A hírüladás vitathatatlan módszere
Maria Voce témájának hetedik, egyben befejező része Isten igéjéről.
Evdokimov ortodox teológus, így ír: „Az élet igéje nem egy statikus tanítás, hanem Isten jelenlétének élő helye. (…) Ezért az evangélium minden tanúságtevője elsősorban a jelenben él, korszerű, és a látható világot figyeli; ugyanakkor a jelen helyzetet a láthatatlan fényében értelmezi úgy, hogy isteni látásmóddal közelít a történelemhez és a modern humanizmus minden jogos törekvéséhez.”
Az evangélium tanúságtevőiről van szó, akiket a püspöki szinódus hálával ismert el, és akik az egyházi mozgalmakhoz és közösségekhez tartoznak. Ezek az egyházi mozgalmak és közösségek – mondja a Verbum Domini – „nagy erőt képviselnek korunk egyházában az evangelizáció szempontjából, mert arra késztetnek, hogy kifejlesszük az evangélium hirdetésének új formáit.”
Úgy tűnik, hogy „az evangélium hirdetésének új formáiban” mi is teljes mértékben benne találhatjuk magunkat.
Bátorítást ad, ha visszaemlékszünk arra, hogy XVI. Benedek felismerte Chiara Lubich-ban, hogy ő „egy világméretű lelki család alapítója, mely az evangelizáció sokféle területét öleli fel.”
Arról van tehát szó, hogy új életet kell adnunk ennek a sokféle területnek, amelyet Chiara megnyitott, emlékezve mindenekelőtt arra, hogy akkor evangelizálunk folyamatosan, ha éljük ideálunkat, akár a mozgalmon belül dolgozunk, akár közvetlen kapcsolatban vagyunk a világgal.
Chiara Lubich mindig is ezt tanította, és lépésről lépésre vezetett minket ebben napjaink minden pillanatában. Ahogy mondta: az evangélium megélése és hirdetése azt jelenti számunkra, hogy „kihasználunk minden alkalmat, hogy kapcsolatokat építsünk, barátságokat kössünk és törődjünk a lelkekkel”, addig menően, hogy megszülessen a kölcsönös szeretet, és lehetővé tegyük Jézus jelenlétét közöttünk egészen az egység megvalósulásáig.
De ha megpróbáljuk felismerni a karizma különböző kifejeződéseiben „az evangélium hirdetésének új formáit”, azt hiszem, alá kell húznunk azt a módszert, ami kezdettől fogva igazi újdonságnak bizonyult, és ezért egymással ellentétes reakciókat váltott ki: az ige éléséből származó tapasztalatok megosztását, ami szintén egyértelműen az evangéliumban gyökerezik.
Chiara felhívta a figyelmünket, hogy a Magnifikátban Mária egy rendkívüli személyes tapasztalatát meséli el. És nem ez az egyedüli példa. Gondoljunk csak arra a tanúságtételre, amit a vakon született tesz a farizeusok előtt, akit Jézus meggyógyított, ahogy János evangéliumának 9. fejezetében olvashatjuk; vagy a szamariai asszonyra, aki az evangélium szerint „otthagyta a korsóját, sietve visszatért a városba, és azt mondta az embereknek: Gyertek, van itt egy ember, aki mindent elsorolt, amit csak tettem. Ő volna a Messiás?” (…) Abból a városból sokan hittek benne a szamariaiak közül az asszony szavára” (Jn 4,28-29, 39). És hogy ne emlékeznénk Pál apostolra, aki elmondja számtalan tapasztalatát, még azt is, hogy elragadtatott a harmadik égig?
A relativizmus korában, amikor egyre homályosabbnak és jelentéktelenebbnek tűnik minden próbálkozás, amely az igazságot akarja megmagyarázni, elméleti vagy logikai módszerekkel bizonyítani, úgy tűnik, hogy a Szentlélek feltárta előttünk a hírüladás egyedüli vitathatatlan módszerét: a megélt tapasztalatot. A megélt tapasztalatot vagy megértik, vagy nem, kelthet szimpátiát vagy ellenkezést, lehet vonzó, vagy visszataszító, de nem vonható kétségbe.
Azt hiszem, az új evangelizációban a mi sajátos részünk az, hogy meggyőzően és határozottan újra megéljük ezt a kommuniót, amely szeretet-egységbe kapcsol össze minket.
A kommunió, miközben arra szolgál, hogy hatékonyan hirdessük, vagy újból hírül adjuk másoknak az evangéliumot, segít abban, hogy előrehaladjunk a közösségi életszentség útján. Gondoljunk csak arra, hogy Chiara az igével kapcsolatos tapasztalatok megosztását jelölte meg, mint az egyik sajátos eszközt ahhoz, hogy „megmaradjunk és növekedjünk az Istennel való egységben”, ahogy az általános statútumok 50. cikkelye mondja.
Tehát azután, hogy egy éven át az életszentségre törekedtünk, és ez abban öltött testet, hogy pillanatról pillanatra éltük Isten akaratát, a Szentlélek most egy másik utat nyit meg, amelyen ugyanaz az életszentségre törekvés az evangélium megéléséből és a tapasztalatok megosztásából táplálkozik. Ez tette lehetővé, hogy a legteljesebben gyümölcsöztessük Chiara ránk hagyott örökségét. Olvassuk el újra:
„Észreveszem, hogy lelkembe mindig visszatér egy gondolat: Követőidnek csak az evangéliumot hagyd örökségül! Ha így teszel, az egység ideálja megmarad. Ami megmarad és mindig meg fog maradni, amit nem emészt el az idő, az az evangélium: ’Ég és föld elmúlik, de az én igéim nem múlnak el’. (Mk 13,31) Ha így cselekszik Mária Műve, akkor valóban másik Mária lesz a földön: evangélium, semmi más, csak evangélium, és mivel evangélium, nem hal meg soha.”
Nem hal meg soha, hanem folytatja földi életét itt a Földön, továbbra is ragyogóan visszatükrözi a világ számára azt az igét, amit Chiara már felvitt a mennybe: az „ut omnes unum sint”-et, a „Legyenek mindnyájan egy”-et..
Maria Voce
Fordította: Fekete Mária
Fotók: CN
Új Város – 2012 június
az egység lelkisége
tiszta forrásból
A HÍRÜLADÁS VITATHATATLAN MÓDSZERE