A nemzeti együttműködésről
A részvételi demokrácia esélyei a választások után.
Kétségtelen, hogy a demokráciák történetében egyedülálló helyzet állt elő hazánkban az idei választások után. A Fidesz-KDNP fölényes kormányzati többsége a parlamentben és az önkormányzati választások átütő sikere a határozott politikai cselekvés új perspektíváit nyitja meg. Megvallom, én reménységgel tekintek az előttünk álló időszak elé. Úgy tűnik, hogy az új politikai elit nincs híján a koncepciónak, bátor kezdeményezésnek, tettre készségnek.
Az idő fogja megmutatni, hogy ebből a szokatlan mértékű felhatalmazásból meg tud-e valósulni egy olyan politika, amelyből a megfáradt nyugati demokrácia új modellje bontakozik ki. Az új kormányzatnak szüksége lesz egy olyan társadalmi hálózatra, amely kiterjed az egész országra, és amely első sorban az önkormányzatok és a helyi közösségek szintjén szervezhető meg, tehát nem pártlogikán alapul. A helyi civil szerveztek, a lakókörzetek, a családi és szakmai közösségek, az egyházközségek kiemelt szerepet kaphatnak ebben a folyamatban.
Nem titok, hogy a válságba jutott demokratikus politikai intézményrendszer megreformálásán munkálkodók a politikai élet megújulását az etnikailag és vallásilag egyre sokszínűbb nyugati társadalmakban a részvételi demokrácia mechanizmusainak erősítésében látják. Az állampolgárok fokozottabb bekapcsolása a konkrét politikai döntéshozatalba felelősségteljesebbé, józanabbá, megértőbbé teheti a politikát, és új lehetőségeket biztosíthat a hatalom kontrolljára is.
Az előző politikai garnitúra színvonaltalan teljesítményével való elégedetlenség csak ideig-óráig képes nemzeti egységet teremteni, és nem biztosít elég erőt arra, hogy az ország valóban átugorja saját árnyékát. Történelmünk tapasztalataiból tudjuk, hogy az elnyomás elleni küzdelem képes volt összekovácsolni minket, de nemzeti emlékezetünkben nincs sok példa az alkotó egyetértésre, a nehézségek közös vállalására. Az összefogás, az együttműködés új társadalmi mintáira van hát szükség, felelősségteljes újításra a politikai életben.
Ma több lehetőségünk van a közvetlen demokrácia megvalósítására, mint Montesquieu és Rousseau korában. Az információtechnológia és a közösségi kommunikáció fejlődése új, korábban ismeretlen lehetőségeket kínál az állampolgárok bevonására a politikai döntéshozatalba. A részvételi demokrácia mechanizmusainak kialakítása azonban nem megy egyik napról a másikra, mert megkívánja a gondolkodásmód gyökeres átalakítását. Nézőkből játékosokká kell válnunk, és ez nem csupán jóakarat vagy vállalkozó kedv kérdése, hanem egy új, közösségi kultúra kialakítását kéri. Ehhez egy kormányzat meg tudja teremteni a megfelelő politikai, gazdasági és jogi kereteket, de nem pótolhatja a közösség jólléte mellett elkötelezett állampolgárok odaadó aktivitását.
A választott vezetőket általában elégedettség tölti el, hogy most végre megvalósíthatják hosszasan érlelt elképzeléseiket, és átléphetnek a legátoltságból az alkotó szabadság világába. Körülveszik magukat megbízható és felkészült társakkal, hogy közösen megmutassák, mire képesek. Ebben a lendületben a közönséges polgár többnyire csak zavaró tényező, olyan kívülálló, akinek érdekében a politikusok cselekszenek, de aki most jobb, ha csendben marad, mert csak zavarja a már kialakult nézet- és akcióegységet. Ezzel a szemlélettel jól párosul annak a polgárnak a magatartása, aki karosszékéből bizakodással figyeli az új garnitúra tevékenységét, és szívből reméli, hogy jobban fognak szerepelni, mint az előzőek.
Azok a polgármesterek és önkormányzati tisztségviselők azonban, akik komolyan megpróbálták a lakosságot bevonni a döntéshozatalba és az értékelésbe, általában meglepő eredményről számolhatnak be. Az akadékoskodó, tiltakozó, „keresztbetevő” polgár helyett a legtöbb esetben felelősen gondolkodó, belátással bíró emberekkel találták magukat szemben. Az ilyen közösségi folyamatok legfőbb nyeresége az, hogy a polgárok valamilyen formában jobban magukénak érzik a köz ügyeit, és a civil társadalom aktivitása nem csupán tiltakozó akciókban nyilvánul meg, hanem konstruktív módon járul hozzá a közjó előmozdításához.
A nehézséget többek között az is okozza, hogy nincsenek kiforrott mintáink arra, miként működik az a híres „egység a sokszínűségben” a konkrét helyzetekben, ahol különböző beállítottságú emberek akcióegységet képesek alkotni valamilyen közös cél érdekében. Ezen a téren is úttörő jellegű kezdeményezésekre van szükség, azoknak a nehézségeknek a felvállalására, amelyek az eltérő gondolkodásból, a más csoporthoz tartozásból adódnak. A személyes találkozások, eszmecserék, de főként a közös cselekvés jó alkalom lehet arra, hogy félretegyük a másik ember kategóriákba sorolását, címkézését.
Hogy mindez nehéz és utópisztikusnak tűnik? Biztos, hogy nem könnyű vállalkozás, ám meggyőződésem szerint ez az a terület, ahol a keresztény hitnek, a tettekre váltott evangéliumnak nagy szerepe lehet, hiszen olyan erőforrásokat biztosít, amelyek az emberileg lehetetlennek látszó dolgokra is képessé tehetnek bennünket. Elősegíthetik azoknak a polgári erényeknek a kibontakozását, amelyek ebben a szeretetben gyökereznek: a kezdeményezőkészség, a befogadás, a szakértelem érvényre juttatása, az együttműködés, a világos beszéd, a párbeszéd…
Tóth Pál
Fotó: Papp Gábor
|
Együtt az állampolgárokkal Közösségi költségvetés Porto Alegrében (Brazília) Egy kis ház zsebkendőnyi udvarán, egy nagy magnólia fa alatt összezsúfolódva vagy harminc ember ül. Öregek és fiatal lányok, egy anyuka két pici gyermekkel. A falra több kartonalap van erősítve, szövegekkel, táblázatokkal, számokkal. Egy facilitátor [aki megkönnyíti az ismeretátadást] segítségével kerületük jövőjéről beszélnek. Az önkormányzati munkatársat arra készítették fel, hogy ismertesse az emberekkel a problémákat, gyűjtse össze az észrevételeiket, javaslataikat. Az egyes csoportok javaslatait az információtechnológia segítségével összesítik, és az eredményt visszaküldik a helyi csoportoknak. Más esetekben a csoportok eseti képviselőket választanak, akik a közösségben kiérlelt véleményeket egy felsőbb, szintén lakossági fórumon képviselik. A részvételi költségvetés azóta is sikeres projekt, kiérlelt mechanizmusokkal. Hatására jelentős mértékben javultak az életkörülmények, csökkent a korrupció, nőtt a kollektív felelősség és a képesség a konfliktusok megoldására. Ma a világon mintegy 200 város vezette be ezt a gyakorlatot, köztük Montevideo, Buenos Aires, Mexikóváros, Barcelona és Párizs. Párma városa például 2011-es költségvetésében kizárólag olyan projekteket valósít meg, amelyek átmentek a közösségi költségvetési folyamaton, és amelyeket a polgárok túlnyomó többsége támogatott. Hazánkban sem ismeretlenek a hasonló kezdeményezések. Az is igaz, hogy a magyar szakemberek elsősorban az e-demokrácia irányába tekintenek, kihasználva az internet lehetőségeit. Ebből azonban ma még a társadalom széles rétegei kimaradnak. A lakossági fórumok sem töltik be igazán azt a szerepet, amelyet a brazil kísérletben a „lemaradó rétegeket” komolyan integráló közösségi költségvetés biztosít.
|
Új Város – 2010 november-december
társadalom – politika
A NEMZETI EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL