Szent sajtószabadság vagy párbeszéd
Társadalom EURÓPA NEM TANUL
Összeállította: Prokopp Katalin
Szent sajtószabadság vagy párbeszéd
A francia hetilap szerkesztősége elleni támadás okozta trauma, az iszlám krízise Nigériában és Közel-Keleten a civil együttélés szabályainak átgondolására ösztönöznek.
Dzsihád és fundamentalizmus
„A szent háború, a dzsihád lesújtott Párizs szívében” – hirdették az újságok a merénylet másnapján. A dzsihád az iszlámban először is a saját hibáinkkal szemben vívott harc („nagyobb dzsihád”), amelynek célja énünk morális megtisztítása egy vallásosabb élet reményében. A hitetlenek elleni küzdelem a „kisebb dzsihád”, de ez sem agresszív hadviselést jelent, mely értelmezést magukévá tették a szélsőséges, fundamentalista irányzatot követő muszlim szervezetek mind az első évezredben, mind a 20-21. században. Párizs pedig szimbóluma mindannak, ami ellen a fanatikus muzulmánok elvakult erőszakkal lépnek fel. Különösen is a vallás megszentségtelenítésének és az ehhez kapcsolódóan szinte szentté tett szabadságnak, mely Isten és emberek megsértésének szabadságaként nyilvánul meg. Több elemző szerint két fundamentalizmus összeütközéséről van szó.
A merénylet háttere
Michele Zanzucchi, iszlám-szakértő, testvérlapunk, a Città nuova újságírója segít, hogy nagyobb összefüggésekbe helyezzük a január eleji eseményeket: „Teljesen és végérvényesen el kell ítélnünk az ilyen kegyetlenségeket. De az az óriási probléma, hogy ezek – a pápa szavaival élve „kegyetlen” – terrorista csoportosulások világszerte jelen vannak, még az internetes közösségi hálókon is. És bár a muzulmán vezetők és a muzulmánok nagy része is elítéli a vérengzést, ki tudja, világszerte hányan helyeselnek szívük mélyén.
Míg a Nyugat a sajtószabadságot követeli, Nigériában és másutt pusztulás és rettegés uralkodik. |
Hogy jutottunk el idáig? Ennek többféle oka van. Ezek közé tartoznak közvetetten a régiót illető nemzetközi biztonsági kérdések: a véget nem érő izraeli-palesztin konfliktus, a két gázai háború és Irán elszigetelődése. A többi, közvetlenebb ok: az algériai háború, a kőolaj érdekeltségek, a Perzsa-öböl kőolaj államai, amelyek hirdetik a tisztességet, de ellenkezőleg cselekszenek, a két Bush, apa és fia iraki háborúja…
Ugyanakkor, szintén a dzsihád jegyében, bár egész más kontextusban, Nigériában több ezer a helyi dzsihád áldozatainak száma, míg Szíriában és Irakban az egyik lefejezés a másikat éri, és az önjelölt Kalifátus távol áll pozícióinak feladásától. Ahhoz, hogy keressük a választ a »kisebb« dzsihád felvetette kihívásokra, szükség lenne egy egyetemes békekonferenciára. Erre az első és prófétai példa az imatalálkozó, amit Ferenc pápa, Peres és Abu Mazen hívtak össze a Vatikán kertjébe.”
Ártó karikatúrák
A Charlie Hebdo újság rendszeresen sértő hangvételű, nem csak az iszlámmal, hanem a katolikus egyházzal és a zsidó közösséggel szemben is, ezért már sokszor feljelentették. Szerkesz-tősége a ’68-as lázadó generáció szabadszelleműségéből nőtte ki magát, és 2011-ben egy dán újságot követve megjelentették Mohamed próféta oly sok port kavart karikatúráit. Mostanra már az egyik alapító, Henri Roussel is elítéli „provokációit”. A lap felvállalja, hogy „ateista, szabados, szabadszellemű és felelőtlen”. Ezen nem kell csodálkoznunk: a franciák kikiáltotta szabadságeszme szentesítése ez, mely odáig megy el, hogy néhányak számára az Istenbe vetett hit helyébe lép. Döbbenettel hallgattam az elhunyt lapigazgató élettársának szavait, amint a tragédia utáni nap készült interjúban élettársáról úgy beszélt, mint aki mártírhalált halt egy eszméért. Ezeknek az eszméknek, és főleg a sajtószabadságnak a nevében ezrek mentek ki a terekre, tartottak felvonulásokat, elsősorban a nyugati világban, „Én vagyok Charlie” táblákkal felszerelkezve, azaz jelezve szolidaritásukat, és íly módon azonosulásukat is a hetilappal.
Zászlóra tűzött sajtószabadság
A közép- és kelet-európai országok polgárai, köztük mi magyarok is teljes szívünkből elismerjük a sajtószabadság fontosságát, hisz történelmünk során ettől sokszor megfosztották népünket, és alig 25 éve vívtuk ki újra, hol többé, hol kevésbé hatékonyan. Azonban a sajtószabadság nem egy önmagában, minden más értéktől elszakítva zászlóra tűzhető érték. Divatos tendencia összekeverni a szabadságot a szabadossággal, mely az önzés folyománya. Az ENSZ Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata tartalmazza az élethez, a biztonsághoz, a gondolati, lelkiismereti és vallásszabadsághoz, valamint a vélemény és kifejezés szabadságához való jogot. Az értékeknek van egy hierarchiája, jobban mondva kapcsolódása egymáshoz, és az alapvető emberi jogok nem egy ember, vagy egy embercsoport értékét, véleményét, jogait jelentik, hanem minden emberét. „Nem bánthatom meg a másik embert úgy, hogy magamat meg ne sebezném”– mondta Gandhi. Ferenc pápa az események apropóján ezt a példát hozta: „Ha dr. Gasbarri, jó barátom, sértegetné az édesanyámat, számíthatna arra, hogy lekeverek neki egy pofont. Ez így van rendjén. Nem lehet provokálni. Nem lehet mások hitét sértegetni, abból gúnyt űzni.”
Lánczi András a sajtó- és szólásszabadság határairól írva a Heti válaszban így fogalmaz: „…mindenki legyen tisztában vele: az abszolút szólásszabadságnak a következményei is abszolútak. Radikalizmusra általában radikalizmus a válasz. Erre láttunk most borzalmas példát Párizsban.”
A párbeszéd útja
A NetOne, a Fokoláre Mozgalom kommunikáció területén dolgozó követőinek nemzetközi hálózata hivatalos közleményt adott ki, melyben, miután határozottan elítéli a gyalázatos módon elkövetett merényletet, kimondja: „Meggyőződésünk, hogy a gyűlölet útja zsákutca; csak egy igazi, tiszteletteljes és őszinte párbeszéddel tudjuk elkerülni a véget nem érő barbárságok felerősödését. Bátran kell járnunk a kölcsönös megbecsülés és a valóságos egyetemes testvériség útját.”
Nem elég a külső korlátoktól, például a cenzúrától való „megszabadulás”, az igazi belső szabadságot akkor éljük meg, ha ez a másik ember iránti legmélyebb megbecsüléssel, vallásának, hitének, gondolatainak tiszteletben tartásával párosul.
Fotó: CN
Fotó: CN / STR / Adamu Adamu
Fotó: CC-BY / Pierre-Selim Huard
Új Város – 2015. február