könyvajánló – Silvano Cola
Lelkiség
Írások és tanúságtételek
Tomka Ferenc
Silvano Cola A zsinati egyház egy prófétája
Az Új Város Kiadó új könyvéről
A kötet fejezeteiben sok új fényt fedezhet fel minden hívő, akit érdekel a II. vatikáni zsinat szelleme, illetve az egyház megújulásának irányelvei. Silvano Cola atya, akinek előadásait, tanulmányait a könyv tartalmazza, a zsinat utáni egyházi megújulás jelentős alakja. Általa jött létre a Fokoláre Mozgalom papi ága, amelynek haláláig felelőse is volt. Sajátos kegyelmet kapott, hogy úttörője legyen a papi és a kispapi élet, valamint az egyházról, a lelkipásztor-kodásról való gondolkodás zsinati szellemű megújításának. A kötetben megjelent írásainak többsége a nevezett témákkal foglalkozik, míg egyes tanulmányok keresztény-katolikus életünk általános kérdéseit elemzik. Sajátos színt ad az írásoknak, elmélkedéseknek az, hogy a szerző pszichológus végzettséggel is rendelkezik. A keresztény értékeket, a lelkipásztori, közösségi kérdéseket a modern pszichológia fényében mutatja be. Tanulmányainak érdekessége, hogy mivel avatott ismerője az egyházatyáknak is, korunknak és a közösségi lelkiségnek kérdéseit az egyház legősibb tanításával is párhuzamba állítja. Sok írását közel hozza az olvasóhoz azoknak személyes, tapasztalatokkal átszőtt közvetlen hangneme, míg másokat mélyen szakteológiai, újszerű okfejtései tesznek izgalmassá.
Dualista logika és Szentháromság
Silvano Cola
Gyakorlatilag Kain és Ábel óta a „vagy én, vagy te” dualista felfogás uralkodik. A filozófus Levinas ezt a logikát teszi felelőssé minden társadalmi problémáért, és mindegyiket erre a paradigmára vezeti vissza. Kain Istennek adott válaszában – „talán őrzője vagyok én a testvéremnek?” – látja az idézett ontológiai elv megjelenését. Én én vagyok, ő pedig ő: két ontológiailag különálló létező vagyunk. Kain válasza ugyan őszinte – mondja Levinas -, de etikátlan. Hiányzik belőle a kapcsolat tudata, vagyis a felelősség…
Jókról és rosszakról, közeliekről és távoliakról, hitüket gyakorló és nem gyakorlókról beszélünk. Közben egyiknek pozitív, a másiknak negatív jelentést adunk és eközben elfelejtjük, hogy minden emberi lény Isten teremtménye, mert tőle származik, potenciálisan Krisztusban van, mert Krisztus felemelte, Isten figyelmének tárgya, mert ő azt akarja, hogy mindenki eljusson az élet teljességére… Az emberi létezőnek a kapcsolat ad identitást, értelmet és életet. A Szentháromságban a Szentlélek a Kapcsolat. Ő a Szeretet. Szeretet nélkül nem lenne se az, aki szeret, se az, akit szeretnek.
(Részlet a könyvből)
|
Új Város – 2014. április