A visszatérés titka
Röpül a sült galamb az óriásplakátokon! A kirakatok meg harsognak a jólétről. Aztán kettőt se lépek, és cipőm orra egy vonalba jut a földön hálók orrával. Az ellentmondásokat csak úgy elszenvedhetjük? Tétlenül, felelősség nélkül?
Középkorú asszony tétovázik egy nappali melegedőben: vörös, felpüffedt mezítlábára visszahúzza-e a lucskos csízmát. Éjjel kettőig fülkékben húzza meg magát. A hőmérő januárban mínusz 15 fokot mért… Csak huszonéves a még friss arcú fiatal nő. Sátorban él a párjával. Pár év leforgása, és mi lesz belőle? És a többi koldusból, utcára kerülőből?
Egyik fiam befogadott valakit, aki két állomás között ingázott a jeges éjszakákban. Kiderült, hogy remek gazdaember, különösen a szőlőkhöz ért. Már-már kipusztuló tőkéik termettek is szépen azon a nyáron. Ő mégse kóstolta meg, tavaszra szó nélkül eltűnt az idő előtt megvénült ember.
Munkám és hivatásom az egység lelkiségében sok szállal köt Budapesthez. Mégis sürgető vágyát éreztem, hogy ahol élek, ott tegyek valami emberit, barátit a testvériség jegyében. Asszonyok főznek heti egy délután, beleadva szorgalmuk, ügyességük javát. Részt veszek a nagymarosi Szent Rókus Karitász tagjaként a másnapi ebédosztásban én is. Azért járunk Budapestre, a sokat reklámozott Westend közelségébe, mert nincs hajléktalan a dunakanyari kisvárosban. Egy nappali melegedőben 60-80 tartalmas egytálétel talál gazdára. Látni kellene, ahogy új adagért jönnek, még kétszer is. A süteményeinkből meg azt se tudják, mit válasszanak.
Az egy év alatt itt megforduló 1100 emberből csak négy jutott el a munkáig, egyben a szállásig. Gondoljunk bele: kétszáz-háromszázból csak egy! Mert tény, hogy minél hosszabb az utcán töltött évek száma, annál kisebb a visszatérés esélye. Nők is választják ezt az életformát. Otthonuk helyett egy zugot az aluljáróban, családjuk helyett egy fényképet, házi munka helyett a dicsekvést – természetes kisugárzásukat sivárságra cserélve.
De hogy jut, mért jut valaki az utcára? Elsősorban a nagyfokú elszegényedés miatt. Meg az alkoholizmus miatt, ami ok is, okozat is. Az ilyen sorsok előszobáját sokszor az albérlet készíti elő! Férfiak képesek rá, és önként hátrahagynak mindent, hogy a családot ne terhelje két munkanélküli. Másokat a saját
környezete lök ki. Maradásuk csak kölcsönös változással lenne biztosítva. Sajnos az ilyen apa, férj, testvér fájdalmas űrt hagy maga után, semmi mást! Az ő helyzetükben létszükséglet a sokoldalú segítségnyújtás, a visszaszocializálódást célzó foglalkoztatás, az elfogadás.
Egy hozzám közelálló férfi szintén levált a családjáról. Onnan már csak lefelé vitt az útja. Lassan mindenét elvesztette, bár a munkájáért födél és napi élelem került neki. Addig, amíg véget nem vetett az életének, tán negyven évesen. Mire, meddig, és kinek elég, ha elemi szükségletei vannak csak biztosítva?
Mert mégis, ki tud visszakapaszkodni? Van valami titka? Igen, a szakemberek szerint van: a kapott minta, egy saját élmény tán a gyerekkorból, egy valóságos kapcsolat a szülővel, nagyszülővel, egy jó emlék a közelségéből. Csak visszanyúlhasson valahova! A példához, hogy élni máshogy is lehet! Csak az bonthatja le az önfeladó-jövőtlen létformát, aki maga dönti el, hogy szakítani akar vele.
Joggal kérdezhetem, hogy ebben a folyamatban hol van a mi személyes felelősségünk? Ahogyan élünk, ahogyan szólunk, és nem utolsó sorban: amilyen a kapcsolatunk a többi emberrel. Amilyen kép kirajzolódik rólunk, körülöttünk! Felismerjük-e a méltatlan helyzetűekben is a talán nagyon is elnyomott emberséget? Mert mi lesz, ha annak a fedélnélkülinek, aki most a lábunk előtt hever, miattunk nem lett istenarca!?
Hortoványi Emőke
fotók: CN (2)
A Sant’Egidio közösség tanácsaiból • Álljunk meg, hallgassuk meg a hajléktalan embert. Kérdezzük meg a nevét, és mutatkozzunk be. A név visszaadása a méltóság helyreállításának a kezdete! • Vihetünk ki levest, szendvicset, meleg holmit: takarót, hálózsákot. • Győződjünk meg, nincs-e szüksége orvosra. Felajánlhatjuk, hogy meglátogatjuk a kórházban, és bevisszük, ami szükséges. • Hajléktalanszállóra sem mindenki megy be, de az ismeretség, a szelíd rábeszélés itt is eredményes lehet. A hajléktalanság kezelhető, sőt, felszámolható lenne nagyobb társadalmi összefogással és állami szerepvállalással. Mindennek azonban szívünkből, egyéni lelkiismeretünkből kell kiindulnia. MK Ha elesett, veszélyben lévő hajléktalant látunk, hívjuk a mentőket, ha indokolt (104), de elsősorban a Menhely Alapítvány diszpécserét:
|
Új Város – 2010. március-április
közelkép – peremre szorultak
A VISSZATÉRÉS TITKA