A határtalan város
Ezt a címet viselte a pályázat, amellyel az Európai Unió döntése alapján Pécs Isztambullal és a németországi Essennel együtt 2010-re elnyerte az Európa Kulturális Fővárosa címet.
Érdekes kapcsolódás éppen egy német és egy török városhoz. Ez az a két nemzet ugyanis, amely talán a legnagyobb hatással volt az évszázadok folyamán a magyarságra nyelvi, antropológiai illetve kulturális szempontból.
Pécs városát polgármesterük szerint befogadó, szívélyes és jókedvű polgárok lakják. Történelme folyamán sok nemzetiség és kultúra találkozott itt. Latin neve a Krisztus születése utáni első három évszázadban Sopianae (a kelta eredetű Sopi-ból). Valószínűsíthető, hogy a negyedik-ötödik századtól ezen a helyen állt az ókeresztény Quinque Basilicae nevű település, a Balkánra vezető római utak találkozási pontja. Annyi bizonyos, hogy hazánkban itt található a legtöbb római korból való ókeresztény emlék.
Ebből a késő antik névből erednek Pécs középkori latin, német és magyar névváltozatai is: Quinque Ecclesiae, Fünfkirchen, Peti Kosteli, Öttorony.
Mai neve szláv eredetű, jelentése kemence, azaz meleg hely, (ugyanebből a szóból ered Pest és Bécs neve is).
Ezek az elnevezések is mutatják, hogy itt, a Mecsek és a Dráva menti síkság találkozásánál emberemlékezet óta település állt. Kelták, majd a rómaiak voltak az urai. A világörökség részeként számon tartott ókeresztény sírkamrák egyikében egy baltát találtak, amelyet a népvándorlás korában használtak. Azután jöttek magyarok, törökök, németek és mások…
Szent István királyunk alapított itt püspökséget. Később a város falai közé települő, egyre szűkülő helyen a lakosok megtanultak egymáshoz alkalmazkodni, mint az olvasztókemencében, és a középkorban így jött létre e helyen Magyarország legnagyobb városa, kulturális, gazdasági központ, a Balkán és az Adria felé irányuló kereskedelmi csomópont. 1367- ben Nagy Lajos király itt alapította meg az ország első egyetemét.
A török idők után, amelynek egyik ámulatba ejtő emléke a ma katolikus templomként működő dzsámi, hamarosan szabad királyi várossá vált, és politikai nyomásra el is németesedett. A későbbi fejlődés azonban úgy hozta, hogy ezek a német polgárok magyarrá lettek, amint a világhírű majolika-gyáros Zsolnay-család példája is mutatta. De más nemzetiségek is éltek itt, előbb külön városrészekben, azután összekeveredve, összeolvadva. Sokszínűség, nyitottság jellemzi kulturális szempontból is, így érthető, hogy otthont tudott adni a modern magyar képzőművészet világraszóló alkotói, Victor Vasarely (Vásárhelyi Győző) és Csontváry Kosztka Tivadar művei számára.
Ennek a szabadságról szóló tapasztalatnak a folytatása, hogy a pécsiek a mai időkben is védik az érdekeiket. Amikor a Tubesre radarállomást akartak telepíteni NATO szempontokra hivatkozva, a pécsi civilek demonstrációkon fejezték ki, hogy nem értenek egyet, és jogi eszközöket is kerestek az érveik mellé. Az ügy addig húzódott, amíg mostanra megváltoztak a NATO-határok, és többé nem lesz ok arra, hogy a radarállomás idetelepüljön. A másik szintén bátor cselekedet: úgy tűnik e cikk írásának a pillanatában, hogy visszaszerzik a Pécsi Vízmű francia kézben lévő kisebbségi tulajdonrészét.
Ha megvalósulnak az elképzelések, akkor Pécs a kultúra által összeköthet embereket, akiket politikai határok választanak el egymástól. A város már eddig is nagyon sok nemzetközi kapcsolattal rendelkezett. A német kultúrával tovább lehet építeni ezeket (itt főleg modern zenei programokra készülnek), a törökkel viszont, ahogy mondják, a nyitottság, a kíváncsiság az alapvető. Utazás a török félhold körül című rendezvénysorozatukon bemutatják Törökország kulturális hagyományait, és mai törekvéseit fényképek, zene, irodalom, film segítségével. A programok között lesznek koncertek, kurd néptánc és táncház, török filmhét, valamint gasztronómiai bemutató.
Pécs is bemutatkozik Isztambulban; többek között a Bóbita Bábszínház A három kismalac és a farkasok című előadással lép fel. Június végén háromnapos összművészeti bemutatkozást terveznek Isztambul utcáin és közterein, egy szabadtéri fesztiválon, ahol Pécset a kortárs művészeti élet fiatal alkotói képviselik.
A város a felkészülés éveiben számos új kapcsolatot létesített, a régieket pedig megerősítette. Végül megszervezte az Európa Kulturális Fővárosai Hálózatot, amely az előző kulturális fővárosokat köti össze.
Rendkívül fontos lehetőség Magyarország számára az Európa Kulturális Fővárosa program olyan szempontból is, hogy Pécs a jövőben ellensúlyozhatja a nem túl egészséges kulturális, gazdasági Budapest-központúságot is.
Érdekes volt a megnyitó, amelynek talán Csontváry Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban című képe is az ihletői közé tartozott a város főterén. A különböző jelenetek Pécs történetének egy-egy korszakát jelképezték ősi ihletésű táncokkal és zenével. A műsor, amelyben lézershow is szerepelt, egy közös énekléssel fejeződött be, amelyben a Mizo Pécs kosárlabdacsapat is részt vett.
A város nyáron a Fokoláre Mozgalom fiataljait várja, akik – miközben a sajátjuknak érzik a pécsi értékeket is – a maguk részéről hozzá akarnak járulni új kultúrájukkal, az egység kultúrájával e nagyszerű város isteni tervének a megvalósulásához.
Aranyi Krisztina
Fotók: Sudár Balázs, Bodnár Sándor, Andrew Bajka, Papp Gábor, Bartus Sándor
A pécsi székesegyház és annak Szent Mór kápolnája. A város második püspöke Boldog Mór volt. Napjainkban nagyon színes a vallási élet. Számos lelkiségi mozgalom talált otthonra, és az első magyarországi taizéi találkozót még 1989-ben itt tartották, amelyet idén egy második is követett.
|
Új Város – 2010 május-június
kultúra – irány Pécs
A HATÁRTALAN VÁROS