Április 3. Autizmus Világnapja, vendég egy idegen bolygóról
Vendég egy idegen bolygóról
Április 3. autizmus világnapja
A kisfiam osztályába jár egy autista gyerek, akit mindenki kiközösít. Mit meséljek a gyerekemnek az autizmusról ahhoz, hogy megértőbb és elfogadó legyen az osztálytársával, aki időnként tényleg furcsa dolgokat tesz?
Kedves Levélíró!
Azt mondhatom, szerencsés helyzetben van az eset nehézsége ellenére is. A gyerekek ugyanis alapvetően elfogadóak és toleránsak, a sztereotípiáik még nincsenek kőbe vésve, mint a felnőtteknél. Fontos azonban, hogy számukra érthető és megfelelő segítséget kapjanak az adott helyzet értelmezéséhez.
Hangsúlyozni szeretném, hogy az autizmussal érintett gyerekek között nincs két egyforma, ahogy nem autista gyerekek között sincs. Ugyanakkor vannak viselkedésjegyek és megnyilvánulási formák, jellegzetességek, amelyek gyakran megfigyelhetők autista gyerekek esetében, de ezek intenzitásában is számottevő különbségek lehetnek. Közös viszont, és a nem autista számára nehezen érthető az a különleges szemüveg, amelyen keresztül az autista gyerekek a világot szemlélik, az a különleges bőrfelület, amivel az érintést érzékelik, az a különleges hallás, amivel a hangokat, zajokat hallják és az a különleges szeretetnyelv, amivel szeretnek és fogadják a szeretetet. Ennek érzékeltetését többféle módon is megtehetjük, de fontos, hogy gyermekünk életkorának, természetének megfelelő alternatívát válasszunk.
Kisebb, alsó tagozatos gyermek esetében fantáziájának segítségével mesébe ágyazva járhatjuk körül a témát. Gyermekünk képzelje el, hogy egy számára idegen bolygóra utazik űrhajójával. Amint kiszáll különleges csészealjából, furcsa színeket, formákat és alakokat lát maga körül. Az ottani emberek különös színű és tapintású ruhákat hordanak, és túl hangosan beszélnek. Sokszor hirtelen közel mennek, amitől könnyen megijed, vagy erősen, fájóan érnek hozzá vállához, kezéhez. Ekkor ő felkiált, vagy elugrik onnan, de a bolygón lakók kinevetik, kicsúfolják emiatt, magára hagyják. A mese főhőse szeretne barátkozni velük, mert nagyon egyedül érzi magát, de nem tudja, hogyan tehetné, hiszen a bolygólakók sokszor nem értik, mit mond, nem értik a nyelvét. Egy nap viszont találkozik egy olyan bolygóbélivel, aki kedvesen, barátságosan közeledik felé, és igyekszik megérteni a nyelvét. Tiszteletben tartja az új vendéget és megkérdezi, van-e kedve sétálni vele. A séta közben együtt nézegetik a furcsa formákat és színeket. Főhősünk szívesen mesél arról, milyennek látja az idegen bolygót, újdonsült barátja pedig érdeklődéssel figyeli. A jövőben az újdonsült barát a többi bolygólakót is arra bátorítja, hogy merjék megismerni és megérteni vendégüket, hiszen általa még színesebb és érdekesebb lehet a világuk. Biztos vagyok benne, hogy gyermekünk örömmel venné, ha egy számára idegen bolygón akadna valaki, aki segít neki a beilleszkedésben.
Idősebb, például felső tagozatos korosztály esetében a fenti mese példájából kiindulva érdemes érzékeltetni, hogy az autizmusban érintett kortársa másképp érzékeli és értelmezi a világot. Sokkal nehezebb megtalálni a helyét ott, ahol rajta kívül mindenki másképp érez, lát, hall, tapint, szeret, mint ő. Nagyon vágyik osztálytársai társaságára, de nem találja ehhez a megoldást, és emiatt nagyon szenved. Fontos, hogy odafigyeljenek rá, hiszen ő is ugyanolyan különleges és fontos osztálytárs, mint a többiek, csak számára egy érintés ütésnek tűnhet, egy hirtelen jött kérdés idegen nyelvnek és ordításnak hangozhat, és olykor az osztály többsége számára semleges dolog neki nagyon is viccesnek tűnhet.
Szülőként felelősségünk van abban, hogy gyermekeink számára szavainkkal, és ami még fontosabb, viselkedésünkkel is azt üzenjük, hogy a világ attól kerek, hogy benne mindenki más, és autista osztálytársunk révén azt is megtapasztalhatjuk, hogy azt, amit mi látunk, más nem biztos, hogy ugyanúgy látja. Ennek tiszteletben tartása pedig felebaráti szeretetünk lényeges megnyilvánulása.
Fotók: archívum (1), Depositphotos.com/Angel Harbum (1), Depositphotos.com/Marco Hamdorff (1)
2016. december
Életmód
Szerző: Visy Petra