Kifelé fordulni
Ma az egyházban különböző fórumokon, más-más formában megfogalmazódik egy sürgető feladat: kifelé fordulni, új módon jelen lenni a társadalomban. Ferenc pápa az egyház missziós fordulatáról beszél, a „lét perifériáira” invitál bennünket. Emmaus Voce, a Fokoláre Mozgalom elnöke pedig úgy fogalmaz, „kapcsolatot kell keresnünk az emberekkel, hogy közéjük vigyük a Szentháromság életét”.
Ez a „kifelé fordulás” különböző alakot ölthet az egyes földrajzi és kulturális régiókban, de mindegyik törekvés mögött ugyanaz a lelkiség húzódik meg: Krisztus arcát keresni az emberek között a szenvedésben, a problémás helyzetekben, a kiáltó ellentétekben. A mélyszegénységben élők, a munkanélküliek, a betegek, a magányosok, a szétesett családok, a bevándorlók mind Őrá emlékeztetnek.
Kilépni az erkölcsi biztonságot, egyetértést, otthonosságot és bizalmat jelentő belső körökből, néha a kiválóság tudatát hordozó elit közösségekből. Kilépni a nyilvánosságba, és új módon felkínálni az embereknek az evangéliumi örömhírt, láthatóvá tenni azt a sok pozitív kezdeményezést, ami keresztény körökben a társadalom javára már működik. Közel engedni magunkhoz mások problémáit, összefogni másokkal, akik talán nem gyakorló keresztények, de próbálnak lelkiismeretük szavára hallgatni. Bízni az összefogás erejében nemzeti és nemzetközi szinten. Nagyobb hangsúlyt fektetni a megélt és másokkal megosztott keresztény életre, amely hitelessé teszi a tanítást is. Egyszóval újra felfedezni azt, hogy mit jelent sónak és kovásznak lenni a társadalomban.
Fel kell tennünk azonban a kérdést, hogy vajon fel vagyunk-e készülve erre a feladatra. Én úgy látom, hogy legalább két fronton van szükségünk „erősítésre”.
II. János Pál fogalmazta meg az elsőt, amikor az új évezred kihívásairól szólt és megjelölte az egyház feladatait. Az egyháznak jobban családdá kell válnia, a „közösségi lelkiség iskolájává”, ahol a kapcsolatok a Szentháromság mintájára fejlődnek. Ha ez nem következik be, akkor nincs mit adnunk a világnak, amely boldogságra, emberi teljességre vágyik, és nincs hova visszatérnünk a misszióból, hogy újra erőt merítsünk.
A másik gondolatot a tudós pápához, XVI. Benedekhez köthetjük: képezni kell magunkat ahhoz, hogy hiteles módon párbeszédbe tudjunk lépni a világgal. Gondoljunk azonban egy olyan keresztény fiatal helyzetére, aki az egyetemen azt látja, hogy társainak túlnyomó többsége elfogadja az együttélés különféle formáit, férfi és nő életre szóló szövetségét „tudományos megalapozottsággal” utópiának minősíti, és trendinek tartja a homoszexuálisok házasságának elismerését. Egy ilyen környezetben legalább kétféle tudásra van szükségünk: az egyház tanításának mélyreható ismeretére, és egy olyan párbeszéd-képességre, amely nem vezet azonnal konfrontációhoz, elzárkózáshoz és megbélyegzéshez, hanem utat nyit a dolog mélyebb, felelősségteljesebb megértése felé.
Igazi kikapcsolódást és feltöltődést kívánok a nyárra az Új Város minden kedves olvasójának, mert ősszel vár ránk a munka és „nem is kevés”!
Tóth Pál
Új Város – 2014. július-augusztus
H o z z á s z ó l h a t o k ? – CSALÁD ÉS TUDÁS