A másolat eredetije
Ha még egyszer születhetnék, csillagász lennék, vagy költő, kertész, hegedűművész, de lehet, hogy fizikus. Ugyanis végtelenül lelkesít a tény, hogy az a Szeretet-Isten, akivel szüleim és az egyház jóvoltából, majd később az evangéliumot megélő keresztények által találkozhattam, otthagyta jelenlétének nyomait a teremtett világban, s így az életem bizonyos szempontból egy örök felfedezés lehet, közvetlenül, mások által vagy velük együtt, Istenről, a Szentháromságról, s talán nem is mindig csak „tükör által, homályosan”.
A költő megfogalmazásában egy „istenarc van eltemetve bennünk”, aki felismeri önmagát másokban s az isteni kódot a teremtett világban.
Bevallom, az egyik kedvenc „nyomkeresőm” Kopernikusz, akinek nevéhez a tudomány történetének egyik legfontosabb elmélete fűződik, miszerint nem a Nap kering a Föld körül, hanem fordítva. Pedig milyen logikus is lenne, ugye!? Hiszen nekünk, embereknek oly természetes, hogy minden körülöttünk forog! Kétségtelen, Jézus megtestesülése, kereszthalála és feltámadása minderre szinte már fel is „jogosíthatna” minket, s mégis, az „új parancs” inkább arra sarkall bennünket, hogy lépjünk ki magunkból és forduljunk egymás felé. Valójában egy „Isten körüli pályára” állít mindannyiunkat.
De hogy is van ez? Hogy kaphat ilyen „gellert” az Istenszeretet, hogy Jézus búcsú közben nem arra hívja az apostolokat, hogy szeressék Istent, hanem arra, hogy szeressék egymást!? Ő nagyon jól tudta, hogy az Istenszeretet és az emberszeretet mélységesen összefügg egymással. Amikor a felebarátunkat állítja elénk, mint az iránta való szeretet legfőbb módját és mértékét, akkor kezünkbe adja saját énünk kalitkájának a kulcsát is. Márpedig egy kalitkából csak kifele érdemes repülni, kifelé, a Nap felé.
Csakhogy. Kalitkánkban (a századok folyamán) igen jól berendezkedtünk a magunk jóleső „geo(ego) centrikus” világképével, s bár hívogató újdonságot rejt a haiku vers: „ki nem vígasztal meg, mikor megbántottad, az nem is szeret”, mégis félünk kirepülni. Ezernyi dologtól félünk. Első látásra leginkább egymástól. Aztán ha megtesszük az első tétova lépéseket, s őszinték vagyunk, rájövünk, hogy valójában önmagunktól. Félünk, mert egymás tükrében igazi énünket látjuk, s rá kell jönnünk, hogy világmegváltó terveinket magunkon kell kezdenünk. S ezen a ponton áll fenn a veszély, hogy a „kopernikuszi fordulat” visszafordul. Pedig százados, magunkba gémberedett, önmagát kivetítő látásunk a költő szerint is csak így gyógyul: „akinek szép a lelkében az ének, az hallja a mások énekét is szépnek.”
A tét nem kevés. A heliocentrikus világképet a csillagászat és a modern tudományok kiindulópontjának tekintik. Ha „újparancsszóra” kifordulunk önmagunkból, s nem ijedünk meg saját árnyékunktól, megtanulhatunk önmagunk kivetített képe helyett a másik emberrel beszélni, s általa, vele együtt ráállhatunk arra az „Isten körüli pályára”, ahol megtalálhatjuk „eredetiben” igaz valónkat, s mindazt, amit addig csak „másolatban” ismertünk.
Tóth Ilona
Új Város – 2012 május
az egység lelkisége – lelkiség + élet
A MÁSOLAT EREDETIJE