Lengyelország, Krakkó, 2015. május 16. – Nemzetközi projekttalálkozó
Lengyelország, Krakkó, 2015. május 16. – Nemzetközi projekttalálkozó
Írta: Kulcsár Péter
Slow Tech Konferencia – Jegyzetek
Áttekintés
- Média ökológiai felnőttképzés játékokon keresztül
- A Grundtvig Lifelong Learning Programme finanszírozásával
Miért SlowTech?
- Hiányzó egyensúly a személyes életben és a társadalmi érintkezésben
- Képernyő-függőség
Céljaink
- Segíteni a felnőtteket – akiknek kevesebb ismeretük van az új médiát illetően – elkerülni a függőséget és a társas interakciók megtörését
- Hatékony együttműködés elérése nemzetközi összefogással
- A különféle média típusok erősségeinek és gyengeségeinek elemzése
- Játékos tevékenységek és gyakorlatok széles skálájának felvonultatása a mindent elsöprő technológia ellensúlyozására
Miért választottuk a játékot, mint módszert a felnőttképzéshez?
- Minden érzékeléssel együtt a teljes embert igénybe veszi a tanulási folyamatban. Teremtő módon teret biztosít valódi kapcsolatok építéséhez.
- A játék fejleszti a szociális kompetenciákat. Olyan 21. században nélkülözhetetlen készségeket igényel, mint a pozitív interakció, kommunikáció, csapatépítés, kultúraközi megértés és társas viselkedés.
- Az adott cselekvésünk iránti lelkesedésre ösztönöz.
- Szórakozva tanulni, az ismeretelsajátítás leggyümölcsözőbb módja.
Kik vagyunk?
- Magyarország
- Franciaország
- Lengyelország
- Németország
A találkozók témája
- Workshop – Lengyelország – 2014 március
- A média története és fejlődése a web 2.0 óta
- Workshop – Németország – 2014 június
- Készségek elsajátítása, hogyan használjuk a játékokat, hogyan dolgozzunk együtt másokkal
- Workshop – Franciaország – 2014 szeptember
- Film – hogyan válasszunk ki, mutassunk be és értékeljünk egy filmet. A vita, mint a résztvevők közötti társas interakció építője. A film nem csak az egyén szórakoztatására alkalmas.
- Workshop – Magyarország – 2015 február
- Internet – facebook és közösségi média hálózatok, chat, streaming, különleges figyelemmel a felnőttek és a szülők szerepére. A közösségi média használatának erős és gyenge pontjai.
- Workshop – Lengyelország – 2015 május
- Az eredmények megosztása nemzeti és nemzetközi hallgatóság előtt
Wojciech Otrebski – Elméleti megközelítés
Szakértőink: Robert Szwed, Piotr Francuz, Iwona Ulfik Jaworska
A média története és fejlődése
- Az információs forradalom kellős közepén vagyunk
- Sokan nem tudják követni a változások ütemét, a fejlődés sebesen halad előre
- 15.század – Gutemberg, 19.század – telefon, televízió stb.
- Minden társadalom kommunikációra vágyik, mind több és több fiatal próbál többet közölni egy szélesebb közönséggel, el vagyunk árasztva információval – hogyan kezelhetjük ezt?
- A média befolyásol teljes társadalmakat, államvezetést, gazdaságot, közösségi tevékenységet és személyes viselkedést. Mindenki érintett.
- Minél több időt töltünk a tömegkommunikációval, annál kevesebb időnk marad a szemtől szembeni találkozásokra és a csoportos interakciókra.
- Hagyományos média: a kevés ember által előállított információt a kiadó elterjesztette sok ember számára – a kiadó birtokolta az információt és komoly befolyással rendelkezett annak kiválasztására és ellenőrzésére.
- Új média: bárki megoszthat bármit bárkivel a világon azonnal, válogatás és ellenőrzés nélkül
- Web 2.0 biztosítja az infrastruktúrát a fejlődéshez:
- megtalálni, és kapcsolatba lépni emberekkel határokon keresztül
- tudomást szerezni arról, mit csinálnak mások
- ötletek és tapasztalatok cseréje rendkívül gyorsan
- Változások a személyes életben:
- Akkor lépek kapcsolatba másokkal, ha van rá időm. –> Rendszeresen és saját indíttatásból lépek kapcsolatba másokkal.
- Csak e-mailt használok. –> Számtalan eszközt használok.
- Időnként frissítem az információimat. –> Folyamatosan figyelem a környezetemet.
- “mindennel azonnal képben kell lennünk”
Az audiovizuális média idegi-kognitív bázisa
- A fő igénybe vett terület az elme, valamint az érzékelési rendszer. A teljes testnek szerepe van az információ és a médiából érkező tudás észlelésben és befogadásában.
- A jelentés meghatározása – figyelembe kell vennünk értékeinket, tudásunkat, temperamentumunkat, attitűdjeinket, nemünket, képzettségünket, előítéleteinket, sztereotípiáinkat, meggyőződéseinket, intelligenciánkat, hangulatunkat
- Az információ-feldolgozás sebessége – milyen gyorsan képes agyunk kezelni mindenféle információt
- Nézőpontok, látásmódok sorozata
- Figyelem: hiányzó elemek, koncentrálás a mozgó tárgyakra, szövegekre és arcokra, a mozgás paramétereinek előérzete, a figyelem tehetetlensége
- A hangulat és az érzelmek szerepe
Az üzenet tartalmának megértése
- Nem jelenti azt, hogy az üzenet a küldő szándékai szerint lett megértve
- Az üzenet befogadói jelentése eltér az adott jelentéstől a kognitív rendszer korlátai miatt.
A túlzásba vitt médiahasználat pszicho-pedagógiai problémái
“A technológia nem csak azt változtatja meg, mit teszünk, hanem azt is, kik vagyunk.”
Lehetséges veszélyek:
- Média-erőszaknak való kitettség
- Szexualizálásnak és pornográfiának való kitettség
- Internet függőség
Média-erőszaknak való kitettség:
- Az erőszakos jelenetek valósághűek a filmekben, játékokban
- Agresszív karakterekkel való azonosulás
- Két fajta hatás:
- Rövid távú – növeli az agresszív viselkedés valószínűségét közvetlenül utána
- Hosszú távú – a média-erőszaknak kitett gyermekek megnövekedett agressziót mutathatnak felnőtt korukban
Szexualizálásnak való kitettség:
- A magazinokban és az interneten a fiatalok számára bemutatott információk között nagy mennyiségben találhatóak szexuális tartalmúak, olyan képeket mutatnak, amelyek azt sugallják. hogy az élet legfontosabb része a szexuális vonzerő vagy viselkedés.
- A szexuális tartalmakhoz való hozzáférés nagyon egyszerű
- Az online szexuális tevékenységek két elsődleges formája: alacsony önértékelés, depresszió, önszexualizáció, merész szexuális viselkedés
- Legveszélyeztetettebbek: az alacsony önértékeléssel és torzult testképpel rendelkező emberek
Internet függőség
- Nagyon hasonló tünetek, mint az alkohol- vagy drogfüggőségnél, de eltérő kezelési módszerek szükségesek
- Túlzott vagy kevéssé kontrollált belefeledkezés, kényszeres viselkedés a számítógép használatot és az internetelérést illetően
Krizsán Viktória
A téma fontossága: másodpercenkét 4000 fotót töltenek fel a facebookra
Cél: a technológia egészséges használatának elősegítése, szakszerű ötletek adása
Az új technológia-használat értékelése:
- Hasznos és káros
- A technológiával töltött túl sok idő felülírhatja az egyéb cselekvésekkel töltött időt
- Használható felfrissítő tevékenységként
- Társasági élet: a virtuális közösségi tevékenységek elszigeteltséghez vezethetnek
- Fizikum, agy: a túlzott használat elhízáshoz vezethet, de a mérsékelt használat növelheti a reakció-időt
Tanulás – befolyásolja a koncentrációt és figyelemzavarokhoz vezethet, ugyanakkor fejlesztheti a kreativitást.
Élvezeti források
Hogyan vessünk véget a túlzott használatnak?
- Legyenek célok, segíteni a gyermekeket a célkitűzésben, miért éri meg leállni a túlzott médiahasználattal.
- Kis szokás, rituálé, hogy megállítsuk a túlzott használatot – elmondani egy rövid imát, stb.
- Kültéri szünetek
- Emlékeztetők beállítása a telefonon – a család képe
Javaslatok – mélyebb megértés
A játékok kiválasztása és a játék módja mély személyes tartalmakat mutat – a gyermekek sikeresnek érzik magukat a játékban, kérdezzük meg – miért olyan fontos ez neked? Miért választottad ezt a játékot? Miért fontos ezt ismerni? Hogy ment a játék? Érdeklődj, mit játszik a gyermeked. Hogyan érthetjük meg őket jobban?
Határok szabása + Szankcionálás
A gyerekek szabályozzák magukat? Nem.
Kulcs a következetesség.
Hiányzó önbizalom vagy elszántság, nézeteltérés.
Online Erőszakoskodás
- Folyamatos, ismétlődő.
- Jellemzői: az áldozat fenyegetettséget, tehetetlenséget, kétségbeesést érez – névtelen.
- Formái:
- Lejáratás – pletyka, valótlan információk terjesztése más emberekről
- Zaklatás – agresszív üzenetek küldése
- “Flame war” két csoport között – sértő, ellenséges hozzászólások
- Rászedés
- Cyber követés – kémkedés az online viselkedés után
- Szexuális tartalmak megosztása
- Következmények:
- szorongás
- félelem
- magány
- önértékelési problémák
- depresszió
- öngyilkos gondolatok
- Mit lehet tenni, hogy megállítsuk?
- Megelőző előadások a témáról
- Közbeavatkozás
- Közvetítés
Mario Ponta – Film Viták
A filmnézés mindenféle reakciót kiválthat, és párbeszédre ösztönözhet minket másokkal.
A film vita a Slow Tech project része volt. Segített minket, hogy kissé eltávolodjunk a vászontól.
A film viták pozitív jellemzői:
- Nagyon egyszerű tevékenység.
- Megnevezzük érzelmeinket, leírjuk érzéseinket
- Felsoroljuk a képsorokat, amelyek tetszettek, s amelyek nem
- Megfogalmazzuk az érzéseket és kifejezzük az ötletek, amelyek segítenek megszelidíteni a vásznat.
- Beszélünk értékekről/választásokról.
Szakértői nézőpont / amikor a közönség filmet néz:
- Van, aki hagyja, hogy keresztülmossa őt – tovafolyjon mint a víz
- Van, aki elkezd ötletelni
- Van, aki megfigyeli a zenét, a megvalósítás minőségét
- És van, aki átéli.
A filmnézés a legtöbb ember számára főként szórakozás.
A filmek segíthetnek értékelni más embereket, különböző országokból és kultúrákból. A filmnézés és a vita felszabadíthatja az értelmet.
Módszerek:
- Áttekintés
- Ismerjük a közönségünket: korosztály, szociális háttér, filmnézési tapasztalatok. A foglalkozás előtt válasszunk egy filmet és nézzük meg azt gondolatban a hallgatósággal.
- Idő: Mennyi idő áll rendelkezésünkre a teljes foglalkozáshoz? Hagyjunk időt a végén a vitára.
- Helyszín: könnyen megközelíthető legyen, elég sötét, a vászon a bejárati ajtóval szemben legyen, zajmentes, megfelelő hőmérsékletű – nem túl hideg, nem túl meleg.
- Felszerelés: jól látható (nagy és világos vászon), jól hallható (jó hangszórók), a szaggatott, akadozó lejátszás elkerülése (nem megfelelő laptop)
- Extrák: popcorn – nem javasolt, takarítani kell utána
A film vita összetevői:
- Bevezetés:
- Tegyük világossá, hogy a fő cél együtt fejlődni
- Miért választottuk ezt a filmet: Szeretem ezt a filmet, mert… (legyünk lelkesek)
- Adjunk egy vagy két lehetséges útvonalat a film értelmezéséhez – pl. a főszereplő fejlődése nagyon fontos
- Említsük: a filmet vita követi, hogy jobban megérthessük azt
- A film megnézése
- Eredeti hanggal, feliratozva vagy szinkronizálva?
- Mutassuk meg a DVD létét
- A vita
- Hagyjunk egy rövid időt üresen a film megemesztésére – a végén halkítsuk le a zenét, lassan kapcsoljuk fel a fényeket – legyen átmenet.
- Hagyjuk nagyon nyitottan a párbeszédet: Mit gondoltok? Mit éreztek? Hagyjuk szabadon kifejezni az érzéseket.
- Ezután válthatunk egy irányítottabb megosztásra: mind egyszerre, kisebb csoportokban, vagy kis csoportokban kezdve majd együtt folytatva
- Segíthetjük a vitát kérdésekkel:
- Kik a főbb szereplők és miért fontosak ők?
- A cselekmény hosszú vagy rövid időt ölel fel?
- Melyek a film legfontosabb pillanatai?
- Mi okozott nehézséget a film kapcsán?
- Hogyan változnak a kapcsolatok?
- Volt-e a rendezőnek kiemelt célja?
- Sajátos kérdések
További tippek
- Mikor mind együtt vagyunk, a kérdéseket ki lehet vetíteni a vászonra.
- A kis csoportos vita mindenkinek lehetőséget ad a megszólalásra (egy kérdéssor minden csoportnak)
- Témák a filmben – az élet mély témái: szeretet, veszteség, remény, kétségbeesés, öröm, fájdalom, stb.
- Segítsük az embereket kapcsolatot találni a saját életük és a film témája között.
Minden esetben:
- Koncentráljunk a film témájára
- Védjük ki a túlzottan beszédes embereket
- Legyünk tisztelettel mindenki iránt
A SlowTech projekt során megtekintett filmek:
- Battle of Warsaw
- The life of others (Das leben der anderen)
- Play time
- Kontroll
Alois Hechenberger – A játék világa és interaktív játékok – játék mint az egészséges párbeszéd eszköze
A játékról beszélve
- “A játék a gyermek legfontosabb fejlődési faktoraihoz tartozik.” Friedrich Fröbel
- “A játék a kutatás legmagasabb formája.” Albert Einstein
- “Az ember a maga teljességében, a szó igazi értelmében ember, amikor játszik.” Friedrich Schiller
- “Az emberek nem hagyják abba a játékot, mert öregszenek. Öregszenek, mert abbahagyják a játékot.” George Bernard Shaw
Nevelési érték – fontos minőségek
Milyen eredményeink vannak?
- A játék itt és most történik – mindenkit be kell vonni a játék aktuális menetébe, valóban jelen kell lenniük.
- Élvezzük a játékot – megtapasztalni és megosztani az örömet másokkal sokkal fontosabb, mint nyerni vagy veszíteni. – a nevetésnek gyógyító ereje van.
- Az egész embert igénybe veszi – a játékban minden emberi érzékelés részt vehet és hozzájárulhat egy magasabb életminőséghez
- A közösség és a párbeszéd megtapasztalása másokkal – a más játékosokkal való közös munka kapcsolatot épít, az egyéni cselekvésnél sokkal inkább támogatja a csapatmunkát.
- Támogatni a bennünk élő gyermeket – helyesen játszva egy játékot sok esetben fejleszthetünk gyermekkorban már tapasztalt készségeket: spontaneitást, képzelőerőt, kíváncsiságot.
- Párhuzam a mindennapi élettel – együtt játszani azt jelenti, együtt élni, megosztani és tisztelni a játékszabályokat pozitív irányelveket adhat az élethez
Osztályozás – milyen játéktípusok léteznek?
- Valamivel játszani – tárgyak, anyagi játék
- Valamiként játszani – szerepek, szerepjáték
- Valamiért játszani – szabályok, verseny, sport játékok
Funkciók – mit tanulunk játék közben?
Négy szempont:
- Kognitív – új ismeret elsajátítása, a szókincs bővítése, a tudás fejlesztése vagy ismétlése játékos formában gyermekek és felnőttek számára – pl. quiz játékok, főleg iskolákban használatosak
- Szociális – az együttműködés más játékostársakkal segíti a szabályok elfogadását, tervek és stratégiák fejlesztését a siker érdekében
- Érzelmi – egészséges játék élmények pozitív hatással lehetnek az egyén mentális egyensúlyára
- Motorikus – a gyermekeknek szükségük van a mozgásra – a mozgás örömének megtapasztalása növekvő fontosságú erőforrás a kisgyermek számára