Az ember a középpontban
ÉVFORDULÓ
Rangics Máté
A közösségi gazdaság idén májusban ünnepelte 25. születésnapját. Tartalmas és küzdelmekkel teli huszonöt év zárult le.
Negyed évszázad távlatából kijelenthetjük, hogy legalább ennyi idő kellett ahhoz, hogy Chiara Lubich elképzelése megérjen, és egy valódi, nemzetközi kezdeményezéssé lépjen elő. A testvériség, az elméleti, lelki rész, és a gyakorlati rész, ami az üzleti sikerességet, hatékonyságot jelenti, ugyanolyan fontos, és a kettő együtt kell, hogy előre haladjon. Chiara, mivel nem volt közgazdász, „start” típusúan hirdette meg a közösségi gazdaságot. Volt egy gondolata, elmélete, amit a Fokoláre Mozgalom vállalkozóira bízott, hogy valósítsák meg elsősorban gyakorlati szinten.
Fontos, hogy professzionális vállalkozásokat működtessünk vagy hozzunk létre, amelyek a piacgazdaságban hatékonyak, de a kölcsönösség és a megosztás elvei szerint működ-nek. A kezdet kezdetén, 25 éve, hirtelen sok vállalkozó csatlakozott a közösségi gazdasághoz, azonban a lelkesedés alábbhagyott néhány kőbe vésettnek hitt és talán nem megfelelően kezelt vagy értelmezett szabály miatt, ami a cégek pénzügyi terheit növelte, és nem volt lehetséges a vállalkozó megfelelő jutalmazása, aki legtöbbször az életét tette fel a cégre. A hangsúly így konkrét vállalkozói motiváció hiányában átkerült az elméletre. A közösségi gazdaság elvei szerint működő vállalkozások száma – és főleg teljesítménye – pedig lassan, majd egyre gyorsabban csökkent. Az új irányvonalat, ami vonzó és megvalósítható lehet a vállalkozások számára, mégis az elmélet teremtette meg. A közösségi gazdaság alapvetően nem a javak újraosztásáról és a megtermelt pénz szegények közötti közvetlen szétosztásáról szól, hanem az üzleti működés során az ember középpontba helyezéséről, a kölcsönösségről és a kapcsolatokról. Tehát egy jobb és igazságosabb világ építésére törekszik: a szegénység gyökerét szeretné megszüntetni. A kapcsolatok minőségének silány, embertelen volta vagy hiánya az oka a szegénységnek, így minden esetben ez az első feladat, hogy létrehozzuk vagy rendezzük a kapcsolatokat.
Minden érintettet megfelelő szinten kell kezelni, a kapcsolatok során a birtoklás kultúrája helyett az adás kultúrájának kell érvényesülnie a vállalat tevékenysége kapcsán. A dolgozóknak a lehető legjobb körülményeket biztosítani a munkavégzéshez, a beszállítókkal, ügyfelekkel való kapcsolattartás mind ebben a szellemben történik: a kapcsolatok a legfontosabbak, és minden a kapcsolatokból következik. Az adott ember megismerése, a megfelelő kapcsolat felépítése legyen az első az anyagi támogatás előtt, a Katolikus Egyház társadalmi tanításaiban is megtalálható szubszidiaritás elve alapján. A cégek ilyen módon a klasszikus vállalati működéshez képest több szerepet vállalnak. A profitot nem kizárólag a kapitalista szemléletmód szerint, a pénzteremtés mércéjével mérik, hanem a társadalmi hasznosságot is fontosnak tartják, azt célként tűzik maguk elé. Gondolkodásmódjukat és működésüket az egoista, „magamért csinálom” szemlélet helyett a lelki és közösségi irányba változtatják, ahol a „mi” megközelítést alkalmazzák, és közösségi szemléletmód alapján együtt dolgoznak minden érintettel közös céljaikért.
Mivel a közösségi gazdaságban központi szerepet töltenek be a vállalkozók, szükség van az utánpótlásra, ezért három napos műhelymunkát szerveztek Loppianóban, Firenze közelében, ahol azon dolgoztak a résztvevők hogy milyen módon lehetne inkubátorokat létrehozni a világ különböző pontjain, amelyek a közösségi gazdaság irányelvei szerint működnek.
Ezen a tanácskozáson én is részt vettem. Világossá vált számomra, hogy erre a munkára azért is volt szükség, mert az a központi titkárság, mely a közösségi gazdaság létrejötte után nem sokkal alakult meg, felismerte, hogy a modellt magukénak valló vállalkozók egyre idősebbek lettek és nincs utánpótlás. Ezenfelül a legtöbb cég nem tudott megfelelni a XXI. századi piaci követelményeknek, a versenyhelyzetnek, és sokszor a túlélésért küzdöttek, vagy akár be is zártak. Nem volt, aki újraszervezte vagy továbbvitte volna a vállalkozást.
Magyarországon a legfontosabb a vállalkozói kultúra oktatása, amiben tisztes lemaradással rendelkezünk. Fontos lenne egy olyan közösség szervezése, ahol az érdeklődő fiatalok megismerhetnék, hogy mit jelent vállalkozni, és alternatívát felmutatni a multicégeknél való elhelyezkedéssel szemben. A közösségbe bekerült fiatal résztvevőkre alapozva lehetne később inkubációs folyamatot indítani. Egészen biztos vagyok abban, hogy sok olyan cég van Magyarországon, amely a közösségi gazdaság alapelveit magáénak érzi, de eddig nem csatlakozott hozzá. Ezeknek a vállalkozásoknak felkutatása és hálózatba szervezése fontos feladat a következő évre, a segítségükkel képzelem el a fiatalok vállalkozóvá válásának elősegítését. A magyarországi közösségi gazdasági csoport – melyet én magam koordinálok – készen áll a találkozásra az érdeklődőkkel. (Kapcsolatfelvétel céljából az ujvaros@ujvaros.eu címre lehet írni.)
ALAPPILLÉREK Chiara Lubich kezdeményezésére, az 1991-es brazíliai utazás alkalmával született a közösségi gazdaság terve: ezzel próbált válaszolni a sao paolói szegénynegyedekben élő emberek rendkívüli nyomorára. Aki csatlakozik a közösségi gazdasági projekthez, szabadon úgy határoz, hogy a tulajdonában lévő cég nyereségét felosztja, – hogy ezzel segítsen a súlyos anyagi nehézségekkel küzdő embereken, kezdve azokon, akik vele egy közösségbe a Fokoláre Mozgalomba tartoznak; – hogy az „adás kultúrája” szerint élő embereket képezzen, mert nélkülük nem lehet a közösségi gazdaságot megvalósítani; – hogy a vállalkozása fejlődjön. „A birtoklás kultúráján alapuló fogyasztói gazdasággal ellentétben a közösségi gazdaság az adás gazdasága. Nehezen megvalósítható, hősies elképzelésnek tűnhet. De mégsem az, mert az Isten képére teremtett ember a szeretetben, az adásban találja meg saját megvalósulását. Létezésének legmélyéből fakad ez a késztetés, legyen bár hívő, vagy nem hívő. Ez a megállapítás az alapja – melyet alátámasztanak tapasztalataink – a közösségi gazdaság világméretű elterjedésébe vetett reményünknek.” Részlet Chiara Lubich 1991 májusában a brazíliai fokoláre közösségnek mondott beszédéből. Forrás: www.fokolare.hu
|
Fotók: Flickr / EdC – Online, Mariana Moura
Új Város – 2016. július – augusztus