A buddhizmus fellegvárában
Utazásának befejező szakaszában Maria Voce február elején érkezett Thaiföldre.
Észak-Thaiföld legjelentősebb buddhista képzési központjába, a Mahacsulalongkorn Rajavidialaja egyetem termeibe is csak mezítláb lehet belépni, akár a templomokba vagy a szent termekbe. Diákok és tanárok gyűltek össze az olasz vendégek fogadására, épp a legkedvezőbb időszakban, a száraz évszakban, amikor a levegő hőmérséklete 28-30 fok, és a páratartalom alacsony.
Csáng Máj 180 ezer lakosú város, a lelki élet egyik legnagyobb központja. Háromszáz temploma elárulja az emberek mély vonzódását a szent dolgokhoz. Bizalommal keresik fel a kolostorokat, és hallgatnak is a szerzetesekre, mert igazságkeresésüket belső fegyelem és aszkézis kíséri – ez egyszerre vonzó és intő is nekünk, nyugatiaknak.
Ázsán Tong – a théraváda buddhizmus nagymestere az egyik legnagyobb vallási tekintély az országban – 1996-ban találkozott Chiarával; barátságuk a későbbiekben négy buddhista-keresztény szimpózium megrendezéséhez vezetett. A legutóbbi idén zajlott a nagymester kolostorában.
1997-ben az egyetem apátja hívta meg a Fokoláre alapítóját, hogy beszéljen a hallgatóknak. Világi keresztény asszonyról lévén szó, ez óriási megtiszteltetés. Idén Maria Voce ugyanebben a kiváltságban részesült, ami bizonyítja, mennyire nyitottak éppen a legbefolyásosabb buddhista vezetők Chiara karizmájára, és egyben utal a két jelentősen eltérő vallás közötti mély lelki összhangra. Jó talaja ez egymás megismerésének, a termékeny párbeszédnek éppen abban az országban, ahová már betette lábát a konzumizmus és a globalizáció.
Maria Voce a Katolikus Egyházról beszélt, céljairól, Jézusról. II. János Pál pápa szavaival élve „tiszteletteljes hírüladásnak” nevezhetjük ezt. Szólt a Szentlélek legutóbbi ajándékairól, az új karizmákról, bemutatta Chiara és a Fokoláre Mozgalom történetét: hogyan fedezték fel, hogy Isten Szeretet, és hogyan értették meg az Ő egységtervét az emberiségről, amelyet az evangélium ír le.
A narancssárga ruhás szerzetesek nagy figyelemmel hallgatták, ahogy a keresztény szeretet jellemzőiről, a kapcsolat mértékéről beszélt: „Ahhoz, hogy be tudjuk fogadni a másikat, a lehető legnagyobb belső teret kell biztosítanunk neki, mindent kioltva önmagunkban” – mondta Maria Voce. Aztán pontosította: „Ez a feltétele annak, hogy mindenkiben fel tudjuk fedezni az igazság magvait. Párbeszédben állni azt jelenti, hogy az igazságban szeretjük egymást, és ez az út nem mindig könnyű.” A diákok nemcsak szerzetesek, de egyben mai fiatalok is. Mozgolódtak, mobiloztak, de amikor elkezdődött a beszélgetés, látni lehetett, hogy igazán figyelnek. „Most már másképp látom a keresztényeket – mondta egyikük –, fölfedeztem, hogy milyen nyitottak vagytok. Szerettek bennünket, és kölcsönösen szerethetjük egymást. Ezt tanítják a nagy vallások. És ez bátorít fel, hogy a muszlimokkal is jobb kapcsolatba kerüljünk, és igazi testvérekké váljunk.”
Maria Voce végül így búcsúzott: „Hálás vagyok, hogy itt lehettem, mert így mindannyiunk szíve jobban kinyílik. A vallásközi párbeszéd a kölcsönös megnyílás útja.”
A kolostor apátja a vipaszana meditáció mestere. A főleg világi keresztényekkel és más buddhista áramlatokkal – a leginkább Kínában, Japánban, Vietnámban és Koreában uralkodó mahájána buddhizmussal – folytatott párbeszéd elkötelezett embere. Ő látta vendégül a IV. buddhista-keresztény szimpózium kétszáz résztvevőjét, amelyet a csang maji buddhista egyetem, a Fokoláre Mozgalom és a japán Risso Koszej-kaj mozgalom szervezett A vallások és a globalizált világ kihívásai címmel. |
AZ ÉLET DIALÓGUSA
Maria Voce, a Fokoláre elnöke, aki azért ment Ázsiába, hogy találkozzon a mozgalom ottani közösségeivel, a Città Nuova kérdéseire válaszolva elmondta, hogy Chiara Lubich korábbi utazásainak bőséges gyümölcseit találta a meglátogatott országokban. Vocét Japánban a Risso Koszej-kaj képviselői, Thaiföldön pedig buddhista szerzetesek fogadták. Mindenkiben készséget és vágyat talált az együttműködés folytatására.
– Mivel magyarázza ezt a készséget?
Chiarával már találkoztak, ezért az ismerkedésünk a kölcsönös kezdeti bizalom légkörében zajlott. Ez a bizalom most már teljes: maradéktalanul tiszteletben tartjuk egymás identitását, és mindjobban vágyunk az együttműködésre, hogy közösen tegyünk tanúságot.
– Minden egyszerűnek tűnik, ám mégis megmaradnak a problémák a katolikusok és más vallások követői között, sőt, néha súlyosbodnak is. Hol a baj?
– Részünkről nagyobb szeretetre, valóban érdek nélküli szeretetre van szükség irányukban. Sokszor a párbeszéd mögött van egy hátsó szándék, talán csak egész finoman, mégis érezhetően. Ilyenkor a másik fél vagy szóvá teszi ezt, vagy bezárkózik. Szem előtt kell tartanunk azonban, hogy Chiara a vallási vezetők kérésére kezdett párbeszédet. És akikkel együttműködünk, mind azt mondják, hogy kereszténységünk olyan fajta vallásosság, amely nem ellenkezik az övékkel, hanem segíti a találkozást.
– A párbeszéd lenne tehát az elsődleges út Ázsia felé?
– A párbeszéd a mozgalom követőinek az életstílusa – nem csak Ázsiában –, akik az egységet tűzték ki céljukul. Eléréséhez pedig a dialógus, a párbeszéd stílusa a legcélravezetőbb. Egyébként is, nem a különböző vallásokkal vagy a különböző vallások között folytatunk párbeszédet, hanem az egyes emberekkel, bármilyen hitet is követnek. Az élet dialógusa ez, amely nem állítja szembe az embereket, hanem összehozza: képessé teszi a különböző vallások követőit arra, hogy megnyíljanak egymás előtt, hogy közös pontokat találjanak, és együtt éljék meg azokat.
Szerkesztette: Reskovits Ágnes
Fotók: CN (6)
Új Város – 2010 szeptember-október
az egység lelkisége – ázsiai körutazás 3.
A BUDDHIZMUS FELLEGVÁRÁBAN