A repülés
Megnyitása után néhány nappal jártam ott, s akkor megfogadtam, hogy soha többé nem teszem be ide a lábam. A Vaslady című filmet szerettük volna megnézni, s olyan mozit kerestünk, ahol a filmet számunkra megfelelő időpontban vetítik. Így történt, hogy öt év után ismét ott találtam magam az Aréna Pláza előtt, a parkolóba igyekvő autók sorában.
A többszintes mélygarázs autótengere egy pillanat alatt elnyel, miközben lépésben haladunk az A-tól Z-ig jelölt oszlopok között, ahol – ha jól számoltam –, egy-egy betűhöz legalább 40 parkolóhely tartozik. A T betűnél állunk meg. Hihetetlen: egy szinten több mint 700 autó.
A Cinema Citynél megadóan beállunk a sorba, hogy az interneten vásárolt jegyünket kifizethessük. Olyan az egész, mint a ferihegyi repülőtéren kígyózó végtelen sorok, amint lassan haladnak az ellenőrző pontok felé.
Körülnézek: 22 párhuzamosan működő vetítőterem, s a félhomályos előtérben különböző csoportok várakoznak a „beszálláshoz”. A sorban előttünk szerelmespár, hátunk mögött népes cigány család. Végre ott állunk a szünet nélkül üzemelő hat jegypénztár egyike előtt: „Sajnálom – szólal meg a pénztáros – de elkéstek. Órakor kellett volna átvenni a megrendelt jegyeket és most óra tíz van. A gép törölte a megrendelést”. Új jegyeket kapunk, új helyekre, a harmadik sorba…!
Aztán elérkezik az „útlevélvizsgálat”, ahol két hölgy osztogatja készségesen a 3D-s filmekhez járó szemüvegeket, de mivel a miénk nem ilyen, le kell, hogy mondjunk erről az élményről. Ekkor érdekes jelenségre leszek figyelmes: a jegyellenőrzés szinte minden sorban állónál igen komplikált akciónak bizonyul, ugyanis a jobb kézben legalább 30 cm magas pattogatott kukoricával teli zacskó, a balban fél literes kólás pohár. Az ellenőr azonban előzékenyen segít. Az előtérben közben észrevétlen árnyék jár körbe: a takarító lány rezzenéstelen arccal, egykedvűen söpri fel a szőnyegre pattogó kukoricaszemeket.
Végre megkezdődik a „beszállás”, mindenki sietve helyet foglal, kezdődik a biztonsági berendezéseket bemutató „oktatófilm”, a 15 percig tartó, szó szoros értelembe vett invázió, vagyis az új filmek bemutatója… s csak néhány méterre ülünk a vászontól. Ez már tényleg majdnem 3D, szemüveg nélkül… s közben a szomszéd fogai lassan őrlik a kukoricát.
Kissé bizonytalanul, zavartan egymásra nézünk: hol is vagyunk? Kik is vagyunk? Egyszer csak az a benyomásom támad, mintha egy baromfiudvar kellős közepén ülnék… s ekkor hirtelen megszálltak az emlékek. Gondolatban ott álltam gyerekként a több száz ketrecbe zárt csirke előtt, akiket minden reggel hűségesen etettem, itattam, hogy aztán tojást tojjanak. Ezek eladása biztosította a zsebpénzemet. Csakhogy itt most engem etetnek… vajon hogyan őrizhetném meg emberségemet, jobban mondva személyes integritásomat?
Hirtelen bevillan az élet igéje: „Uram kihez mennénk?” Igen, néhány perccel korábban, amikor a kasszák előtt kígyózó sorokban lépkedtünk a rózsafűzért mondva, ott volt bennem a meggyőződés, hogy tudom, hová tartok, s kié vagyok. Függetlenül attól, hogy mi zajlik körülöttem.
„Ti is el akartok menni?” – kérdezte Jézus az övéit. Ahogy akkor Péter, úgy ma én is, a Cinema City húszas vetítőjében, érzem, hogy válaszolnom kell erre az örök, nagy kérdésre. Együtt adunk rá feleletet.
A fények megszelídülnek, s a vásznon feltűnik Meryl Streep: repülünk egy ember, egy kor történelme felé…
Jobban mondva: folytatom a saját repülésem!
Cinzia Panero
Új Város – 2012 áprlilis
társadalom – kultúra – mindennapjaink – vélemény
A repülés