Németország, Solingen, 2014.jun.26-29. – Nemzetközi projekttalálkozó
- Téma: játékok és interaktív tevékenységek, mint az önbizalom és a tág értelemben vett személyközi kommunikáció alapjai. Önkifejezés művészet és festészet által. Készségek elsajátítása, hogyan használjuk a játékokat, hogyan dolgozzunk együtt másokkal.
Első nap (június 17., péntek)
Délelőtti játék
bevezetőként Alois kiemelte, hogy mindenki magáért felelős a játékok során, és ez alatt azt értette, hogy ha valakinek valami gondja van, fáj vmi, stb.
kipróbálhattuk a saját bőrünkön, hogy milyen részt venni ezekben: milyen egymás mellett állni, érezni a másikat, türelmesnek lenni egymással, meg magunkkal, bíztatni egymást. Ez azért fontos, mert vezetni biztos más lesz.
Alois vezetése, igazi modell volt:
- lelkesedése a játékok iránt, igazán élvezi őket
- természetesen viselkedett
- világos szabályok, következetes betartás – tudtuk, hogy mire számíthatunk, folyamatos biztonságban éreztük magunkat. A következetes korlátokkal együtt mégis sok rugalmasság volt a folyamatban.
- adott esetben ő is részt vett
- átjött a nagyon jó szakmai felkészültsége + nagy tapasztalat
- gördülékeny szabály-magyarázat
- kifinomult játék-részletek
kiváló embaranyag volt a játékok kivitelezéséhez – megtapasztalhattuk, hogy milyen, amikor jól
- pozitív hozzáállás mindenki részéről
- maximális kooperáció mindenki részéről
- à fontos észben tartanunk (és fel is készülnünk) arra, hogy ezek máshogy fognak működni más csoportokban
az is egy külön feladat volt, hogy a játék végén örüljünk a másik sikerének, és ezt fejezzük ki úgy, hogy menjünk oda és két kézzel pacsizzunk a másik csapat minden tagjával! Ráadásul Alois ezt be is mutatta nagy lelkesen, ezzel igazi modellt, példát mutatva. Ide tartozik még, hogy a saját csapattársakat is meg kellett gratulálni: „szép munka volt!”
Alois előadása a játékokról
pozitív észrevételek:
- rögtön a gyakorlati rész után
- rövid tömör beszéd
- kaptunk részletes leírást a játékok elméletéről
Délutáni játék
Alois bemutatta sports4peace projekt, dobókockát
főleg csapatépítő játékok (részletek később)
egyik csapat nagyon diverz volt
- egymásra való odafigyelést lehetett egyből gyakorolni
- türelmességet is (pl. nem érti a feladatot, kicsit elbénázott vmit…)
- kommunikációs nehézségeken, félreértéseken való felülemelkedés a csapat érdekében
másik csapatban nagy szerepe volt az egymás bíztatásának
- főleg kudarc után (pl. sokáig nagyon le volt maradva a másik csapathoz képest)
- vissza-vissza utalások voltak a dobókockával dobott tartalomra: „soha ne add fel”
„örülj mások örömének” kocka oldal nagyon benne maradt a köztudatban annak ellenére, hogy egyik csapat sem ezt dobta – erre volt modellünk délelőttről (Alois akkori utasításának köszönhetően)
jó volt, hogy elfogadtuk egymás meglátásait (pullring, believe or not), nem ragaszkodtunk a sajátunkéhoz. Sikerült a konszenzusra jutás a csapat érdekében: általában sikerült a jó választ/döntés meghozni így!
Esti elméleti blokk
ötletelés volt arról, hogy hogyan tudnánk feldolgozni, rendszerezni, hazavinni a dolgokat, játékokat, módszereket.
Film
cím: mások élete
Második nap
Team tango
cél: személyközi kommunikáció, egymásra hangolódás megtapasztalása, gyakorlása, fejlesztése
vezető: Tanja Stiehl
nagyon jó bevezető játék: úgy sétálni, hogy közben:
- nyitottak vagyunk
- mélyeket lélegzünk
- arra gondolunk, hogy királyok-királynők vagyunk
- (ezeket be át is beszéltük, hogy mi mit jelent, hogyan valósul meg, stb).
tánc során élmény szinten élhettük át és gyakorolhattunk, hogy mit jelent, hogy lehet:
- kapcsolatot (táncot) kezdeményezni
- méltóságot, tiszteletet tanusítani: egymás felé és magunk fele is
- tudatosságot gyakorolni: vajon milyen a másiknak, amikor így vagy úgy vezetek?
- + megtanulni, hogy a hibázás nem tragédia
Harmadik nap
Alois játékok
cél: felébredés, közös élmény
a játékok:
- lufi passzolgatás
- egymás kezét fogva ketten
- egymás kezét fogva hárman
- toronyépítés a pullringgel
Értékelés, visszajelző kör
Mario
- sokmindent tanul, játékok, alkalmazhatósága otthon, a legkülönbözőbb életkorú emberek számára is
- team-tango otthoni alkalmazhatósága kérdéses (mi nem vagyunk profi táncosok, mint amilyen Anja…)
Natalia
- egyéni gondolkodás helyett csapatban gondolkodás – ez a perspektíva tetszett neki
- kulturálódás (film, Köln)
- időjárás nem tetszett
Agneska
- az együtt játszás kapcsolatépítő ereje
- a team tango sok elemét hasznosnak találta a kapcsolatépítésben
Pierre
- a méltóság-tisztelet szerepe nemcsak a királykodásban, hanem a csapatépítésben is
- jó volt megtapasztalni, hogy minden egyes nagyon fontos egy csapatjátékban
- a sport-dobókocka: nagyon jó, nagy jövője van, tök jó rituálé
- három szót tart még fontosnak: test, szív, agy – emberek közti egység
Viki
- tapasztalás általi tanulás meglepően nagy jelentősége
- vezetni érdekes volt: figyelni a követőre milyen kritikusan fontos
David
- tango által sokat tanult a vezetés hogyanjáról, ez a szellemiség tetszett neki
- a film megbeszélés lehetett volna mélyebb, koherensebb
Wojtek
- a tango sok infót+élményt adott a vezetésről vs követésről – a munkája (tanítás) során tuti jól jönnek ezek, mert most érzi, hogy sok csoportjával nem működött ez jól
- a program tervezettsége tetszett
- javaslat: megérkezésben segítség jól jött volna a szervezés részéről
Máté
- emberi és szakmai magas színvonal (Alois modell, tango szellemisége: méltóság, egyértelműség, egymásra figyés)
- Köln…
- javaslat: jó lenne megismerni magunkat, mint játékvezetők – mi is vezessünk egymásnak játékot
Benoit:
- tetszett neki részletek fontossága a játék során
Jurek
- mély közösségi érzés járta át, és ez tetszett neki
- a játékok utáni megbeszélés
Alois:
- nagyon jó csapat voltunk, tök jól lehetett dolgozni együtt
Alois Hechenberger – A játék világa és interaktív játékok – játék mint az egészséges párbeszéd eszköze
A játékról beszélve
- “A játék a gyermek legfontosabb fejlődési faktoraihoz tartozik.” Friedrich Fröbel
- “A játék a kutatás legmagasabb formája.” Albert Einstein
- “Az ember a maga teljességében, a szó igazi értelmében ember, amikor játszik.” Friedrich Schiller
- “Az emberek nem hagyják abba a játékot, mert öregszenek. Öregszenek, mert abbahagyják a játékot.” George Bernard Shaw
Nevelési érték – fontos minőségek
Milyen eredményeink vannak?
- A játék itt és most történik – mindenkit be kell vonni a játék aktuális menetébe, valóban jelen kell lenniük.
- Élvezzük a játékot – megtapasztalni és megosztani az örömet másokkal sokkal fontosabb, mint nyerni vagy veszíteni. – a nevetésnek gyógyító ereje van.
- Az egész embert igénybe veszi – a játékban minden emberi érzékelés részt vehet és hozzájárulhat egy magasabb életminőséghez
- A közösség és a párbeszéd megtapasztalása másokkal – a más játékosokkal való közös munka kapcsolatot épít, az egyéni cselekvésnél sokkal inkább támogatja a csapatmunkát.
- Támogatni a bennünk élő gyermeket – helyesen játszva egy játékot sok esetben fejleszthetünk gyermekkorban már tapasztalt készségeket: spontaneitást, képzelőerőt, kíváncsiságot.
- Párhuzam a mindennapi élettel – együtt játszani azt jelenti, együtt élni, megosztani és tisztelni a játékszabályokat pozitív irányelveket adhat az élethez
Osztályozás – milyen játéktípusok léteznek?
- Valamivel játszani – tárgyak, anyagi játék
- Valamiként játszani – szerepek, szerepjáték
- Valamiért játszani – szabályok, verseny, sport játékok
Funkciók – mit tanulunk játék közben?
Négy szempont:
- Kognitív – új ismeret elsajátítása, a szókincs bővítése, a tudás fejlesztése vagy ismétlése játékos formában gyermekek és felnőttek számára – pl. quiz játékok, főleg iskolákban használatosak
- Szociális – az együttműködés más játékostársakkal segíti a szabályok elfogadását, tervek és stratégiák fejlesztését a siker érdekében
- Érzelmi – egészséges játék élmények pozitív hatással lehetnek az egyén mentális egyensúlyára
- Motorikus – a gyermekeknek szükségük van a mozgásra – a mozgás örömének megtapasztalása növekvő fontosságú erőforrás a kisgyermek számára