A nevelés útvesztői
Online rovatunk bevezető cikke a családok és a pedagógusok nehézségeiről a posztmodern korban.
Pedagógiai munkám közben rendszeresen szembesülök mindazzal a nehézséggel, bizonytalansággal, kihívással, amelyeket a szülők a mai, posztmodernnek nevezett világunkban átélnek és mindazokkal a hibákkal, amelyeket gyermekeik nevelése során elkövetnek. Logopédusként ép értelmű, halló, három év körüli, nembeszélő gyermekek beszédindításával foglalkozom, és tapasztalom, hogy maga a nembeszélés is egy árulkodó jel, a társadalomba való beilleszkedés fontos feltételének hiányáról. Az a gyermek, aki nem tanult meg beszélni, jóllehet fizikailag alkalmas rá és beszélő környezetben él, gyakran olyan családból jön, ahol a biztonságérzet, a szeretet, az irány- és példamutatás nincs meg vagy csak nagyon hiányos formában van jelen.
Posztmodern relativizmus
Korunkat gyakran illetik a „posztmodern” jelzővel. Nagyon leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a posztmodern társadalomban minden, ami egykor kőbe volt vésve, mostanra relatívvá vált. Több konkrét esetben tapasztalom ezt, hiszen igen sok családdal álltam és állok folyamatos kapcsolatban, és magam is gyakorló anyuka vagyok, így hát végigtekintettem a legjellemzőbb problémákat. Ezek a gondolatok számtalan komoly beszélgetésen, valamint a sokéves gyakorlati tapasztalaton alapulnak, de felhasználtam a rendelkezésre álló, bőséges szakirodalmat is, különösen a nagyobb gyermekekkel kapcsolatosan. Az egészen kicsik nehézségei után ugyanis nem kevesebb problémával jelentkezik a serdülő-, majd a fiatal felnőtt kor. Leszögezhetjük, hogy a bölcs mondás, miszerint „Kisgyerek kis gond, nagy gyerek nagy gond”, mai – posztmodernnek mondott – világunkban is igaz.
A család válsága
A klasszikus értelemben vett család láthatóan mély válságban van, létjogosultságát évek óta vitatják. Sokak számára avíttnak tűnik ez az intézmény. Sok a válás, jellemző az individualizmus és az el-nem-köteleződés. Megfigyelhetők a többször változó párkapcsolatok. Ma nem ritka, hogy a gyermekeknek pár év alatt több „anyjuk” és „apjuk” is van, a testvéreik pedig különböző családnevet viselnek. Egyre több tanítványomat a nagyszülők nevelik. A szereposztás is átalakult a meglévő családokban. Egyre kevésbé világos, kinek mi is a „munkája” a családban, ki miben illetékes, miben dönthet. Gyakran kérdeznek tőlem a szülők, nagyszülők olyan, egészen személyes dolgokat, amelyek nemrégen még a „hálószoba titok” kategóriájába tartoztak.
A gyermekek és szüleik közötti kapcsolatok is nagy változásokon mentek keresztül. A szülők már nem tudják, hogyan neveljék a gyerekeket, és a gyerekek sem tudják, hogyan viselkedjenek a szüleikkel. Nagyobb szabadságuk van, önállóbbá váltak, túl korán élik a saját életüket, miközben olyan, igen erős hatások érik őket, melyek komoly veszélyt jelentenek. Egyre többször hallom, hogy „nem akarom semmilyen irányba befolyásolni a gyermekemet, hogy minden irányba fejlődhessen”. Ezzel azonban a szülő az alapvető biztonságot nem adja meg a gyermekének. A korlátok nélküli gyermek pedig keresi azt, hogy meddig mehet el, mivel szüksége van a korlátokra, hiszen csak azokon belül érezheti magát biztonságban.
Megfigyeltem, hogy egyre több az alkudozás, a szülők nem mernek parancsolni a gyermeküknek. A gyerekek kívánságait, megnyilatkozásait jobban figyelembe veszik, mint a múltban, a büntetések mértéke viszont kisebb lett, illetve elmaradnak. A gyerekeknek szinte mindent szabad, még ha kínos helyzetekbe hozzák is ezzel a szülőket vagy veszélyes dolgokat művelnek. (Négy és fél éves tanítványom rendszeresen quadozik és saját bozótvágó kése van. Többször is komoly sérüléseket láttam rajta.) Ugyanakkor bizonyos helyzetekben felnőttként kezelik a gyermekeket, megvitatják velük a dolgokat, dönteni engedik őket már két-háromévesen. Megkérdezik tőlük, amit a felnőtteknek kellene tudni, például, hogy milyen ruhát akar felvenni, kivel szeretne játszani, van-e kedve fürödni, és mit akar enni. Túl korán kap támogatást a gyermeki autonómiára való törekvés, és ha később emiatt „nem megy a nevelés”, akkor rábízzák a külső segítőkre a dolgot. Látom a hozzám és a kollégáimhoz forduló szülőkön, nagyszülőkön, hogy tőlünk várják a megoldást a legelemibb helyzetekben is, hogy majd mi oldjuk meg a gyermekkel kapcsolatos legkülönbözőbb problémájukat.
A gyermekkor eltűnése
Amellett, hogy manapság a gyerekek sokkal korábban tudnak és ismernek meg mindent, sokkal rövidebb ideig „gyerekek” a szónak abban az értelmében, amit az ártatlansággal, a védelemre szoruló sebezhetőséggel asszociálunk. Pedig véleményem szerint ebben a tényleg modern korban is ugyanazok a gyermekek igényei, mint ezer éve: szerető, biztonságos, fejlesztő környezetben szeretnének élni. Ez rengeteg aspektusában más, mint akár tíz-húsz évvel ezelőtt. Fel kell tennünk a kérdést: Mit tehetünk, hiszen mi is benne élünk a posztmodern társadalomban. Mi a mi felelősségük nekünk, pedagógusoknak? A mi kompetenciánk, területünk a kollégáimmal például a kisgyermekeket nevelő családok, akik látszólag csak a beszédproblémák miatt keresnek fel minket. Mit tehetünk? Először is meg kell értenünk és el kell fogadnunk a bizonytalan, támaszigényes szülőket. Melléjük kell állnunk, aztán újra fel kell fedeztetnünk velük a család értékes vonásait: a szülők, nagyszülők, no meg a gyermekek jogait és kötelességeit. Az egymás iránti bizalmat és szeretetet, mert bizony gyakran tapasztalom, hogy a szülők már kevésbé vagy nem szeretik gyermeküket, aki annyi kellemetlenséget okozott és szégyenteli helyzetbe hozta őket.
Összegezve: sokfelől és sokféle veszély leselkedik a gyermekekre a posztmodern korban. Az Új Város Online „hasábjain” részletesen foglalkozom majd a gyermekkor eltűnésével, a digitális gyermekkorral, a kisgyermekkori márkafüggőséggel, a gyermekeket érő agresszióval és az agresszor gyermekekkel, a gyermekkor szexualizáltságával, a kiskorúak drog- és alkoholfogyasztásával és más fontos témákkal.
Fábián Zsuzsanna
Cikk folytatása: A digitális gyermekkor
Egy új keletű hír: 2012. május 18-án Fábián Zsuzsanna a szakma legmagasabb „Palotás Gábor díját” és az ezzel járó „Mester logopédus” címet kapta meg. Tudomásunk szerint ő az első, aki vidéken dolgozó logopédus- beszédtanárként ilyen kitüntetésben részesül.
“Megkérdezik tőlük, amit a felnőtteknek kellene tudni, például, hogy milyen ruhát akar felvenni, kivel szeretne játszani, van-e kedve fürödni, és mit akar enni.” – ez tényleg hatalmas bűn, nevelési hiba! Válasszuk meg gyermekünk ruháját, ételét, barátait mi magunk!
Én nem szívesen lettem volna a szerző gyermeke.