Mi történt az osztályoddal?
Alig kezdődött meg a tanév, már érkeztek a panaszok hozzám egyik kollégámmal kapcsolatban, mindjárt az első tanítási órája után. Szülők és gyerekek finomabb és erősebb kifejezésekkel kifogásolták az órai hangnemet, kollégám bánásmódját a gyerekekkel.
A tanáriban pedig ő maga fordult hozzám azzal, hogy „az osztályod ma kibírhatatlan volt…” Majd amikor arra kérdeztem rá, hogy melyik gyerekekkel volt probléma így folytatta: „Az egész osztály szemét módon viselkedett…”
Most mit tegyek? Az életigére gondolok: „Ha megbocsátasz, lehetőséget adsz annak, aki megbántott, hogy új kapcsolatba kerüljön veled…” Szeretném ezt megtanítani az én tizenkét éves tanítványaimnak!
Az osztályban a gyerekekkel beszélgetünk a problémáról, elmondják, hogy milyen sérelmeik vannak. De aztán érezzük, hogy elég már a panaszkodásból, és ötleteket gyűjtünk, mit tehetnénk. Megkérdezem őket, mit gondolnak, mi lenne, ha ez a tanár, amikor legközelebb belép az osztályba, olyan légkört találna, ami örömmel tölti el, amitől jó kedve lesz? Ők sorolni kezdik, mivel lehet örömet szerezni: ha kérdez, jelentkezünk; mosolygunk rá; csendben vagyunk; elé megyünk és megkérdezzük, segíthetünk-e vinni, amit az órára hoz magával, stb.
De nem akarom sürgetni vagy kényszeríteni őket. Abban maradunk, hogy mindenki végiggondolja a javaslatomat: akar-e így viselkedni a tanár elkövetkező négy óráján, benne van-e, hogy együtt, mint osztály új kapcsolatot építsünk vele? Néhány nap múlva visszatérünk a kérdésre, és amikor azt kérem, tegye fel a kezét, aki csatlakozik, az egész osztály benne van! Egyiküknek azonban fenntartásai vannak: „De ha mi így teszünk, akkor őneki is változnia kell!”
Azt is megbeszéljük, hogy ez a mi osztályunk titka, senkinek nem szabad elmondani az iskolában. Elérkezik az első ebből a négy órából. Amikor később a tanáriba megyek, kollégám odalép hozzám: „Mi történt az osztályoddal? Ki vannak cserélve… Beszéltél velük? Köszönöm.”
Én magamban Istennek mondok köszönetet, akinek elég volt a gyerekek nyitott szíve, és egyetlen óra 45 perce arra, hogy a tanítványaim és a munkatársam „új életet kezdhettek, és egy olyan jövőben remélhetnek, amelyben nem a rosszé az utolsó szó.”
egy budapesti pedagógus
Új Város – 2010 november-december
az élet igéje – az ige élete
MI TÖRTÉNT AZ OSZTÁLYODDAL?