A szépség útján járnak
Nem számított a nyelv, a kor, a művészeti ág és a műfaj a múlt nyáron rendezett Clart művészeti kongresszuson. A három magyar résztvevő azóta is folytatja a közös munkát, együttműködést. Kapcsolat, tükör, párbeszéd volt a találkozó hármas kulcsszava. Sokunkat érdekelnek a műhelytitkok.
„A zeneszerző a sátánnal köt egyezséget Thomas Mann Doktor Faustusában, hogy olyat alkosson, amire emberi erővel nem volna képes. Ám súlyos árat fizet érte: lelkét eladja a sátánnak. Mi éppen az ellenkezőjére vagyunk hívatva: a szövetségre Istennel, a vele való egységre. Neki kell radikálisan átadnunk az életünket, és ez fogja a művészetünket is átisteníteni.” Kerékfy Márton zeneszerzőt ezek a gondolatok vezetik, amióta hazatért Castel Gandolfóból.
A művészeti együttműködés lényegét a kapcsolatok alkotják Durst Norbert grafikus szerint. „Nagyon mély benyomást tett mindnyájunkra a párizsi művészeti csoport. Tőlük hallottuk, hogy nem magunkban kell keresni Istent, hogy megtaláljuk a szerepünket, hanem Istenben tudjuk nézni, hogy mi a mi szerepünk az Ő tervében.”
Smohayné Simon Gyöngyvér festő és művelődésszervező: „Tükörnek kell lenni! Mert mindig jön a kérdés: és én? Hogy magammal eltelve esetleg nem tudok befogadni másokat. Vagy pont ellenkezőleg. És én? Hol vagyok én ehhez képest?”
Smohayné Simon Gyöngyvér „Boldogok, akik sírnak…” 2009-2010, olaj, vászon, 140/100 cm |
A kongresszuson így búcsúzott egy fiatal szicíliai filmrendező: „Még életemben ennyi szép embert nem láttam együtt! Az egység lelkiségével is most találkoztam először. Én ateista vagyok, de mindig is azt kerestem a munkámban, hogy a szépet, a jót mutassam be. Aztán itt hallottam, hogy Isten jellemzőiként is ezt a két jelzőt használjátok, az igazzal együtt.” Mintha a tükörvolt, vagy a háttérszeretet kihozná ihletként a másikból művészetének, vagy lényének egész lényegét, azaz a lelkét. „Úgy gondolok a művészetre, mint egy csodálatos eszközre Isten kezében – teszi hozzá Gyöngyös. – Egyértelmű számomra, hogy amire kódolva vagyok legbelül, annak modellje a Szentháromság. A tehetséggel megáldott alkotó és a befogadó összetalálkozik, szóljon az a szemnek vagy a fülnek. Amikor megvalósulóban van valami, az szent pillanat. Lehetnek hónapok, és lehet, hogy szinte azonnal születik egy jó alkotás. Mindenképp egy megszenvedett, talán hosszú út végén. Van egy útitárs ezen az úton: az elhagyott Jézus. Ahogy ő a szenvedésben van, ahogy az kifejeződik benne, ahogy ő tudja átalakítani, úgy van az alkotás is kapcsolatban a természetfelettivel. Chiara Lubich talán erre gondolt, amikor azt mondta, hogy a művész áll legközelebb a szenthez.”
Maga a „miért alkossunk” kérdése veti fel a közösségi lelkiség újdonságát: egyedi elhívatottságban, mégis együtt a szépség felé! Épp most alakult meg a Közösségi Művészeti Csoport. Készen arra, hogy hivatásukat az istenkapcsolatban éljék, így teremtve közösséget a lelki, alkotói, emberi érlelődéshez. De hogyan is? A párbeszéd átütő igényéből!
„Sok a tehetséges ember. Sokszor nem is tudjuk, kiben mi szunnyad – lelkesíti Gyöngyöst a felfedezés. – Közben meg a korosztályunkban sem természetes, hogy tisztázzuk, valljuk, adjuk, amit csinálunk. Ez nem jelenti, hogy amikor én festek, másvalaki fogja az ecsetet. Beleadjuk a kölcsönösséget, ami nem biztos, hogy ugyanoda tér vissza. Nem baj, ha csigalassan haladunk, csak erős alapokat tegyünk le a kapcsolataink által. Úgy fogjuk össze a csoportot, hogy minden lépésünk az egységben történjen. Norbi, Marci és én úgy éljük meg ezt a munkát, mint egy alkotást. Tényleg nagyon izgalmas fiatalként belevágnunk, ahol a hivatások még születőben vannak, meg a gyerekek is születőben vannak. Ahol az én elsődleges ihletforrásom a házastársi kapcsolat.”
Tán épp ők ne tudnának egyedi-közös útjukon – Tóth Árpád szép szavait idézve – a „lélektől lélekig” jutni?
Hortoványi Emőke
A SZÉPSÉGRŐL A szépség Isten keze nyoma a természetben, amelyet Ő alkotott. A művészet, ha valóban művészet, egy festményben, egy szoborban, egy zeneműben át tud adni valamit a lélekből, ami benne halhatatlan. „Visszatükrözi a mennyországot” – mondja Chiara Lubich. A világ erre a szépségre szomjazik. Az igazi szépség ablakot nyit Isten titkaira, a végtelenre. A művész különleges képességgel rendelkezik: ő az, akinek sikerül elajándékoznia a benne lévő mennyországot a színekkel is, egy darab fával, amelyből szobrot farag, a zenével, tánccal, egy regénnyel vagy verssel, egy filmmel vagy építészeti alkotással… A halála után is megmaradnak ezek a művek, és elvezetik az embert Istenhez. Az igazi művész nem választhatja el a szépséget az igazságtól és a jóságtól, mert abból csak „bálványok” keletkeznek – állítja Vlagyimir Szolovjev, orosz filozófus és költő. Ezek már nem Istenhez vezetik az embert, hanem vásárolni: megvenni és birtokolni a teremtményeket. Dosztojevszkij azt állította, hogy „a szépség fogja megmenteni a világot.” Chiara hozzáteszi, hogy ennek a szépségnek az isteni példáját Máriában szemlélhetjük.
|
Új Város – 2010 július-augusztus
kultúra – fiatal művészek
A SZÉPSÉG ÚTJÁN JÁRNAK