A filozófia és Mária
Képesek vagyunk-e megragadni igazi nagyságát a női léleknek, a nő hivatásának?
Jó lenne, ha a március 8-i ünnepen – mely Klara Zetkin kezdeményezésére született – a köszöntés többet jelentene holmi szép, ámde sokszor üres gesztusnál. Filozófus és teológus szerzőnk, aki a Fokoláre Mozgalom társalapítója, figyelmünket egy mélyebb valóságra hívja fel.
A nő vele született hivatása szerint – az életadással a létre szülésben – inkább hajlamos a valóság intuitív megközelítésére. A férfiban viszont egyértelműen nagyobb hangsúlyt kap a racionalitásra való hajlam. Ennek óhatatlan kihatása van a filozófiára, amelynek igazságtartalma attól függ, hogy sikerül-e behatolnia a dolgok mélyére, vagy megmarad csupán a felszínnél; hogy a felfogott valóságra épül, vagy pedig elvész a valóságtól elszakadt üres gondolatmenetekben.
Ha megnézzük a filozófiatörténetet, a középkortól kezdve a modern kor misztikus vallási áramlatán és racionalizmusán keresztül korunk idealizmusáig és egzisztencializmusáig, a filozófia alapvető kérdéseinek jelentős racionalista elmélyítése mellett azt láthatjuk, hogy fokozatosan elszakadt az életet adó eleven valóságtól.
Miért történhetett ez meg?
Gondolom azért, mert az emberiség életében háttérbe szorult Mária jelenléte. Nem csak lelki jelenlétére gondolok itt, még kevésbé átvitt értelemben a nő jelenlétére, és arra a tényre, hogy ez a filozófia terén elhanyagolható. Sokkal inkább egy metafizikai máriás jelenlétre gondolok. Véleményem szerint egyedül ez képes kapcsolatot teremteni a szó és a valóság között.
Ezért tehát meggyőződésem, hogy a valóságtól idegen, azon kívül rekedt gondolkodást ez a máriás jelenlét fogja visszavezetni a lét és a valóság igazi megértéséhez. Ami pedig visszatérést fog jelenteni a léthez, a gondolkodáshoz, vagyis az igazi filozófiához.
A nő hivatása elsősorban ez a sajátosan máriás hozzájárulás szerintem. És a nő akkor lesz képes erre, ha Máriához hasonlóan kifejezésre juttatja az Igét. Filozófiai fogalmakkal élve: amikor a létező valóság gondolatát fejezi ki.
Nekem úgy tűnik, tágabb értelemben erre a hozzájárulásra kapott hivatást egész Mária Műve.
Mária Művére vár – mely „amennyire lehetséges, Mária jelenléte, szinte az ő folytatása kíván lenni a földön” – a gondolkodás egészének, különös módon pedig a filozófiának gyökeres megújítása.
Pasquale Foresi
Fordította: Vizsolyi László
Új Város – 2010 március-április
kultúra – gondolkodjunk
A FILOZÓFIA ÉS MÁRIA