Gyermekparlament Kongóban
A gyermekek fő- és közszereplővé válnak a Fokoláre Mozgalom által működtetett iskolában.
Két évvel ezelőtt a kongói Petite Flamme Ndolo alsó tagozatos iskola két tanítója részt vett egy konferencián Kamerunban. Visszatérve ki akartak próbálni néhány, máshol már bevált ötletet, például megalakítottak egy gyermekparlamentet.
A parlament tagjai az elnök, az elnökhelyettes és a miniszterek. Az elnök, Idrisse meséli: „Minden reggel valamivel fél 8 előtt érkezem, így van időm, hogy fogadjam az iskolatársaimat, megnézzem, vajon tiszta és rendezett-e az egyenruhájuk. Különben kénytelen vagyok hazaküldeni őket.”
Biamungu művészeti miniszter így mutatja be munkáját: „Én vezetem az éneklést, és az ünnepeken segítek a tanítónak a jelenetek előkészítésében.” Beyau pénzügyminiszter: „A szükséget szenvedő diákok megsegítésével foglalkozom. Ha például valakinek meghal az egyik szülője vagy testvére, megpróbálunk segíteni neki a megtakarított pénzünkből. Ugyanezt tesszük, amikor tudomást szerzünk a világban szenvedő gyerekekről. Én szedem össze a pénzt.” Luwala egészségügy miniszter: „Amint beérek az iskolába, megtöltök két kannát vízzel, és teszek bele két csepp fertőtlenítőt a betegségek megelőzésére. A szünetben kérek a levesből kóstolót a konyhás nénitől, és szólok, ha nem elég édes.” Pembe környezetvédelmi miniszter: „Felszólítom társaimat, hogy a szemetesbe dobják a hulladékot. Ellenőrzöm a termek és mosdók tisztaságát.”
„A gyerekek saját tulajdonukként tekintenek a 400 fős iskolára, aktív főszereplői lettek – meséli ez egyik tanár –, azelőtt sehogy sem tudtuk tisztán tartani a helyiségeket, most egy darab papír sincs a földön. Minőségi ugrás történt az idejáró gyerekek magatartásában. Mikor 10 évesen tovább mennek más iskolába, új tanáraik csodálkoznak gyerekeink odaadásán.”
(www.focolare.org)
Prokopp Katalin szerk.
Új Város – 2014. június
Együttműködés – Gyermekparlament Kongóban