Digitális közismeret
TECHNOLÓGIA
Digitális közismeret
Örültem Soós Rita cikkének, amiben közérthetően szól olyan bonyolult technikai témáról, melyben néha a szakértők se értik egymást.
Néhány új adalékot tennék hozzá:
- Az információ mennyisége elképzelhetetlen méretekben növekszik: ma már szinte mindenről intelligens szondák öntik az adatokat folyamatosan. Ezen adatmennyiség feldolgozására az ember képtelen, de nem is feladata. Például a korszerű autók kerekében lévő légnyomásról is folyamatosan tájékoztatnak a szenzorok. A vezetőnek erről elég csak azt tudni, mikor csökken biztonságos érték alá a nyomás. A gumijavító viszont időt spórol meg, ha tudja, hogy ez egy hirtelen defekt vagy folyamatos szivárgás eredménye.
- A minket körülvevő számítógépek folyamatosan rögzítik tevékenységünket, és ennek alapján sorolnak előre keresési találatokat, vagy tesznek elénk olyan internetes tartalmakat, amelyek után már valahol érdeklődtünk. Ez viszont automatikusan szűkíti a látóterünket, és hamarosan az az érzetünk támadhat, hogy „összement” a világ, de ebben a részében nagyon jól érezhetjük magunkat, így nem is vagyunk kíváncsiak a többire…
- Végül számomra ijesztőek a különbségek a digitális tudással rendelkező és az ebből kimaradó rétegek között. Nem a tanulatlan embert és a rendszergazdát akarom összehasonlítani… Idős rokonunk esete lebeg a szemem előtt, akinek idegen világ a TV-hez csatlakozó beltéri egység, így a „nincs adás” felirat esetén értetlenül állnak az ügyfélszolgálat kérdése előtt: „Mikor frissítették a router szoftverét legutoljára?” De már én is leszakadóban vagyok a gyermekeim számítástechnikai tudásához képest… Félreértés ne essék: Nem plusz informatikusokat kellene képezni, de arra jó lenne odafigyelni, hogy már az általános iskolából, majd az összes felsőbb oktatási intézményből is, ne csak szakirányú (pl. pedagógia, orvoslási, villanyszerelési, földművelési, gépszerelői, stb.), hanem informatikai ismeretekkel rendelkező, a digitális technika eszközeit megfelelő szinten használni tudó, „kiművelt emberfők” kerüljenek ki.
2017. Január-február
Nézőpont
Szerző neve: Romhányi László