A bizalom építői lehetünk!
Dúl Géza atya cigánypasztorációban végzett munkájáért Raoul Wallenberg-díjat kapott ez év januárjában. Ezúttal a kapcsolatépítés hátteréről kérdeztük őt, aki a Magyar Katolikus Püspöki Kar témareferense.
Mi az az alapvető különbség, amiért cigányok és magyarok nem értik meg egymást?
Bocsánat, de én kényesen vigyázok arra, hogy ne a cigány-magyar fogalompárral fejezzem ki magam, mert azok kizárnák egymást. A cigány embereknek viszont kettős identitása van, a roma nép tagjai, ugyanakkor a magyar nemzethez tartoznak a közös történelem és kultúra okán, hiszen a nemzeti történelmi események szereplőiként, akár pl. zenei kultúra alkotóiként részt vettek annak megalkotásában. Ezért szívesebben használom a cigányok és nem cigányok fogalompárt.
A különbség forrása az, hogy más típusú kultúrában szocializálódtak. A letelepedett kultúra nagyon különbözik a vándorló kultúrától. Az élet különböző szektorait másként élték meg, például a javak felhalmozásának módja egészen más volt, a tulajdon szemlélete is különbözött. Másként gyakorolta a hitét a templom körül letelepedett lakosság, mint az állandóan vándorló cigány közösség. Ma már – a letelepedett életmód miatt is – a családokban egyre kevésbé érvényesülnek ezek az apáról fiúra szálló hagyományok, gondolkodásmód, szemlélet. Pedig az ősi szokásokban, igazságokban, énekekben, kulturális hagyományokban a cigány emberek az önazonosságukat védik.
Azt általában mindenki tudja, hogy a többség miféle változást szeretne, várna el. De a cigányoknak miért érdeke a változás?
Mindenekelőtt egy új szemléletet javasolnék a többség-kisebbség kérdésében. Számomra a többségen és a kisebbségen túl létezik a harmadik, a legfontosabb komponens. A változás mozgató indítékát mi nem a többségi társadalom igényeiben keressük, nem is a cigány emberek valamiféle érdekeiben, hanem egy evangéliumból fakadó kapcsolatban. Egy olyan közösség mintáját építjük föl egymás között, amely egyaránt vonzó mindkét fél számára. A cigány emberek vágynak a harmonikus emberi kapcsolatokra, éppúgy, mint a nem cigány testvérek. Ez egy konkrét eseményben megnyilvánult számomra. Egy zarándoklat záró szentmiséjén kérték a szervezők a cigány testvéreket, hogy énekeljenek egy a csoportunkra jellemző dalt. Amikor az áldozás utáni szent pillanatokban felcsendült a cigány himnusznak nevezett népdal pattogós ritmusa, megijedtem, hogy ellenérzést vált ki. Az utolsó dallamsor elhangzása után egy másodpercnyi, számomra feszült csönd végén azonban felcsattant a taps. Mintha a magyar templomokban szokatlan megnyilvánulás ezt fejezte volna ki: „Köszöntünk benneteket! Nekünk is szükségünk van a kapcsolatra veletek! Örülünk, hogy értéket láthatunk bennetek!”
Az egymás tiszteletéről, a testvéri kapcsolatról való tanúságtétel vonz, és a szeretet vonzása belső motivációt ad arra, hogy fáradozzunk érte. Ennek a szép emberi kapcsolatnak a vonzása, megtapasztalása már magától elindítja bennünk a változásokat, de ez már ki-ki saját ajándéka a másik számára.
Mik a legnagyobb akadályok, amelyekkel a munkája során találkozik? Milyen új kihívásokra számít?
A legnagyobb akadály a saját türelmetlenségem, hitetlenségem. Sokszor nem győzöm kivárni, hogy a közösség a cigányok és nem cigányok között megteremje a maga gyümölcsét. Szeretném, ha a Szentlélek ajándékai az én határidőimre érkezének meg. Az évszázados szakadékot a két kultúra között az evangéliumi kapcsolatok gyógyszere sem formálja át egy csapásra. Én is olyan vagyok, mint Mózes, aki kétszer is ráüt a sziklára. Pedig elég volna egyszer teljesíteni, amit Isten kér, csak ki kell várni, amíg megérkezik az Ő válasza.
Egyébként meglepő, hogy az előítéletek ellenére milyen érzékenyek az emberek a cigányok és nem cigányok közötti szép kapcsolatok üzenetére. Persze vannak, akik ragaszkodnak az előítéleteikhez, és ez sok szenvedést okoz. De azt gondolom, ez is türelem kérdése. Ki kellene várni, amíg tanúságtételünk a szeretetről áttöri közöttünk az évszázados elválasztó falakat.
Mit tekint a legfontosabb feladatának?
A testvérek építik az önazonosságerősítő gyerektánccsoportokat, vezetik az iskolai felzárkózást szolgáló gyerekfoglalkozásokat, irányítják a baromfiprogramot, hogy mások megélhetését segítsék, törik a fejüket, hogyan segíthetik a munkahelyteremtést.
Nem eshetünk a számok bűvöletébe sem. Nem a létszám, a kezdeményezésünk nagy mérete a fontos, bár a helyzet súlyossága és kiterjedtsége erre ösztönözne bennünket. A legfontosabb számunkra az, hogy hitelesek legyünk, a kapcsolat minőségére irányuljon a figyelmünk, hogy valóban az Isten szava formáljon bennünket.
Az én legfontosabb feladatom, hogy a szeretetközösséget szolgáljam, a mindig újra megbocsátásra inspiráljam a testvéreket, hogy lelket adjak a közösségnek. Teréz anya szavaival: hogy „Jézus Arcára szegezzem a tekintetem” a testvérekben és ne hagyjam, hogy bármi elvonja ettől a forrástól a figyelmemet, a közösség figyelmét.
Vajon van-e annak tétje, hogy a többségi társadalomnak sikerül vagy nem sikerül összhangot találnia belátható időn belül a cigány kisebbséggel?
Óriási tétje van. Közhely, hogy a 24. órában vagyunk, mégis, manapság a cigányság és a nem cigányok kapcsolata az idők jele. Ha mi nem mondjuk el, nem jelenítjük meg az evangélium erre vonatkozó üzenetét, helyrehozhatatlan mulasztást követünk el. Jézusnak erre is van hasonlata: „A só, amely ízét veszti…” A cigányság az egyházi, társadalmi szándékoktól függetlenül most keresi a helyét a társadalomban, az egyházban. A 19. században az egyház „lekésett a munkásságról”, most nem lehetünk tétlenek. A magunk üzenetét nem szavakban, hanem cselekvésünk mintájával akarjuk megfogalmazni. A cigány értelmiség maga mozdul. Fölteszi a maga kérdéseit. Nem hagyhatjuk válasz nélkül.
Mi volna a kívánatos magatartás, hogyan szolgálhatná a sajtó ezt a „párbeszédet”?
Ez nagyon jó kérdés, hiszen a sajtó eredeti hivatása a kommunikáció, teológiai fogalommal, a kommunió, a közösség, a kapcsolat szolgálata. A sajtó hivatása – zsinati kifejezéssel – „az emberi nem egységének” a szolgálata. A bizalom erősítése. Ez persze sohasem a kényes kérdések, a problémák elhallgatását jelenti, éppen ellenkezőleg, az igaz kapcsolat a nehéz, kényes kérdésekben, az igazság kimondása, de mindig tapintattal, szeretettel, a bizalom építése céljából.
Sudár Balázs
Fotó: Kováts Gábor
Új Város – 2010 november-december
társadalom – párbeszéd
A BIZALOM ÉPÍTŐI LEHETÜNK!