A párbeszéd esélyei
A közelmúltban részt vettem egy keresztény szellemiségű közéleti konferencián, ahol áttekintést kaptunk sok olyan kezdeményezésről, amely a politikában, a gazdaságban, a civil társadalomban keresztény értékekből táplálkozik. Felfigyeltem arra, hogy az értékes, igen pozitív szemléletű előadás egyikében sem szerepelt a „párbeszéd” szó, és a beszámolókban is csak egy-két alkalommal történt halvány utalás olyan tevékenységre, amely a dialógus fogalomkörébe tartozik.
Kétségtelen, hogy mai magyar társadalmunkban, inkább a keresztény és a nemzeti azonosság építése és megerősítése van napirenden, mint az ellenpontokon átívelő, az ellentétes álláspontok között hidat verő, a különbözőséget integráló igyekezet. Sokszor fenyegetve érezzük magunkat, és szeretnénk elérni, hogy mások tiszteljenek és elismerjenek bennünket. Szeretnénk fontosnak tartott értékeinket tisztán megőrizni és gyermekeinknek továbbadni, megvédeni őket a zűrzavaros eszméktől.
Elgondolkodtam viszont azon, hogy az Egyház ebben az évben az új evangelizációról szóló püspöki szinódusra készül. II. János Pál azt tanította, hogy az egyház útja a mai szekularizált és pluralista társadalomban a párbeszéd, és XVI. Benedek is folyamatosan hangsúlyozza a párbeszéd fontosságát. Így nekünk, magyar keresztényeknek is valahogy fel kellene fedeznünk, mit is jelent a mi körülményeink között párbeszédet folytatni.
Az igazi párbeszéd a jó emberi kapcsolatokon, a szeretet konkrét tetteivel előkészített talajon zajlik, és a másik feltétlen tiszteletén, eltérő álláspontjának elfogadásán és odaadó meghallgatásán alapul. Az ilyen, csaknem baráti légkörben válik lehetségessé az, amit a pápa az evangélium „tiszteletteljes hirdetésének” nevez. Ez semmiképpen nem prédikáció, hanem sokkal inkább személyes tanúságtétel a hitről, olyan pillanatokban, amikor partnerünk nyitottságot mutat erre. A hit továbbadásának ebben a „modelljében” a térítés Isten dolga, a megtérés a másik lelkében lakó Szentlélek műve. Néha hosszabb időn keresztül elhúzódó folyamat, amely sok szeretetet, megértést és türelmet kér, hiszen a párbeszédet sohasem vezetheti érdek, csakis a másik javának akarása.
De vajon nyitottak vagyunk-e mi az ilyen találkozásokra? Természetünkben inkább az van benne, hogy azok társaságát keressük, akikkel egyetértünk. Közöttük biztonságban érezzük magunkat, másokkal szemben inkább bizalmatlanok vagyunk. Pedig valamiképpen nekünk is a „bűnösök barátjának” kellene lennünk, azokénak, akiknek „szüksége van az orvosra”.
A párbeszéd garanciája a világos identitás, az egyház közösségéhez való tartozás. Innen indulunk, ide térünk vissza, ebben a közösségben tisztulnak a gondolataink, miközben kinyílunk mások felé és épülünk a tőlük kapott impulzusok által.
Az új evangelizáció azonban nem szorítkozhat arra, hogy megerősítse a keresztények azonosságát, egyházi identitását. Többre, sokkal többre van szükség! Másokra, újakra, friss keresztényekre, akik tegnap még nem tudtak Krisztusról, de ma a keresztény közösség tagjai.
Húsvét van. Feltámadás. Bizalom a Feltámadottban, bizalom a felebarátban, akit Jézus megváltott, ránk vár, hogy a feltámadás kegyelmét kibontakoztassuk, okos, megértő és szeretetteljes párbeszédben.
Tóth Pál
Új Város – 2012 április
Hozzászólhatok?
A PÁRBESZÉD ESÉLYEI