Családi csatározások
Életmód NEVELÉS
Visy Petra
Gyerekeim, akik 5 és 7 évesek, szeretik egymást, de mihelyst hosszabb időkre – például a szünidő délelőttjeire – összezárjuk őket, abból mindig bunyó lesz. Rendben van ez így? Mit csináljak?
egy aggódó édesanya
A gyerekek közötti kis korkülönbségből adódóan bizonyos mértékig természetes és érthető, hogy civakodnak egymással, összezörrennek, próbálgatják vagy fitogtatják erejüket. Ha olykor egyéb otthoni teendőink miatt magukra hagyjuk őket, felnőtt híján átmenetileg választaniuk kell valakit, aki átveszi az irányítást, döntéseket hoz, és felelősséget vállal az esetleges történésekért. Ilyenkor le kell játszaniuk a testvéri rivalizációból fakadó csatáikat, amelyben hol a korbéli fölény, hol a személyiségből fakadó vonások – határozottság, céltudatosság, dominancia – döntik el, ki nyeri el az irányító szerepet. Utóbbit tudjuk, hogy nem törvényszerűen az idősebb testvér tudhatja magáénak, ami további feszültségeket generálhat a több időt megélt, tapasztaltabb félben. Ezek a „csaták” törvényszerűségük mellett szükségesek is, hiszen rákényszerítik a feleket arra, hogy fedezzék fel, miként képviselhetik önmagukat, véleményüket, kívánságaikat a másik előtt, hogyan állhatnak ki magukért, és megtanítják őket a késleltetés, elfogadás és kompromisszumra jutás képességére. Ezek pedig az érett személyiség és a sikeres szocializáció elengedhetetlen tartópillérei. A család, és azon belül a testvérkapcsolat kitűnő terep arra, hogy a gyerekek kipróbálhassák magukat konfliktus- és versenyhelyzetben, együttműködésben, csapatmunkában, bocsánatkérésben és megbocsátásban. Mindezt érdemes felnőttként megfelelő távolságból szemlélni, és csak indokolt esetben közbelépni. Fontos a gyerekek megnyilvánulásait korrigálni, finomítani; szabályokat és kereteket adni számukra, melyek biztonságot nyújtanak nekik, hogy tudják, meddig mehetnek el, azon belül pedig kedvükre lavírozhassanak és keressék a számukra legjobbnak tűnő megoldást.
A szeretet és odaadás mellett fontos szülőként azt is szem előtt tartanunk, hogy ne csak óvjuk, hanem az életre is neveljük gyermekeinket. Az eleséstől és megbotlástól megvédett gyermekünk nem, vagy csak később tanul meg felállni; a konfrontálódástól és feszültségektől megkímélt csemete nem tanul meg hatékonyan vitázni és véleménye mellett kiállni. Sokszor mondják, hogy a munka formál, nevel. Az eddig említett esetekben a kisgyerektől kezdve az iskoláson keresztül
a kamaszig minden egyes gyermek dolgozik, munkálkodik azon, hogy a lehető legjobb formát találja meg az adott szituáció kezeléséhez. Az a gyerek, aki megtanul átélni sikert és kudarcot, megtanul küzdeni egyéni vagy közösségi célokért, nem veszik el a számára elsőként ismeretlennek tűnő élethelyzetekben. Igen, „megtanulni”: mert mindezen képességünk nem velünk születik; tanulni és gyakorolni kell. És ahogy a szorzótáblát, úgy ezt is egyedül kell próbálgatniuk, miközben szülőként az elakadásnál segíthetünk, rávezethetjük őket a jó megoldásra. Mindezzel pedig egy nagy ajándékot adunk nekik: magabiztos, érett felnőttként tudnak kapcsolódni másokhoz és együttműködni velük.
A nyári szünet kitűnő alkalom arra, hogy mindezekben fejlődjenek, hiszen rengeteg időt töltenek együtt a testvérek. A szülők mindennapjait nagyban segítheti, ha adunk nekik feladatot, amit aznap el kell végezniük, vagy teljesíteniük kell. Hatékonyságérzetük növelése érdekében kinevezhetünk felelősöket, akiknek aznap a feladat elvégzése során más és más dologra kell ügyelniük (például: rendfelelős, időfelelős). A rendelkezésre bocsátott idő végén pedig beszámolhatnak a közös tevékenységről.
Új Város – 2016. július – augusztus