Senkit nem hagy hidegen
50 évvel ezelőtt hunyt el fiatalon, autóbalesetben Albert Camus, Nobel-díjas francia író, filozófus, egyike azon kevés európainak, aki látta, és szóvá is tette, mennyire fonák dolog volt 1956-ban megtapsolni, majd magára hagyni Magyarországot.
A hatvanas években franciatanárunk, Albert Camus egyik magyar fordítója, belénk ültette ennek a rendkívüli embernek a gondolkodását, elmagyarázta ő és kortársai világlátását anélkül, hogy ránk akarta volna erőltetni. Az egyetemi évek sok hamissága közepette szinte fényt, fogódzót, tőkesúlyt jelentett ez az élmény. Igényességet, kapaszkodást a tisztaságba, és egyfajta reményt a reménytelenségben.
A magyarok vére című 1957-es írásából idézünk: „A leigázott és bilincsbe vert Magyarország többet tett a szabadságért és igazságért, mint bármelyik nép a világon az elmúlt húsz esztendőben. […] A magyar munkások és értelmiségiek, akik mellett annyi tehetetlen bánattal állunk ma… ők azok, akik mindennek mélyebb értelmét velünk megérttették. Ezért, ha szerencsétlenségükben osztozunk, miénk a reménységük is. Nyomorúságuk láncai és száműzöttségük ellenére királyi örökséget hagytak ránk, amelyet ki kell érdemelnünk: a szabadságot, amelyet ők nem nyertek el, de egyetlen nap alatt visszaadták nekünk.”
Camus számára, mint a második világháború utáni korszak több jelentős gondolkodója számára is, az emberi lét alapvető tényezője a szabadság, amely mellett a háború idején nemcsak a szavukat emelték fel, hanem többen részt is vettek az ellenállásban, az életüket is kockára téve. Úgy látták, hogy a világba vetett, ott magára maradt, apátlan ember szabadságra van ítélve, tehát folyton választásra kényszerül.
„Sokáig azt hittük, hogy ennek a világnak nincs felsőbbrendű indoka, és hogy mi kifosztottak vagyunk. Bizonyos formában még ma is ezt vallom… ti könnyű szívvel fogadtátok el a kétségbeesést, én sohasem egyeztem bele. […] Úgy tűnt, hogy az embernek az igazság erősítésével kell harcolnia az örök igazságtalanság ellen – boldogságot kell létrehozzon, hogy a boldogtalanság világa ellen tiltakozzék” – írta 1948-ban egy képzeletbeli német barátjához intézett levelében.
A mai olvasók közül már főleg az idősebbek érzik a jelentőségét annak, hogy a háború befejezése és az évszázados súlyos ellentétek után egy francia a barátjának nevez egy németet, még ha épp a nézetkülönbségeikről akar is vele eszmecserét folytatni.
A tisztaságában következetes, önmaga iránt rendkívül igényes író, filozófus bármely művét lapozzuk is fel, mindig ugyanazzal a valakivel találkozunk. Hit nélkül, mégis reményben élő ember volt. Keresztény eszmék vették körül, például arra készült, hogy Szent Ágoston és egy hellenista filozófus kapcsolatáról írjon az algíri egyetemen doktori értekezést, csak súlyos tüdőbetegsége és a szegénység akadályozták meg ebben. Ezután Európába került, arra a kontinensre, amelyet II. János Pál pápa szavai szerint annyira átjárt a kereszténység, s amely földrész alkotmányának még a preambulumába se kerülhetett be eddig legalább a „keresztény gyökerek” kifejezés. Végignézve az őt körülvevő állapotokon és a történelmen, úgy ítélte meg, hogy a szavak és az élet nincsenek összhangban. Valójában a kereszténység egyfajta karikatúráját látta maga előtt.
Egyik fiatalkori művében, a Sziszüfosz mítoszában mintázza meg alapállását. A sziszifuszi munka a mindennapi beszédben kínlódást, csegtet. Sziszüfosz mitológiai alak, akinek egy hatalmas követ kellett a hegyre felgörgetnie, amely azután mindig lezuhant onnan. Mégis volt reménye, ahogy Camus-nek is. Talán az anyai szeretet, az algériai boldog ifjúság adhatták azt a bizonyos többletet, amely megtartotta ebben. A magyar irodalomban Németh Lászlónál találkozhatunk ilyen hősökkel, hősnőkkel, aki heroikus pesszimizmusnak nevezte ezt az alapállást. Az ember tragédiájának záróüzenete is eszünkbe juthat: „Ember küzdj, és bízva bízzál.” Csak Camus nem tudja Istenre irányítani a tekintetünket, ő a szolidaritásban bízik, erről van tapasztalata, amely Ottlik szavával élve tőkesúlyként van jelen lelkében.
Gondolatvilágában vannak ellentmondások, műveit olvasva közelebb kerülünk egy tudatállapothoz, amely a huszadik századi Európára volt jellemző. Több világnagyság: Kafka, Joyce műveiben találkozunk vele. Camus sajátsága egyrészt a nagy francia moralisták öröksége, másrészt a klasszikus egyszerűség, a magas esztétikai minőség. Rendkívül nagy hatású szerző mind a mai napig, kiváltképp hazájában. Organikus személyiség volt, akinek sejtjei, megnyilvánulásai összhangban álltak önmagával, így amit leírt, összhangban állt az életművével. Napjainkban ennél talán sokkal töredékesebbek vagyunk, de a hit a szeretetben segít elviselni ezt az állapotunkat.
Magyar nyelvre több művét is lefordították. Legnépszerűbb közülük valószínűleg a Pestis, amely egy észak-afrikai város képzelt vesztegzárát meséli el, a küzdelmet az életellenes erőkkel.
Camus talán legnagyobb hatású műve A bukás, amelynek hőse a sikeres ügyvéd, akinek „minden összejön”, csak épp nem szeret senkit önmagán kívül. Egy nap aztán olyan helyzetbe kerül, hogy valakit megmenthetne az öngyilkosságtól, de nem sikerül kilépnie saját közönyéből, elmulasztja a segítséget. Ettől kezdve lassan, de pusztulni kezd. „Egy ideig látszólag az életem úgy folytatódott, mintha mi sem történt volna. Síneken jártam, és csak gurultam… a sok dicséret mindegyre fokozódott körülöttem. Épp ebből származott a baj. […] A gépezet egyszerre akadékoskodni kezdett, érthetetlenül meg-megállt.” (Bp. 1962, 387. old. Szávai Nándor fordítása.) A főszereplő azután egy Mexico-City nevű kocsmába sodródik, amely azonban Hollandiában van, „Európa közepén” a mű szerint. Ott lesi, mint egy pók „a polgárembert, az útját vesztett polgárt”. „Vezeklő bíró” lesz, ami annyit jelent, hogy önmagát vádolja, hogy joga legyen a többiek megvádolására. Ez a bukás. Előtte azonban mélységes érveket sorakoztat fel a keresztény világlátás mellett, amelyek sok olvasót megrendítettek, meghatározóvá váltak világlátásukra.
A hős meglátja Isten nagyságát: „világgá kiáltotta haláltusáját, és ezért szeretem őt, a barátomat.” Így látja, igaz szívből, és ha valaki másképp látja is, megértheti ebből, bár felérni ésszel talán nem tudja, mekkora ajándék.
Camus életművéről Kassák Lajos szavaival elmondhatjuk, hogy „nem ábrázol, hanem van.” A hétköznapokban is hat, és harcol az üres kapcsolatok, a hamisság ellen.
Aranyi Krisztina
Fotó: D.R.
Új Város – 2010 július-augusztus
kultúra – évfordulók
SENKIT NEM HAGY HIDEGEN