Különbözőség, nem megosztottság
AMI ÖSSZEKÖT
Tóth Judit
Negyven, különböző keresztény egyházhoz tartozó püspök, köztük D. Szebik Imre, ny. evangélikus püspök, „Az Eucharisztia, mint a közösség titka” teológiai kérdésével foglalkozott öt napon át Rómában.
Püspök úr, mi volt a cél, milyen ívet írt le a találkozó?
Közösséget alkottunk annak ellenére, hogy nem tartozunk egy felekezethez, de tudtunk együtt imádkozni, énekelni és élni, a különbözőségek ellenére is. A téma, a 36. zsoltár 10. verse vezette együttlétünket: „Nálad van az élet forrása, Istenünk.” Ennek jegyében az Eucharisztiáról beszélgettünk. Minden reggel volt felekezeti úrvacsora, istentisztelet, és mindenki abban a közösségben élt az úrvacsora szentségével, amihez „jogosítványa” volt. Katolikus, evangélikus, ortodox, anglikán istentiszteletet mutattunk be, és azt követően, mindegyik felekezet saját maga ismertette úrvacsorai tanítását.
Lehetett ezzel kapcsolatban kérdéseket is feltenni?
Igen, és a végkövetkeztetés az volt, hogy három dologban egyet tudtunk érteni: Az első: Jézus Krisztus jelen van az Eucharisztiában, ezt senki nem vonta kétségbe, a második: az úrvacsorában bűneink bocsánatát nyerjük, és a harmadik: Jézus az Eucharisztiát elrendelte, maga mondta: „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.”
Arra nem kérdeztünk rá, hogyan van jelen Jézus. Két okból: az egyik az, hogy ebben a kérdésben különbözőek a teológiai vélemények, a másik ok pedig az, hogy igazából Jézus nem mondta meg, hogyan van jelen az úrvacsorában. A Szentírásból hiányzik ez az indoklás. Mindegyik egyház próbálja ezt megmagyarázni, s közben valójában túllép a teológia határain, és a filozófia területére téved. Ez mindegyikünkre vonatkozik, ezért nem ítélkezünk egymás fölött, mert Jézus csak ennyit mondott: ez az én testem, ez az én vérem, amivel meg kell elégednünk. És ez elegendő is. Ezt azonban hittel szabad és szükséges elfogadnunk.

A pápa hangsúlyozta, hogy a közömbösség globalizációjának jelenségére a legjobb válasz a szolidaritás és a testvériség globalizációja.
A mindennapi élet gyakorlata az, ami összeköt?
Igen, azt gondolom. Ez a rendkívüli találkozó nem hivatalos egyházi képviseletben történt, hanem testvéri együttlét volt, de tudomásom szerint a Lutheránus Világszövetség és a Római Katolikus Egyház között is folyik párbeszéd és 2017, a reformáció 500. évfordulójának ünnepe kitüntetetten kiváló alkalom lenne arra, hogy ezt a három tézist kimondjuk. A teológiai alapok adottak, ha a transzszubsztanciáció kérdéséről a Római Katolikus Egyház most le tudna mondani. De ha megvalósulhat az alkalmi „vendég” eucharisztikus közösség, akkor ebben a megélt közösségben csak „nyertesek” lehetünk. Ötszáz év eltávolodásának az irányát kell ebben a kérdésben megváltoztatni, mert a testvériség több mint a vita! A krisztusi szeretet és a felismert igazság ölelkezhetnének. Alapvető teológiai kérdésekben ma a katolicizmus és a protestantizmus többségében egyetért, akkor is, ha vannak részletkérdések, melyekben különböző álláspontok fogalmazódnak meg.
Akik Krisztusban egyek, bár különböző tradíciót jelenítenek meg, mégis alkothatnak egy közösséget?
Igen, hogy beteljesedjék Jézus imádsága a keresztény egységért. Hiszen hitelességünk záloga a keresztény egység igenlése és megélése napjaink lehetséges keretei között. Ma nem a dogmatikai különbözőségek iránt nyilvánul meg érdeklődés, hanem az a közös tapasztalat fűz egységbe bennünket, hogy Krisztusban megújulhat életünk, más emberré leszünk, s ez gondolkodásunkon, cselekedeteinken, tanúságtételünkön egyaránt meglátszik. Amint évszázadok szétszakadozottsága történelmi tény, ugyanúgy hosszú idő telhet el, amíg a Szentlélek egységet teremtő ereje lélekben és igazságban egy nagy látható közösséget teremt köztünk.
Hosszú utat tudhat maga mögött a keresztény egyházak története. Most mi következik?
A közös úton megtett lépéseket újaknak kell követniük. Mindnyájan egyetértettünk abban, hogy Krisztus jelenléte az Eucharisztiában közös kincsünk, Isten mindenkinek nyújtott ajándéka. Ő senkit sem akar kizárni ebből a közösségből. A kialakult hagyományokat meg kell vizsgálni, a lényegest a kevésbé lényegestől meg kell különböztetnünk. Követnünk kell Péter apostol buzdítását: „Fogadjátok be egymást, ahogy Krisztus befogadott titeket Isten dicsőségére!” (Róm 15,7)
Volt ebben az öt napban valami kiemelkedő esemény?

© SegVes
A Ferenc pápánál tett látogatás, a testvéri találkozás a konzisztórium termében. Mielőtt erre sor került, a Szent Péter bazilikában Péter apostol kriptája körül épített kápolnában együtt imádkoztunk szentmise keretében. Ferenc pápa a maga közvetlenségével örömét fejezte ki a találkozó felett, és többek között hangsúlyozta az összetartozás fontosságát, rámutatott arra, hogy az Eucharisztia a megélt közösség titkaként Krisztus legnagyobb ajándéka. Külön kiemelte a törökországi, szíriai és a palesztin keresztények megpróbáltatásait és tragikus helyzetét, akikért mindnyájunknak imádkozni és cselekedni szükséges.
A másik rendkívüli esemény az anglikán Centrumban tett látogatásunk, ahol David Moxon anglikán érsek fogadott bennünket és részletesen beszámolt arról, hogy a római katolikus és az anglikán egyház kezdeményezte a világon élő 36 millió rabszolgasorsban szenvedő embertársunk felszabadítását. Ennek megvalósításhoz több keresztény nagyvállalkozó is társult. A többéves törekvésért szabad és szükséges imádkoznunk, ha lehet, csatlakozzunk.
Sor került kiértékelésre a résztvevők között a találkozó végén?
Közös vélemény alakult ki arról, hogy elkötelezve érezzük magunkat a Krisztusban való egység és összetartozás továbbadására hazai egyházainkban azzal a reménységgel, hogy a Lélek tovább vezet, egymáshoz mindig közelebb a közös hit és a kölcsönös szeretet ösvényén.
„Keressük közösen a tiszta forrást és éljünk is belőle!” – hangzott el, mint közös elhatározás.
Fotók: Marcel Caduff (2)
Új Város – 2015. január