Mindent a maga helyén
T á r s a d a l o m VÁROSKÉP
Körmendy Imre
Mindent a maga helyén
Minden állampolgár értesült, értesülhetett 2012 vége, 2013 tavasza óta a pesti Városligetbe tervezett Múzeumi negyed terveiről, elképzeléseiről, s az utóbbi időben egyre többet hallhatunk a budai Vár megújításáról, az ott működő intézmények kiköltöztetéséről, a kormányzati szervek Várba költözéséről.
Csupa olyan terv és kérdés, ami nemcsak a helybéli lakosokat érinti, hanem az ország egészére hatással van, és az idelátogató több millió turistára is. Miért lehet az, hogy több szakember részéről a kezdetektől kétségek merültek fel mindegyik tervezettel szemben? Hogyan lehetséges az, hogy muzeológusok, művészettörténészek, építészek, urbanisták határozottan ellenzik a Múzeumi negyed építését, holott évtizedek óta nem épült országos gyűjtőkörű múzeum – az egyetlen szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum, a Skanzen kivételével –, s amikor tudván-tudott, hogy a Néprajzi Múzeum az egykori Kúria épületében nem jó helyen van?
A dolog egyik titka a manapság alkalmazott eljárás: a tervek, elképzelések a nyilvánosság kizárásával, titokban készülnek, s csaknem teljesen kész formájukban, váratlanul értesül róluk a közvélemény. A másik, hogy az elképzelések nem illeszkednek a város, jelesen a főváros – a kormánnyal is egyeztetett – elfogadott, jóváhagyott hosszú távú fejlesztési és rendezési terveibe. Úgy tűnik, hogy a tervek kidolgozása során csupán a beruházások előnyeivel, várható jótékony hatásaival számolnak a döntéshozók, s nem veszik figyelembe annak nehézségeit, hátrányos következményeit. Ilyen módon pedig – a döntéselmélet több évtizedes egyértelmű eredményének megfelelően – nem születhet jó döntés.
Kevesen tudják, hogy a Városliget a világ első olyan közparkja, amit a közösség, a város a saját tulajdonán, a saját elhatározásából fejlesztett mindenki számára kertté, városi parkká. A kert kialakítására 1813-ban kiírt pályázat nyertese, Heinrich Christian Nebbien tervét fokozatosan valósították meg, s egyes elemei máig, a sokszoros átalakítás ellenére is felismerhetőek. A szimbolikus jelentőségű városi parkokat Münchentől New Yorkig nagy becsben tartják, s területükön nem építenek épületeket. Ezt ajánlja minden nemzetközi szakmai charta, egyezmény is. A Liget – így, jórészt beépítetlenül – zöldfelületeivel, szabad tereivel, természetközeliségével szolgálja legjobban a környéken lakókat, pl. a legsűrűbben lakott, zöldfelület nélküli Erzsébetvárost.
A városok és térségek „fenntartható” fejlesztésével – azaz az élettartamra való tervezéssel – kapcsolatos összes nemzetközi tudományos eredmény a policentrikusságot, a kiegyensúlyozott fejlesztést tartja jónak, követendőnek. Ezzel totálisan ellentétes a Liget kevesebb, mint egy négyzetkilométernyi területére zsúfolni 5-7 jelentős múzeumot. A Magyar Építészeti Múzeum sorsán jól érzékelhető a fejlesztési elképzelések visszássága: kilencfős gárdáját az elmúlt években egy főre csökkentették, s a gyűjtemény két nem alkalmas helyen (beázás, vizesedés) van jelenleg. Ezek helyett a terv egy nagyméretű múzeumépületet vizionál. Eszünkbe jut az ősi igazság: „a tökéletes ellensége a jónak”. Egy száraz, jó méretű raktár, némi kutatóhellyel, az őrzött dokumentumok feldolgozását és közkinccsé tételét biztosító költségvetés és tíz-tizenöt szakértő munkatárs megoldhatná a múzeum áldatlan helyzetét, s mindez töredékébe kerülne a látványos új épületnek. Állandó kiállításnak pedig ott van az egész város.
A nemzetközi charták – kiváltképp Európában – kiemelt szerepet szánnak a kulturális sokszínűség megőrzésének, a történeti épületek és városrészek megújításának. Budapest igen gazdag régi, értékes, de kihasználatlan épületekben. Ezek között szerepel pl. az Üllői úti laktanya, amelyben a Néprajzi Múzeum egészen kiváló módon elhelyezhető lenne, s ezzel az Iparművészeti Múzeum környezete is fejlődhet, ún. múzeumi klaszter jöhet létre.
A Vár (palota és polgárváros) funkcióváltása hasonló kérdéseket vet fel: miért kell az ország legnagyobb könyvtárát horribilis költségekért kiköltöztetni, mert esetleg raktára megtelt? Miért nem lehet pusztán más helyen raktárt fejleszteni, hisz a könyvek jelentős részben ma is előre megrendelendők, nem azonnal a polcokról leemelendők. A Nemzeti Galériával kapcsolatban felmerül a kérdés, hogy egy eklektikus királyi palota miként alkalmas múzeumnak. Talán a világ leglátogatottabb múzeuma, a párizsi Louvre nem egykori palotában található (ráadásul jóval régebbi korokban épült épületben)?
A végrehajtó hatalom, a kormányzati funkciók visszatelepítése a várba milyen üzenetet hordoz? Korunkkal és társadalmi berendezkedésünkkel összeegyeztethető egy ilyen elkülönülés, a „magaslatra”, mintegy a társadalom „fölé” költözés?
A Palota és a Vár kulturális központtá fejlesztése valójában az 56-os forradalom és szabadságharc eredménye, hiszen a hatalmat a népfölkelés tántorította el a királyi palotába költözéstől, s azokban az években született a döntés a kulturális negyed létrehozásáról. A Vár sebeit valóban időszerű eltüntetni hetven évvel a világháború után, de ehhez nem szükséges az egészet átrendezni, „a múltat (jelen esetben a szocializmus negyvenegynéhány évét) végképp eltörölni”.
KÖRMENDY IMRE, a Magyar Urbanisztikai Társaság elnöke, 15 szerzőtársával, hét szakma képviseletében könyvet írt „Városliget Város Vár” címmel, mely jobbára a témában szervezett konferenciákon elhangzott előadásokat tartalmazza. Kiemelten kerül megvitatásra a Városliget, mert a veszély ott jelentkezett először. A könyv kordokumentum, az elmaradt párbeszéd kevésbé közismert részét tartalmazza. Megjelenését magánszemélyek, cégek és egy önkormányzat (Zugló) támogatása, valamint a konferencián résztvevők előfizetései tették lehetővé. |
Fotók: hu.wikipedia.org
Top Budapest – Flickr.com
infoszab.budapest.hu – Városligeti Építési Szabályzat
Új Város – 2016. április