KezdőlapTémákVéleményNézőpontA személyiség fejlesztése Bejelentkezés

Hozzászólások

A személyiség fejlesztése — 2 hozzászólás

  1. Éveken át kommunikáció szakon tanítottam az egyetemen. Ez még ma is a divatos szakok egyike, nagy hallgatói létszámokkal. Diákjaim 25-30 százalékával lehetett érdemben dolgozni. A nagyobb többség diplomát akart vagy egyszerűen elszenvedte, hogy szülője oda küldte. És az egyetem végül is jó buli, van megfelelő társaság… A kommunikáció szak gyűjtőhelye azoknak, akik érettségiig még nem érlelték ki, hogy mit akarnak kezdeni magukkal. A pályaválasztás a családokban sokszor rábeszélést jelent és általában az dominál, hogy a szülőnek mi az elképzelése a gyerekről. Külföldön láttam példát arra, hogy az iskola külön program keretében segíti a szülőket abban, hogy fel tudják fedezni, mihez van tehetsége gyermeküknek, és hogy fejleszteni tudják azt.

  2. Szerintem a jelenlegi felsőoktatási koncepció éppen nem a szeszélyes piaci szempontoknak való feltétlen megfelelni vágyást tükrözi. Fontos megkülönböztetni az aktuális piaci logikát egy társadalom hosszútávú érdekeitől. Kétségtelen, hogy Magyarország egyik legnagyobb betegsége a termelés leépülése az elmúlt húsz évben. Ezen sürgősen változtatni kell, különben nem lesz munka, nem lesz adó, nem lesz nyugdíj, nem lesz lehetőség gyermekvállalásra, akkor pedig nem lesz jövő. Ebből a fordulatból pedig elvárható – én, mint adófizető el is várom – hogy vegye ki a részét a közpénzből finanszírozott felsőoktatás (nyilván az egész oktatási rendszer) is. Ugyanakkor nem hiszem, hogy az egyéni tehetség kibontakoztatása és a társadalmi hasznosság antagonisztikus módon szemben állna egymással. Sőt, úgy vélem hosszútávon csak az a tehetség bontakozhat ki igazán, ami a kor sürgető szükségleteire válaszolva manifesztálódik. Példa gyanánt álljon, mondjuk Pázmány Péter, aki nyugatabbra élve biztosan filozófus lett volna. Magyarországon azonban a 17. században politikusnak kellett lennie. Nem hiszem hogy eltékozolta volna személyes talentumait.