A béke előmozdítása létkérdés
Élő forrás VÁLTOZÁS
I. Bartolomaiosz
|
Mindig a szívben kezdődik el a békés átalakulás |
Nehéz lenne azt mondani, hogy új keletű probléma, ami most a világban zajlik. A történelem bővelkedik olyan példákban, melyek erőszakról, kegyetlenségről és más atrocitásokról szólnak, melyeket egy embercsoport követett el egy másikkal szemben. A jelenlegi helyzet két szempontból biztosan eltér a korábbiaktól. Először is, régebben nem volt lehetséges, hogy egy csoport képes legyen egyidejűleg ilyen sok embert földönfutóvá tenni; másodszor, sohasem volt még az emberiség olyan helyzetben, hogy a természeti környezet ilyen hatalmas részét elpusztíthassa.
Ezek a tények radikálisan új körülményekkel szembesítenek, melyek megkövetelik a radikális elkötelezettséget a béke mellett. Erkölcsi kötelességünk, hogy szembeszegüljünk a háborúval, mint politikai szükségszerűséggel, és előmozdítsuk a békét, mint létszükségletet. Az emberi élet és a természeti környezet túlélési lehetőségének fenyegetettsége miatt, ennek minden mást megelőzően abszolút elsőbbséget kell élveznie.
Miközben fontos alternatívákat keresünk, hogy a béke legyen az átalakulás eszköze, nem szabad elfelejtenünk, hogy ez alapvetően mindig a szívünkben kezdődik; ezenfelül időigényes és sok gyötrődéssel jár, de amit eredményez, abban áll az egyének, a nemzetek és fajok túlélésének egyetlen reménye.
A keleti ókeresztény lelkiségi irodalom egyöntetűen hangsúlyozta, hogy a szív az a hely, ahol Isten, az emberiség és a világ harmonikus kapcsolatban van, vagy – ahogy gyakran a szövegekben szerepel – „imádkozó kapcsolatban” áll. Bár a Filokália – az imádsággal és a csenddel kapcsolatos szövegek antológiája – azt a meglepő paradoxont emeli ki, hogy a béke csak a megadás és a ráhagyatkozás által valósítható meg. Ebben az összefüggésben a fogalmak nem jelentenek passzivitást vagy a világban levő szenvedések iránti közönyt. A megadás és az áldozatvállalás azt jelenti, hogy lemondunk a büszkeségünkről, a szenvedélyeinkről, önző vágyainkról; ugyanakkor azoknak az erényeknek a befogadását is kéri, melyek az érem másik oldalát képezik, vagyis a szeretetet és a nagylelkűséget.
Forrás: CN 2013/19
Fordította: Tóth Judit
Fotó: © Depositphotos.com/ Jaren Wicklund
Új Város – 2016. január