív látásmóddal kell vizsgálnunk, és biztató, előremutató jellemzést, leírást kell adnunk róluk, kidomborítva erősségeiket. A velük való óra- és foglalkozás megbeszélések derűs hangneme előírás. Az esetleges hiányokat kérdés formájában kell megfogalmazni, rávezetve a kollégát ezek pótlására.
Nekem ez öröm volt, mert mindig is a pozitív motivációban hittem, a többi félelmet és bizonytalanságot szül. Az a tapasztalatom, hogy a kritikus megjegyzések nyomán végzett szakmai fogások nem épülnek be a mindennapi munkába.
Fotó: CN
Új Város – 2015. február