Milyen a te bolygód?
Sajátos nevelői hivatás a lelkipásztoré: feladata a hitre nevelés és az erkölcsi életre nevelés.
Kérdéseinkre Csáki Tibor atya válaszol, aki 1992 és ’96 között a váci Karolina Katolikus Általános Iskola igazgatója volt, most monori plébános és teológia tanár.
Milyenek a gyerekek ma?
Olyanok sokszor, mint a megműveletlen föld. Fiatalon, amikor káplánként közéjük kerültem, elkezdődhetett a föld megművelése, azután a magvetés. Sokszor az a benyomásom, hogy anélkül akarunk oktatni, katekézist tanítani, hogy belehelyezkednénk az ő élethelyzetükbe.
Az elmúlt években azt láttam, hogy a kamaszok leginkább a saját terüket keresik. Az én dolgom (és az egyházé) az is, hogy teremtsünk olyan lehetőségeket, ahol szívesen vannak együtt a hasonló értéket kereső fiatalokkal. Monoron az elmúlt években ezért alakítottunk ki focipályát, streetball (utcai kosárlabda) pályát, klubhelyiséget, stb. Ők meg bátran elhozhatják a barátaikat, és kulturáltan játszhatnak együtt. De ez már egyfajta elő-evangelizáció is, ahol megtanulhatják, mit jelent „levetni a régi embert”.
A fiatalok keresik önazonosságukat. Ebben tájékozódási pontokat adhat a lelkipásztor: Isten képmása vagyok, és az Ő szeretetterve szerint valósíthatom meg ön magam. Nincs szükség arra, hogy divatos szerepeket játsszak, álarcot viseljek. Istennel párbeszédben felfedezhetem magamban az Ő tervét, és kibontakozhat a személyiségem.
Elmondanál egy nevelési helyzetet?
A plébániánkra bejöhet bárki. Egyik gyerek magával hozta a barátját, és az történt, hogy megrongáltak, szétszedtek valamit a játszótéren. Gondban voltam. Egyszerű lett volna párezer forintért megvenni az építőanyagot és kijavítani a tetőt. Mégis inkább egybehívtam a gyerekeket: mi építeni, nem rombolni akarunk. Összeadták a pénzt, és segítettek helyrehozni a rongálást, mert ez a közös felelősségükre figyelmeztette őket.
Annak idején Don Bosco nagyon sok kallódó gyermeket megmentett a kegyelem segítségével és okos pedagógiájával. Sokan rajongtak, mások visszaéltek a szeretetével, meglopták, becsapták, mégse zárta be az intézeteit.
Hogy nevel egy lelkipásztor?
Sosem szabad elfelejteni, hogy a plébános nem helyettesítheti a keresztény közösséget, és hogy a gyermekek elsődleges nevelői a szülők.
A keresztény pedagógus pedig mindenképpen testvér is, nem csak nevelő. Szeretete a külső törvényeket bensővé teszi. Nagyon fontos, hogy ne pusztán magatartást és külső viselkedési normákat követeljen meg, hanem értékeket, élhető mintákat közvetítsen. Ahogyan például az elesett emberekhez viszonyul. Ugyanígy, derűjével, türelmével, elfogadásával, szeretetével Isten jóságának tükre és eszköze lehet.
A hitébresztésen túl, bizonyos értelemben még fontosabbnak tartom a természetes emberi értékek, készségek és erények fejlesztését, mert a kegyelem a természetre épül. Sok gyerek életéből ugyanis hiányoznak az olyan alapvető értékek, mint a becsület, az igazmondás vagy a szorgalom. Ezért elengedhetetlen, hogy először ezeket igyekezzünk bennük kialakítani és megszilárdítani.
Igyekszem eggyé válni minden korosztállyal. Odafordulással, hogy mindenkinek legyen sikerélménye! Kérdéseket teszek fel. A kamaszoknál az önismeretről: – Milyen az élet a te bolygódon? Milyen meleg a kályhád? Később: – Megtaláltad a hivatásod? Mivel jár ez? A felnőtt férfiaktól ezt kérdezem: – Hogyan gondoskodsz? Milyen az apaságod? – Tudsz-e hálával visszatekinteni? – fordulok az öregekhez. Olyan kevés szó esik ma erről! Vagy: – Örülsz-e az unokáknak?
Ám „a jó pap holtig tanul” – igaz a mondás. Sosincs készen: egy adott kor adott kihívásai között él. A tegnap igenje ma már kevés. Újra és újra ki kell mondanom.
Hortoványi Emőke
KINCSEINK Az intézményes nevelés keretein belül is kicsírázhatnak a rég elvetett magok. Állami iskolában dolgozom. Próbálom elsősorban tettekkel képviselni és közvetíteni a pozitív értékeket: a szeretetet, befogadást, meghallgatást, ajándékozást. Amikor részt vettem a 2009-es nyíregyházi máriapoli pedagógiai fórumain, nagy örömmel hallottam, hogy sokan vannak mások is, akik ilyen nevelési elvek szerint dolgoznak. Itt született az ötlet, hogy az egység lelkiségét élő nevelők és az ő szűkebb-tágabb körükbe tartozó pedagógusok megmutathatnák egymásnak a gyerekeikkel végzett értékadó, értékőrző tevékenységüket egymás gazdagodására. Ez lett a Kincseink találkozó, amelynek címe egyaránt utal a gyermekekre és az iskolában megvalósított programokra. Nagyon lelkesek voltunk. 2010. április 17-én tizenegy vidéki és budapesti, egyházi és állami iskola hozta el kincseit Budapestre. Az országos találkozó helyszíne, a Patrona Hungariae Általános és Középiskola díszterme az ünnepnapon megtelt mintegy 100 gyermekkel, 80 tanárral és szülővel. Jelenetekkel, dalokkal, táncokkal készültek a gyerekek. Vetítettképes előadásaikban az egymás elfogadásának (tolerancia) és a békére nevelésnek a lehetősége jelent meg. Tiszta gyermekarcok, szép és örömteli légkörben – a kamaszok komolyak voltak, és mindegyikük ünnepélyes. Horváth Viktória |
A testvériségre, egymás elfogadására mutatott szép példát a nagymarosi Kittenberger Kálmán Általános és Művészeti Iskola cigány-magyar gyermek tánccsoportja, valamint a Józsefvárosi Zeneiskola, ahol a legkisebb gyerekek is már együtt zenélnek, közösséget alkotnak, és ezek hátterében láthatatlanul a tanárok hősies erőfeszítése húzódik. |
|
A Néri Szent Fülöp Általános Iskola tanítói egy tanmesét mondtak el, míg néhány tanuló hangszeren kísérte őket, majd a békére nevelő nemzetközi Béke Háló programot ismertették. |
Zenés műsorukban a nyíregyházi Kodály Zoltán Általános Iskola és a Szent Miklós Görög Katolikus Óvoda és Általános Iskola tanulói hitükről tettek tanúságot áttetsző lelki tisztasággal. |
Szívet melengető volt hallgatni a makói Szent István Egyházi Általános Iskola és Gimnázium gyermekeit, akiknek a szeretet szolgálatban végzett munkája (betegek és idősek látogatása) rendkívüli lelki finomságról tanúskodott. |
A művészetek lelki formáló hatására mutatott szép példát a budapesti Ward Mária Általános Iskola és Gimnázium, és a népi hagyományok ápolásának fontosságáról tanúskodott a mendei Géza Fejedelem Általános Iskola. |
Amikor néhány éve Magyarországon járt a Gen Rosso együttes, Miskolcon velük együtt léptek fel a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium diákjai. A közös munka, az együtt gondolkodás szépségét megérezve a gimnáziumban azóta más előadást is készítettek az akkor tanult szemlélettel és módszerrel. |
A hazaszeretetre és erkölcsre nevelést, a közösségépítést emelte ki a Fáy András Közlekedésgépészeti Műszaki Szakközépiskola és a Németh László Gimnázium két osztályfőnöke.
|
Új Város – 2010 november-december
közelkép – mértékadó nevelés
MILYEN A TE BOLYGÓD?