Vallások képviselői az ENSZ-ben, de miért?
F ó k u s z b a n
SZÉLSŐSÉGES DIALÓGUS
Vallások képviselői az ENSZ-ben, de miért?
A nemzetközi szintű konzultáció eredménye: a vallások nem a múlt kövületei, hanem kulcsszerepet játszhatnak a konfliktusok megoldásában.
© CSC Audiovisivi – Andrea Re |
Történelmi pillanatnak mondható eseményre került sor 2015. április 21–22-én: az ENSZ közgyűlésén tizenöt vallás képviselője kapott szót. Beszédeik témáját Sam Kutesa elnök, Ban Ki-moon főtitkár és Nassir Abdulaziz Al-Nasser, az ENSZ Civilizációk Szövetsége főképviselője indítványozta: „Támogassuk a toleranciát és a kiengesztelődést, hogy békés és befogadó társadalmakat építsünk, és ellene mondjunk az erőszakos szélsőségeknek.”
De lépjünk vissza eggyel. Mit jelentenek a vallások korunkban? Sokan úgy tekintenek a különböző vallásokra, mint a béke ellenségére, a múlt olyan maradványaira, amelyek most szélsőséges erőszakot gerjesztenek.
© CSC Audiovisivi – Susanne Janssen (2) |
Valóban békésebb lenne a világ, ha nem lennének vallások?
A közgyűlést a főtitkár beszéde nyitotta meg, aki egy vallási vezetőkből álló konzultatív bizottság felállítását javasolta azzal a céllal, hogy segítse az ENSZ munkáját a jelenlegi, gyakran éppen a különböző vallások hívei között zajló konfliktusok rendezésében. E tervet számos vallási vezető jelenlétével is támogatta, köztük Maria Voce, a Fokoláre Mozgalom elnöke is. Teljes mértékben egyetértettek abban, hogy a vallásoknak a béke építését kell segíteniük, és nem elégedhetnek meg a puszta toleranciával.
Nem fér kétség ahhoz, hogy egyedülálló eseményről van szó. Újdonsága nem annyira abban áll, hogy több, tekintéllyel bíró és az egész világ által elismert vallási vezető volt jelen, hiszen már VI. Pál és II. János Pál pápa is járt az ENSZ-ben, ahol történelmi horderejű beszédeket mondtak. Ez alkalommal azonban több olyan vallási vezető szólalt fel, aki sokmillió hívőt képvisel. Ez aláhúzta a tényt, hogy a vallás ma már meghatározó tényező a világ aktuális geopolitikai panorámájában.
A vallással kapcsolatban kiemelték, hogy az korábban – mindenekelőtt Európában – a magánszférába tartozott, szemben a politikai és intézményi szférával, mely a nyilvánosság elé. Ma már a vallás teljes mértékben beépült a közszférába. Ezzel tehát az országok közötti kapcsolatoknak és a nemzetek belső nyilvánosságának elengedhetetlen része lett.
Ez a folyamat már a 20. század második felében megindult, és egyre csak gyorsult, miután II. János Pált megválasztották, Khomeini ajatollah pedig visszatért Iránba. Ekkor tűnt elő újra a vallás a közéletben.
Az ENSZ-ben megtartott rendezvény rámutatott erre a folyamatra, ami már egy ideje tart, de sokan még nem ébredtek tudatára, sőt figyelmen kívül hagyták, hogy a szekularizáció mellett beindult egy másik fontos folyamat is: a vallások szerepének felértékelődése.
© CSC Audiovisivi – Susanne Janssen Maria Voce javaslata a szélsőséges erőszakra a szélsőséges dialógus, amely lemetszi a meg nem értés, a félelem és a sértődés gyökereit. |
Elgondolkodtató az is, hogy jelen volt egy olyan keresztény, akit nem lehet szorosan a vallási vezetők közé sorolni: Maria Voce ugyanis nő és laikus, egy olyan egyházi mozgalom képviselője, amely a katolikus világ ölén született, de elterjedt a keresztény egyházak és a nagy vallások között, és olyanok is csatlakoztak hozzá, akik nem vallásos meggyőződésűek. Az elnök első jellegzetessége, hogy nő, és a „női géniusz” gazdagságát tudja adni a különböző vallási vezetőknek, akik az évezredes hagyomány alapján és minden hagyományos vallásban alapvetően férfiak voltak. (A női géniusz kifejezést először II. János Pál pápa Levél a nőknek című írásában használta 1995-ben.)
„Napjainkban az egész földön súlyos politikai, intézményi, gazdasági és társadalmi szétesést tapasztalunk, és ez a kérdés olyan radikális válaszra vár, amely képes átalakítani az uralkodó paradigmát. – Ezek voltak Maria Voce beszédének első megállapításai, majd így folytatta: – A Fokoláre Mozgalomban – amelyet nekem jutott a megtiszteltetés, hogy képviseljek – a kultúrák és a vallások találkozása állandó és termékeny tapasztalat, és nem korlátozódik a toleranciára vagy egymás különbözőségeinek puszta elismerésére, hanem túljut a kiengesztelődésen, mely alapvető fontosságú: megteremt egy új identitást, tágabb, közös és mindenki által elfogadott identitást. Tettekben megnyilvánuló párbeszédről van szó, amely kiterjed a legkülönbözőbb meggyőződésű emberekre, a nem vallásos meggyőződésűekre is, és arra indít, hogy tekintsünk a konkrét szükségletekre, válaszoljunk együtt a legnehezebb kihívásokra.” – Hangsúlyozta, hogy „nem a félmegoldások ideje van. Ha szélsőséges erőszakkal találjuk szemben magunkat, arra legalább olyan mértékű radikalitással kell válaszolnunk, de más rend szerint. Válaszunk a »szélsőséges dialógus«, amely teljes valónkat kívánja, kockázatos, igényes, sok kihívással jár, és lemetszi a meg nem értés, a félelem és a sértődés gyökereit.
Vajon nem lenne-e lehetséges, hogy ne csak a »civilizációk szövetségére« törekedjünk, hanem a »szövetség civilizációjára« egyetemesen, ahol a népek közös, sokszínű és lenyűgöző ügyük szereplőinek tekintik egymást az emberiség egység felé vezető útján, ahol a párbeszéd biztosít haladást, mert felismerjük, hogy szabadok vagyunk, egyenlők és testvérek?”
Majd egy kérdéssel folytatta: „Nem kellene-e az ENSZ-nek újragondolnia saját hivatását, újra megfogalmazni alapvető küldetését? Mit is jelenthet ma az Egyesült Nemzetek Szervezetének lenni, ha nem egy olyan intézményt, amely valóban a nemzetek közötti egységért dolgozik úgy, hogy tiszteletben tartja identitásuk végtelen gazdagságát. Persze alapvető az is, hogy a nemzetközi biztonságért dolgozik; a biztonság elengedhetetlen, de nem jelenti még szükségszerűen a békét. A nemzeteken belüli és a nemzetközi konfliktusok, a mélységes világméretű megosztottságok, a hatalmas és egész világot átfogó társadalmi igazságtalanságok igazi megtérésre hívnak a tettek és a globális kormányzás döntései tekintetében. Meg kell valósítanunk a mottót, amit Chiara Lubich fogalmazott meg itt az ENSZ-ben, 1997-ben: »Szeresd mások hazáját úgy, mint a sajátodat, hogy így felépüljön az egyetemes testvériség.«
Ne engedjünk teret azoknak, akik jelenleg sok konfliktust úgy próbálnak bemutatni, mintha az »vallásháború« lenne. A háború természeténél fogva ellenkezik a vallással.
Ma inkább úgy tűnik, nagyon konkrétan, reálisan és prózaian szólva, mintha a háború lenne a vallás, ezt mutatják a folyamatos tragédiák, és a több száz ember halála, akik a háború elől menekülve a Földközi-tengerbe fulladtak.
Mit kell tennünk?
Chiara Lubich reményteli és határozott hangon ezt írta 2001-ben, a szeptember 11-i merénylet, és azt követően az afganisztáni és iraki katonai beavatkozás kapcsán: »Ne adjuk fel, mert sok jel mutat arra, hogy a súlyos nemzetközi gazdasági válságból végre megszülethet egy új ráébredés arra, hogy együtt kell dolgoznunk a közjóért! Véget ért a szent háborúk korszaka. A háború soha nem szent és soha nem is volt az. Isten nem akarja a háborút. Csak a béke szent valójában, mert Isten maga a béke.«”
Forrás: cittanuova.it
Szerkesztette: Tóth Judit
Új Város – 2015. június