Mit tehetünk?
Egy óvónő és egy középiskolai tanár vallomása környezetünk védelme iránti elköteleződésről, fáradozásról és eredményekről. Gyakorlatba ültethető ötletek gyerekeknek és felnőtteknek.
Berndtné Szelőczey Szilvia negyven éve óvónőként dolgozik, ebből 25 éven át a Ferencvárosi Méhecske Óvoda pedagógusaként. A gyermekek személyiségfejlesztéséért, magas színvonalú pedagógiai munkája elismeréséül idén Bárczi István-díjjal tüntették ki.
Már pályád elején fontosnak tartottad a környezeti nevelést, mit szóltak ehhez a kollégáid, a főnökeid?
Az óvodában alapvetően támogattak minden olyan kezdeményezést, ami a gyerekek fejlődését, környezettudatos magatartásának kialakítását segíti. De – mint minden új dologhoz – kellett az a kezdő lökés, ami kitartást, elköteleződést és elszántságot kért. Szerencsés voltam, mert a váltótársam mindenben támogatott, részben együtt is alakítottuk ki óvodánk „zöld arculatát”. Aztán attól kezdve, hogy megszülettek az első eredmények, elismerések (Zöld Óvoda, Madárbarát Óvoda lettünk), és látszott, hogy az óvoda hírneve, vonzása emiatt is megnő, minden támogatást megkaptam.
Megéri ebbe extra energiát fektetni?
A környezetvédelmi tevékenység minden szempontból gazdagítja a gyerekek személyiségének kialakulását, fejlődését, világlátását, kapcsolatrendszerét. Ha csak arra gondolunk, mit jelent felismerni a mellettünk levő világ szépségeit, értékeit, már életre szóló élményt, útravalót adunk: kinyitjuk a gyerekek szemét a szépre, jóra, mindarra, ami körülvesz bennünket, és ajándék számunkra. Meglepő, hogy a gyerekek mennyire nyitottak erre. Ez az egész életükre kiható hozzáállást ad. Itt tudjuk megalapozni azt a szemléletet, amelyet aztán majd orvosként, mérnökként, pedagógusként visznek magukkal. Aztán a következő lépés rátalálni arra, hogy én is részese vagyok ennek a csodálatos világnak. Kapcsolatba léphetek vele, gondozhatom, óvhatom, s vele együttműködve csodákat hozok létre (pl. a kiskertünk ápolása, gondozása által). A természettel, környezettel való pozitív kapcsolat kihat az emberi kapcsolatokra – és ez a másik irányban is igaz!
Hatással van-e az óvodai szemlélet a családok életére? Érkezik-e visszajelzés?
Azt tapasztaltam, hogy a gyerekek formálják a családokat. Amikor ezt a szemléletet tapasztalják az óvodában – ahol a nap aktív részét töltik – nem tehetnek mást otthon sem. Játszódélutánt is szerveztünk a családok számára, melynek a célja többek között az, hogy a szülők, nagyszülők ismerjék meg, mit is csinálunk mi az óvodában, a gyerekek meg tudják mutatni a kertet, a növényeinket, állatainkat – így közös lesz az élmény a szülőkkel.
Különleges lehetőség volt az is, amikor nyaranta „erdei óvodát” szerveztünk. Ilyenkor közeli és hosszabb kapcsolatba kerültek a természettel, összebarátkozhattak vele, felfedezhették a rejtelmeket, volt idejük beleveszni a szemlélődésbe.
Egy ilyen alkalommal épp éjszakai bátorságpróbára indultunk a fényszennyezéssel alig érintett zselici erdőbe. A cél az volt, hogy megismerkedjünk az éjszakai természettel, élővilággal – és persze kipróbáljuk bátorságunkat, hogy nem félünk a sötétben…
Alig hagytuk el a falu utolsó házait, és léptünk be az éjszakai háborítatlan természetbe, csodálatos élményben volt részünk! Még mi, felnőttek sem láttunk soha ilyet: a domboldal fényárban úszott! Először nem is értettük, mit látunk. Aztán felfogtuk. Millió és millió szentjánosbogár világította be a teljes domboldalt! Soha el nem felejthető élmény volt, aminek addig, s azóta sem voltam én sem tanúja. Ez az élmény magával ragadott: közelről megnézni a bogárkákat, megfigyelni, óvatosan hozzányúlni.
Ezek a napok alkalmasak voltak arra is, hogy este nyugodtan megbeszéljük, kiértékeljük a napokat. Megköszöntük mindazt, amit kaptunk, ami a nap ajándéka volt számunkra. Ez átalakítja a gyerekeket, de minket is. Egy ilyen erdei óvoda után este többször csengett a telefonom otthon. Szülők hívtak, s kérdezték, mit csináltunk a gyerekekkel. Ugyanis a gyerek este a vacsoránál leültette a családot, gyertyát gyújtatott, és kezdeményezte, beszéljék meg ők is az elmúlt napot. A 40 év tapasztalata számomra az is, hogy a gyerekekkel, a környezettel való kapcsolat kölcsönösségen alapul. Én is kaptam, én is változtam ebben a folyamatban.
Kovács Október kémia-biológia szakos középiskolai tanár, ősszel a 28. tanítási évet kezdi meg a budapesti Németh László Gimnáziumban. Iskolájában bevezette a környezetvédelmet, mint önálló, osztályozott tárgyat, majd kidolgozta ennek tantervét. Tevékenységéért több díjat is kapott, többek között a MOL Tehetséggondozásért Díjat (2011) és a Bonis Bona a Nemzet Tehetségeiért Díjat (2015).
Már gyerekkorodban szerettél kirándulni, állatkertbe járni, és mindig is sokkal több szobanövényed volt, mint bárki másnak az ismerőseid közül. Hogyan adod át a természet szeretetét a diákjaidnak?
Óráimon nagy hangsúlyt fektetek a „Mit tehetünk?” kérdés megvitatására, megválaszolására. Mit tehetnek a fő szennyezés-kibocsátók: a gazdaság, a hadászat? Mit tehetnek a politikusok: állami vezetők, kormánytagok, parlamenti képviselők, polgármesterek, önkormányzati képviselők? Mit tehetnek a szakemberek: környezetvédők, környezeti nevelők, környezetjogászok, tudósok, reklám- és médiaszakemberek? És mit tehet a lakosság: a zöld mozgalmak, a civil szervezetek, az egyén, a családok, a gyerekek? Mi a felelősségünk és a teendőnk Földünkért, közös jövőnkért? Tisztában vagyok azzal, hogy nem tudjuk megoldani magunk a Föld összes problémáját, de tudnunk kell, hogy a saját részünket mindenképpen meg kell tennünk. Biztos vagyok abban, hogy akiket én tanítottam, azok felnőttként sem fognak érzéketlenül fordulni a Föld, a környezet problémáihoz. Egyszer a fogadóórámon az egyik szülő elmondta, hogy „megfertőztem” a gyermekét, aki ennek hatására az egész családot átállította a környezettudatos életmódra, sőt megszervezte a lépcsőházukban a szelektív hulladékgyűjtést.
Mit emelnél ki a diákjaiddal együtt megvalósított tevékenységek sokaságából?
Részt veszünk az iskolai papírgyűjtő versenyben, s rendszeresen az élmezőnyben végzünk. Tanítványaimat erőteljesen nevelem a világítási és csomagolási szokásaink megreformálására, beszélünk a tudatos vásárlói magatartásról.
Komplex környezeti problémákat is érintünk: például a globális felmelegedést, az ózonlyukat, a savas esőt és a szmogot. Rengeteg tanulókísérletet végzünk. Ezek kapcsán a veszélyes anyagok kezelésére, tárolására, megsemmisítésére vonatkozó ismereteket is elsajátítunk.
Hogyan valósul meg a környezettudatosság a „saját házad táján”?
Nálunk a hét fős családban hetente mindössze húsz liter vegyes háztartási hulladék keletkezik. Papírt csak akkor dobunk ki, ha már nincs rajta szabad felület, amire még lehet írni. Szelektálva gyűjtjük a hulladékot, és amit lehet, komposztálunk. A kötegelhető ill. dobozolható papírhulladékot, az elhasznált elemeket, valamint a műanyagkupakokat és a használt háztartási sütőolajat iskolai gyűjtésekre visszük. A többi papírt a cserépkályhába begyújtásra használjuk. A befőttesüvegeket egy méhész barátunk számára gyűjtjük. A veszélyes hulladékot a falunkban évente esedékes veszélyeshulladék-gyűjtő akciókon adjuk le.
Jónéhány évvel ezelőtt egy akkor még rendkívülinek számító energiatakarékos családi házat építettek fel.
Már a tervezéskor odafigyeltünk a megfelelő tájolásra és a helyiségek elhelyezésére, hogy a lehető legjobban kihasználjuk a Nap melegítő és világító hatását. Az építőanyagok és a nyílászárók jó megválasztása, valamint a gondos szigetelés is az energiatakarékosságot szolgálja.
Noha van gázkazánunk, cserépkályhát is építettünk, és napkollektoros vízmelegítő rendszert is telepítettünk. A napkollektor a használati melegvíz előállításában van szolgálatunkra és a padlófűtésre is rásegít, tehát a gázszámlánkat csökkenti. Sőt, a villanyszámlánkat is, mert a mosó-és a mosogatógépünk is rendelkezik meleg vizes rákötéssel, tehát a nyári hónapokban ezek működtetésekor a Nap által előmelegített vizet tudjuk a gépekbe vezetni. Továbbá energiatakarékos világítótesteket alkalmazunk. Igen, az árammal is takarékoskodni kell, ugyanis annak az előállítása is ugyanolyan környezetterhelő tevékenység, mint a fűtés.
A vízzel úgy takarékoskodunk, hogy esővízgyűjtő medencéket használunk az öntözéshez, a WC-kben pedig stoppos öblítőtartályok vannak. Nemrégen elkészült a szürkevíz-rendszerünk is, a tetőtéri zuhanyzóban keletkező fürdővizet használjuk a földszinti WC-öblítésére. A vízvezeték-hálózatot egy olyan melegvíz-keringtető rendszerrel láttuk el, amely gondoskodik arról, hogy az esti fürdési időszakban nagyon gyorsan meleg víz kerüljön a tetőtéri zuhanyzókba, s ne kelljen egy csomó vizet elfolyatni, amíg a kedvező vízhőmérséklet beáll.
Kér ez a környezetvédő hozzáállás plusz tevékenységet a hétköznapokban?
Igen. Például a hulladékszelektálás elég sok munka. A komposztot is időnként át kell forgatni. Nyáron, amikor sok nap-melegítette vizünk van, mosásnál először meleg vizet kell engedni a mosógépbe, de aztán az öblítéskor át kell állítani a csapot hideg vízre. A begyújtásnál a papírhulladékkal és a rőzsével kell bíbelődni. De mi örömmel vállaljuk ezt a kis extra fáradságot, és gyerekeinket is erre neveltük, mert hisszük, hogy ezekkel a kis lépésekkel járulunk hozzá ahhoz, hogy Földünket megőrizzük az utókor számára. Mert amint az ismert indián mondás tartja: „A Földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön.”
Riportot készítette: Tóth Judit
Rovat: színfolt
2017. július – augusztus
Fotók: Berndtné Szelőczey Szilvia album (2), Kovács Október (3)