A döntő csákányütés
F ó k u s z b a n ÖKUMENÉ
Giovanni Guaita
Hosszú út vezetett Ferenc pápa és Kirill pátriárka egyszerűségében is történelmi jelentőségű kubai találkozójáig.
A találkozás tehát létrejött. Igaz, a földgolyó másik felén. Igaz, szinte titokban megszervezve, a nyilvános-ságra hozatala után mindössze egy héttel. Igaz, zárt ajtók mögött és vallási gesztusok nélkül, és szándékosan laikus protokoll szerint, de megvalósult a találkozás a pápa és az orosz pátriárka közt. Ez önmagában történelmi jelentőségű esemény. Abszolút első alkalom: az orosz egyház egyetlen vezetője sem találkozott még pápával. Ha nem írtak volna alá semmilyen közös dokumentumot és nem is nyilatkoztak volna, a találkozás ténye önmagában is jelentős és precedens értékű. Bergoglio pápaságának harmadik, Kirill patriarkátusának hetedik évében került sor az eseményre.
Az üldözött keresztények tragikus sorsa lett az a végső és hatalmas csákányütés, mely ledöntötte az „első Rómát” a „harmadik Rómától”, a Katolikus Egyházat az Orosz Ortodox Egyháztól ezer éve elválasztó falat. Látva, hogy az egyetlen Krisztus tanítványait zaklatják és legyilkolják, a moszkvai patriarkátus úgy döntött, hogy félreteszi a még megoldatlan problémákat, és beleegyezik, hogy február 12-én a havannai repülőtéren Ferenc pápa és Kirill, Moszkva és egész Oroszország pátriárkája között létrejöjjön a találkozás. Beszélgetésük egy 30 pontból álló közös nyilatkozat aláírásával ért véget, mely főként a keresztényüldözésre kíván közös választ adni.
Megosztottság századokon át
Az Orosz Ortodox Egyház Rómához fűződő viszonya korántsem volt olyan viharos, mint a konstantinápolyi anyaegyházé. A két császári főváros, Róma és Konstantinápoly az 1054-es szakadás előtt és után is számos harcot, összeütközést és kiközösítést élt meg. Moszkvával azonban a földrajzi távolság miatt nem volt ok a viszályra, így – legalábbis történetének első öt századában – az orosz egyháznak nem volt komoly összeütközése Rómával. A középkori Oroszországban – azaz a Kijevi Ruszban, majd a Moszkvai Nagyfejedelemségben – jó szívvel fogadták a nyugati, katolikus kereskedőket és utazókat, az orosz zarándokok pedig Jeruzsálemen és Konstantinápolyon kívül Rómát, az apostolok sírját is felkeresték.
A moszkvai Megváltó Krisztus-székesegyház és a vatikáni Szent Péter-bazilika.
A XV. században a firenzei zsinaton az ortodox képviselőknek a római Szentszékkel való közösséget szabták feltételéül, hogy az oszmán török megszállással szemben segítséget kaphassanak Konstantinápolyban. A zsinaton az Orosz Egyházat a görög Iszidorosz képviselte, akit a konstantinápolyi pátriárka Kijev és az egész Rusz metropolitájává nevezett ki. Iszidorosz a Rómával való egység meggyőződéses támogatója volt. 1441-ben, a zsinatról visszatérve egy nagy latin kereszt mögött vonult be Moszkvába – akkor már ez volt a patriarkátus székhelye –, majd a szent liturgiában megnevezte a pápát és kihirdette az uniós nyilatkozatot. Három napra rá a moszkvai nagyfejedelem letartóztatta, az orosz klérus pedig megfosztotta tisztségétől. Moszkva kinyilvánította egyházi önállóságát, és ettől kezdve az orosz metropolitákat nem a konstantinápolyi pátriárka, hanem a moszkvai nagyfejedelem választotta meg.
Az orosz egyház tehát keresztülment az ’óhitűek’ leválásának fájdalmas szakadásán, valamint a lengyel, francia, német katolikusokkal vívott háborúkon, és a breszti zsinaton meghirdetett unió nyomán új egyházak jöttek létre: szinte minden ortodox és ókeleti egyháznak megfelel egy keleti rítusú katolikus egyház, mely elszakadt a keleti egyháztól, hogy Rómához tartozzon.
Az 1917-es októberi forradalom után Oroszországban, majd a Szovjetunióban minden egyházat könyörtelenül üldöztek. A második világháború idejére már haldokló egyházak üldözése 1988-ig tartott. Ettől az évtől kezdve, amikor a Rusz milleniumát ünnepelték, radikálisan megváltozott az állami valláspolitika, és az egyházak újra legálisan működhettek.
Az utóbbi 25 év lépései
Róma hosszú évekkel ezelőtt megfogalmazta már Moszkva felé a kérést, hogy létrejöhessen egy ilyen jellegű találkozó, és ennek érdekében a kilencvenes évek óta zajlik a munka. Már legalább kétszer, alig egy lépés választott el bennünket a dátum kitűzésétől, de bizonyos körülmények miatt mégsem tudott létrejönni a találkozás. Már csak azért sem, mert a patriarkátus úgy tartotta, hogy bizonyos akadályozó tényezők ezt lehetetlenné teszik. Az egyik „füstbe ment” találkozás 1997-ben, Grazban, az Európai Ökumenikus Nagygyűlésen volt előkészítve, fel is röppent a hír, hogy II. János Pál találkozni fog II. Alekszij akkori pátriárkával.
Az utóbbi években csillapodtak a két egyház közti feszültségek. A moszkvai patriarkátus Róma felé alapvetően mindig is két észrevételének adott hangot: az ukrajnai görög katolikusok és a prozelitizmus problémájának. Ez utóbbin immár túl vagyunk: Oroszországban a katolikusok jelenléte most már semmiféle aggodalomra nem ad okot, a kilencvenes évekkel ellentétben, amikor néha túlságos buzgalommal zajlott a felekezeti evangelizáció. A görög katolikusok kérdése viszont ma még összetettebb, újabb súrlódási felületekkel.
1997-ben még jóval feszültebb volt a két egyház kapcsolata, és a keresztény világ nem állt ennyire súlyos kérdések előtt, mint most, amikor az agresszív iszlám, vagy inkább a magát iszlámnak kikiáltó terrorizmus előretörésének vagyunk tanúi. A keresztényüldözés kapcsán különbözőségeink ellenére közösen kell fellépnünk. Az üldözés ténye aggasztja az oroszokat. Az orosz ortodoxiához tartozó konzervatív kisebbség nehezen fogadja el Ferenc és Kirill „ölelését”, de ez egy kis létszámú csoport, míg a hívők nagy része, sőt, a laikus orosz társadalom is jóindulattal és bizalommal tekint rá.
Kirill pátriárka és a közelgő pánortodox zsinat
Kirill, Moszkva és egész „Rusz” pátriárkája |
Az egyházi vezető, akivel Ferenc pápa találkozott, pátriárkája a legnagyobb létszámú – százötven millió hívet számláló – keleti egyháznak, és ezzel az ortodox világ kétharmadának képviselője. Kirill erősen kézben tartja az egyház gyeplőit, igazi stratégaként az eddigieknél jóval nagyobb apparátust épített ki. A jelenlegi 380 püspök közül majdnem minden második Kirill alatt lett felszentelve. Őszentsége határozott, energikus, nyitott ember. Tanítványa, legkedvesebb lelki gyermeke Nikodim metropolitának, aki 1978-ban a Vatikánban I. János Pál karjaiban halt meg egy pápai kihallgatás alkalmával. A mostani esemény jó lehetőséget adott arra, hogy visszatérjen mestere tanításaihoz. A kubai beszélgetésen nem doktrinális kérdések kerültek elő. A pátriárka jól tudja, hogy a teológiai eltérések megmaradtak, de arról is meg van győződve, hogy ezeket nem lehet egy repülőtéren megvitatni. Erre a megfelelő fórum a Katolikus Egyház és az Ortodox Egyház közötti párbeszéd Nemzetközi Teológiai Vegyes Bizottsága, amelyben a munka halad előre, nekilendülések és megtorpanások közepette. A teológiai tételek egybevetése mellett alapvetően fontos, hogy az egyházak vezetői elköteleződjenek a párbeszédben a szeretet és a testvériség alapján. Ferenc pápa azt képviseli, hogy szükség van a közös előrelépésre, és nem kell ehhez megvárni a vitás teológiai kérdések tisztázását. Ugyanez a patriarkátus álláspontja is. Minél szorosabbá válnak a személyes kapcsolatok, kétségkívül annál gyorsabban oldódnak majd meg a problémák. A kapcsolatok javulása pozitívan fog hatni a júniusi pánortodox zsinatra is Krétán, ahol az ortodoxia és a más egyházak – köztük a Katolikus Egyház – kapcsolatáról lesz szó. Mind Kirill, mind a pápával jó kapcsolatban álló I. Bartolomaiosz konstantinápolyi pátriárka, mind más pátriárkák tanúságot tehetnek a Róma püspökével már meglévő és gyümölcsöző párbeszédről.
Fordította és összeállította: Prokopp Katalin
GIOVANNI GUAITA A cikk szerzője olasz származású orosz ortodox szerzetes pap. A moszkvai Szent Kozma és Damján parókián szolgál. Korábban a Moszkvai Patriarkátus egyházi külkapcsolati osztályán dolgozott, amely a latin-amerikai esemény előkészítését végezte. |
Fotók:
Magyar Kurír
commons.wikimedia.org (2)
patriarchia.ru / Igor Palkin
commons.wikimedia.org
Új Város – 2016. március