Egység, testvériség
Nemzetek jelszavai
Sajátos ellentmondás jellemzi korunk gondolkodását és a közbeszédet az egység eszméjével kapcsolatban. A világ államainak legalább egyharmada választotta mottóul az egységet: „Egységben az erő” (Belgium), „Ex Pluribus Unum”, azaz „A sokból egy” (Egyesült Államok), az „Egység erő” (Bulgária), „Egységben erősebb az erény” (Andorra), és még folytathatnánk. Gyakran halljuk, hogy bizonyos problémákat csak összefogással lehet megoldani, hogy az egész nemzet egységére van szükség, hogy a globális kihívásokra csak nemzetközi összefogással tudunk válaszolni. Az Európai Unió is az egység jegyében fogant, mindannyian jó ismerjük jelmondatát: In varietate concordia, United in diversity, Unie dans la diversité, Egység a sokféleségben – az unió minden hivatalos nyelvén megfogalmazva.
Az egység fogalmát ugyanakkor sajátos bizalmatlanság és gyanú légköre is övezi. Az országmottókban megfogalmazott magasztos értéket nem találjuk meg a hétköznapi politikai retorikában, melyet inkább a sokszínűség hangsúlyozása jellemez. Az egység többnyire a XX. század diktatúráit idézi, ahol elnyomták a különbözőséget, egyetlen ideológiát erőltettek és mindent szürkén egyformára homogenizáltak. A mai kor embere viszont a különbözőség, a sokszínűség, az egyéni megoldások bűvöletében él. Az egyéni szabadságjogokra és véleménypluralizmusra épülő liberális demokráciák végképp a panoptikumba helyeznék az egység gondolatát a kompromisszumokra épülő politikai konszenzus fogalmával helyettesítve azt. Úgy tűnik, hogy az Aiszóposz meséjéből származó bölcsesség feledésbe merül: „Ha egyek vagyunk, győzünk, ha megosztottak vagyunk, elbukunk.”
A kétkedők másik tábora az egységben az új globalizálódó világ ideológiáját véli felfedezni, amely feloldani igyekszik a nemzeti különbségeket, lokális sajátosságokat, hogy ezzel teret engedjen a nemzetközi tőke szabad áramlásának és a kizsákmányolás új formáinak. A világ proletárjainak egyesülése, a proletár internacionalizmus után most a világ tőkéseinek a nemzetállamok feletti egyesülése jelent új fenyegetettséget.
Nem vagyunk jobb helyzetben Chiara Lubich karizmájának egy másik alapvető gondolatával, az egyetemes testvériséggel sem. Bár Franciaország a „Szabadság, egyenlőség, testvériség” jelszavát tűzi zászlajára, korunk globális etikája nem ismeri ezt a fogalmat, és inkább a szolidaritás, konfliktuskezelés, befogadás kifejezésekkel igyekszik azt helyettesíteni. Sokak számára az egyetemes testvériség a szabadkőművességet vagy a New Age ideológiáját idézi.
Egy karizma újdonságai
Az egyházban a századok során kivirágzott karizmák újdonságokat hordoznak, válaszokat adnak koruk aktuális problémáira. A szegénység, az imádás, az engedelmesség értékeihez hasonlóan a Fokoláre Mozgalom karizmája is egy olyan gondolatra épül, amely az evangéliumban gyökerezik, és bevisz bennünket Jézus és az Atya, Jézus és a tanítványok kapcsolatába. Egy szóban kifejezésre juttatja mindazt, amiért Jézus a földre jött: „Mindnyájan legyenek egy, ahogyan te Atyám bennem vagy, és én tebenned, úgy ők is egy legyenek mibennünk, és így elhiggye a világ, hogy te küldtél engem” (Jn 17,21). Az egység karizmája tehát az evangélium egy igéjén alapul, amelynek Chiara Lubich megértésében különös aktualitása van korunk számára.
Az egység és az egyetemes testvériség hangsúlyozásával a mozgalom valójában az egyház örök célkitűzéseinek a megvalósulásához kíván hozzájárulni és azt az egyetemességet akarja megvalósítani, ami az egyház sajátja. A mozgalom közel hetven éves története, nemzetközi elterjedtsége egyre jobban láthatóvá teszi azt az egyszerű, de forradalmi felismerést, hogy „mindannyian ugyanannak az Atyának vagyunk a gyermekei és egymásnak testvérei”, ahogy Chiara fogalmaz. A Fokoláre Mozgalom alapítója olyan szeretetre ösztönöz, amely túllép minden olyan nemi, faji, vallási akadályon, amely az embereket megosztja, és az egyetemes testvériség megvalósítására törekszik.
Chiara karizmája azonban nem csupán egy alapvető, az Isten életében gyökerező örök igazságot állít elénk. Rámutat arra, hogy Jézus olyan egységre hívja a tanítványokat, amely a Szentháromság személyei között valósul meg. Ez valóságos, isteni modellje annak a különbözőségben megvalósuló egységnek, amire a mai kor embere vágyik. Chiara szerint az egységnek ez a felfogása képes arra, hogy megújítsa kultúránkat. A mozgalom életében máris számos olyan kezdeményezésről számolhatunk be, amely erre az új egységfelfogásra alapul a családban, az oktatásban, a gazdaságban, a politikában, a művészetben. Nem beszélhetünk még érett, széles körben elterjedt megoldásokról, de figyelemre méltó kezdeményezésekről igen, amelyek érdeklődést váltottak ki a Fokoláre Mozgalom belső fórumain kívül is.
Új szótár?
A mozgalom innovatív kezdeményezései közül a közösségi gazdaság jó hangzású, az alternatív közgazdaságtan szellemiségét idéző elnevezésével több országban bevonult a köztudatba, szerepel tudományos publikációkban, megjelenik az egyetemi programokban. Nem így állunk az egység és az egyetemes testvériség kifejezésekkel, amelyek nem szerepelnek a politikai korrektség nemzetközileg elfogadott szótárában, használata félreértésekre adhat okot. Mindez nyilvánvalóan összefügg a keresztény kultúra válságával, hiszen ezek a fogalmak egykoron világos jelentéssel bírtak.
Az egység vagy az egyetemes testvériség szót azonban nem cserélhetjük fel valami más, a mai kor számára szimpatikusabban csengő kifejezésre, egy rokon értelmű, de kissé más tartalmú terminusra, mert ezzel evangéliumi eredetét árulnánk el. Ezeknek a kifejezéseknek életünkkel kell új tartalmat és hitelességet kölcsönöznünk, egyéni és közösségi tapasztalatainkon keresztül megmutatnunk, hogy valóban új megoldásokat juttatnak kifejezésre. Ügyelnünk kell azonban arra is, hogy újra be kell vezetnünk ezeket a fogalmakat a közbeszédbe, hogy idővel közérthető kifejezésekké váljanak. Erre jó módszer lehet, hogy az egység vagy az egyetemes testvériség kifejezést rövid értelmező magyarázattal kísérjük, attól függően, hogy milyen közönséghez szólunk.
Tóth Pál
Fotó: Domenico Salmaso
Új Város – 2012. március
társadalom – kultúra – fogalomtisztázás
EGYSÉG, TESTVÉRISÉG