Digitális útvesztőben
F ó k u s z b a n TECHNOLÓGIA
Soós Rita
Az elmúlt tíz év eseménydús gazdasági és társadalmi sokkhatásai annyira lekötötték Európa figyelmét – gondolok itt az amerikai pénzügyi buborék kipukkanására, a migrációs krízisre, a terrorfenyegetettségre, a brexit fémjelezte EU-válságra és még sorolhatnám –, hogy szinte észrevétlenül csöppentünk bele a digitális átalakulásnak nevezett IV. ipari forradalom korszakába.
Annak ellenére, hogy évtizedek óta hatalmas átrendeződések zajlanak a világgazdaságban, a javak elosztásában és az új hatalmi struktúrák kialakulásában, a felmérések szerint a legtöbb profitorientált európai cégnek nincs stratégiája arra vonatkozóan, hogy mit is kezdjenek az új helyzettel. Ez azért problémás, mert a digitális szakértők szerint 2016–17-ben robbanásszerű átalakulás várható, és víziójuk szerint az ipari átrendeződések mellett az elkövetkezendő 25-30 évben a jelenleg ismert foglalkozások közel 50%-a el is tűnhet.
E cikknek nem célja a technikai vívmányok tudós elmék által is kiismerhetetlen labirintusának feltérképezése. Szeretnék azonban néhány társadalmi szempontra rávilágítani. Szinte naponta halljuk, hogy a fejlett ipari társadalmak öregedő korfája miatt egyre égetőbb a szakemberhiány. Míg a korábbi ipari forradalmakat a hatékonyságnövelés fűtötte, a IV. szakaszt inkább az utánpótlás hiánya jellemzi. A robotok meg-jelenése is ezt a problémát kívánja kezelni (gondoljunk az autóiparra, a logisztikai szektorra, vagy arra, hogy lassan már a kórházi műtőket is robotok foglalják el). Ehhez társul a nyersanyaghiány, valamint az a tény, hogy Ázsia szédületes tempóban fejlődik és exponenciálisan nő azoknak a száma, akik számára a nyugati életszínvonal elérése már valós lehetőség. Miközben a fuldokló természet azonnali változásokért kiált, a kapitalizmus farkastörvénye a profitról mond le utoljára, és a technika imádatában élő ember ezekre a kihívásokra újabb technikai megoldásokkal kíván válaszolni.
Bizonyára a különböző generációkban másképp jelenik meg ez az átalakulás, aminek sok pozitív hatása is van, hiszen az információ elérése ma már nem egy szűk réteg kiváltsága. Mégis elengedhetetlen, hogy ezt az irdatlan mértékű változást a Bölcsesség szemével nézzük. Annál is inkább, mert a digitális forradalom – véleményem szerint – súlyát és hatását tekintve a maghasadás felfedezésével vetekszik. Az internetes és egyéb technológiai fejlesztések életünk egyre több területére van-nak jelentős hatással. Gondoljunk csak a társadalmi kapcsolatainkra, a médiára, az ügyfél-kommunikációra, az oktatásra, a pénzügyek világára, az államizgatásban történő változásokra. Sőt, lassan már családi, baráti, egyházi kapcsolataink sem működnek a technikai vívmányok nélkül.
Tipikus jellemzője ennek az átalakulásnak, hogy az ember észrevétlenül bekerül egy virtuális körforgásba, s a korábbi kölcsönösségre és egymás befogadására törekvő hús-vér találkozásokat a digitális „intimitás” váltja fel. Ijesztőek az adatok annak fényében, hogy a nyugati társadalmakban a 8 és 18 év közötti fiatalok naponta több mint 10 órát töltenek valamilyen technikai eszköz használatával.
A magyarázat már-már abszurd, de csak első ránézésre. Dr. Máté Gábor, Kanadában élő magyar származású orvos szerint az átalakulás legnagyobb ellentmondása, hogy „amikor a digitális eszközök megjelentek, hogy kezeljék az információkat, feltételezték, hogy vagy üzleti célból, vagy oktatásra, vagy szórakozásra fogják használni azokat. A tudósok azért fejlesztették ki a világhálót, hogy elősegítsék a bonyolult és összetett adatok gyors és hatékony kommunikációját.” A digitális forradalom azonban teljesen más irányba indult. Kiderült, és ez a fiatalokra fokozottan igaz, hogy „az emberek központi vágya nem az információ megszerzése a világról” hanem „az együttlét, az összetartozás érzése. (…) Meg akarunk győződni, hogy összetartozunk azokkal, akik fontosak nekünk. A lenyűgöző technológia, amit eredetileg az információk átadására terveztek, a kapcsolatok hajszolásának eszközévé vált.” A közösségi média azonban nem alkalmas arra, hogy az állandó visszacsatoláshoz szokott ember a legmélyebb érzéseit megossza másokkal. Ráadásul „a tartalom sok esetben mesterkélt és sekélyes.” Sok esetben azt sem tudjuk, ki van a vonal másik végén…
További veszélyforrás, hogy míg az atomenergia felhasználását tudósok és globális felhatalmazással bíró nemzetközi szervezetek felügyelik, a digitális átalakulásról, aminek a lehetséges kimenetelét felmérni sem tudjuk, ez nem mondható el. Az okostelefon korában a világ összezsugorodott, a nyugati jólét karnyújtásnyira került széles tömegek számára. S míg évszázadokkal ezelőtt komoly kémhálózatra volt szükség ahhoz, hogy egy társadalom sebezhetőségét feltárják, mára ezek az információk is néhány kattintással beszerezhetők. Közismert tény továbbá, hogy az internetnek számos olyan bugyra van, amit a szervezett bűnözés is felhasznál saját céljaira, sok esetben kihasználva az átlagember naivitását.
A tudás hatalom, de egyben súlyos felelősség is. Ádám és Éva óta az emberiség legnagyobb dilemmája, hogy mit kezdjen a rábízott tudással. Mélyen belénk van kódolva a világ felfedezésének és megismerésének vágya, s talán nem véletlen, hogy ezáltal vagyunk leginkább sebezhetőek. Ha végignézzük a 20. század nagy drámáit, sejteni kezdjük, miért büntette Isten olyan keményen az első emberpárt, akik a tudást ki akarták vonni a Teremtő fennhatósága alól. S mégis, újra és újra, minden történelmi korban az emberiség kísérletet tesz új Bábelek építésére, ahol jószándékú emberek közreműködésével zajlik a gonoszság erőinek egyesítése. Ne gondoljuk, hogy ezt a harcot a Krisztus nélkül élő individualizált ember meg tudja nyerni.
Fotók: © Depositphotos.com/ roberto saporito, Pixabay.com (2)
Új Város – 2016. november
Sziasztok!
Nagyon örülök ennek a cikknek, mert a mindennapi technika világába kalauzol el. Nagy előnye még, hogy közérthetően beszél olyan bonyolult technikai témáról, melyben néha a szakértők se értik egymás szavát.
Néhány kiegészítés:
1.) A világon terjedő információ mennyiség elképzelhetetlen méretekben növekszik: ma már szinte mindenről intelligens szondák öntik az adatokat 3600/60/24-ben azaz másodpercenként folyamatosan . Ezen adatmennyiség feldolgozására az ember képtelen, de nem is feladata. Például ma már a korszerű autók kerekében lévő légnyomásról folyamatosan tájékoztatnak a szenzorok. A vezetőnek erről elég csak azt tudni, ha határérték alá csökken a nyomás. A gumijavítónak viszont értékes időt spórol meg az az információ hogy ez egy defekt, vagy folyamatos szivárgás eredménye.
2.) A minket körülvevő számítógépek folyamatosan rögzítik tevékenységünket, és ennek alapján sorolnak előre keresési találatokat, vagy tesznek elénk olyan internetes tartalmakat, amik után már valahol érdeklődtünk. Ez viszont automatikusan szűkíti a látóterünket, és hamarosan az az érzetünk teremhet, hogy “összement” a világ, de ebben a részében nagyon jól érezhetjük magunkat, így nem is vagyunk kíváncsiak a többire…
3.) Végül számomra ijesztőek a különbségek a digitális tudással rendelkező és ebből kimaradó rétegek között. Nem az utcaseprőt és az rendszergazdát akarom összehasonlítani… Szüleim képe lebeg a szemem előtt, akiknek idegen világ TV-hez csatlakozó beltéri egység és az internetes útválasztó, majd a TV-ben látható adáshiba esetén értetlenül állnak az ügyfélszolgálat kérdése előtt: “Mikor frissítették a router szoftverét legutoljára?”
De már én is leszakadóban vagyok a gyermekeim számítástechnikai tudásához képest….
Félreértés ne essék: nem informatikusokat kellene képezni, de arra oda kellene figyelni, hogy már az általános iskolából, de az összes felsőbb oktatási intézményből is, kellő informatikai képességekkel IS rendelkező “kiművelt emberfők” kerüljenek a világba.