A személyiség fejlesztése
 Elgondolkodtatóak Hoffman Rózsa oktatásért felelős államtitkár gondolatai az új Felsőoktatási Törvénnyel kapcsolatban.
Elgondolkodtatóak Hoffman Rózsa oktatásért felelős államtitkár gondolatai az új Felsőoktatási Törvénnyel kapcsolatban.
„Az az álláspontunk, hogy az oktatás nem szolgáltatás, hanem közfeladat. Az államnak nemcsak joga, hanem kötelessége a jövőépítés, hogy olyan felsőoktatási férőhelyeket támogasson elsősorban, amelyekre az országnak szüksége van.”
A fiatalok jövőjéről beszélgetve a baráti társaságokban, vagy a családban gyakran előkerül az a kérdés, vajon az érettségiző fiatal által kiválasztott egyetem képzése mennyire verseny- illetve piacképes. Ez érthető is, hiszen mindenkinek olyan szaktudásra van szüksége, amiből meg tud élni, el tudja tartani a családját. Mégis úgy érzem, hogy napjainkban a piacképesség egyoldalúan nagy hangsúlyt kap. A tanulás, a képzés alapvető céljának az egyén fejlesztését kellene tekinteni, hogy azokat a képességeket, amelyeket a kapott, ne ássa el, hanem fejlessze, képezze, kamatoztassa.
Úgy vélem, hogy már az általános iskolától kezdve a gyermek egész környezetének, főként a családnak és az iskolának együtt kellene működnie abban, hogy segítse a tanulót saját képességeinek felfedezésében és fejlesztésében. Gyakran előfordu l, hogy még a középiskola végére sem tudja egy diák, hogy valójában mit akar magával kezdeni, talán azért, mert ez az odafigyelő tehetséggondozás elmaradt. A családi pályaorientáció pedig a divatos, jól fizető szakmák felé tereli a fiatalokat, akik azután a főiskolán/egyetemen eltöltött egy-két év „téblábolás” után sokszor teljesen elbizonytalanodva próbálnak új lehetőségek után nézni.
l, hogy még a középiskola végére sem tudja egy diák, hogy valójában mit akar magával kezdeni, talán azért, mert ez az odafigyelő tehetséggondozás elmaradt. A családi pályaorientáció pedig a divatos, jól fizető szakmák felé tereli a fiatalokat, akik azután a főiskolán/egyetemen eltöltött egy-két év „téblábolás” után sokszor teljesen elbizonytalanodva próbálnak új lehetőségek után nézni.
Látnunk kell azt is, hogy a piacképesség meglehetősen bizonytalan kategória, hiszen elég nehéz megjósolni, hogy öt tíz év múlva mi lesz piacképes. Olyan modellekre lenne szükség, amelyek a gyermek tehetségéből és adottságaiból kiindulva összhangba hozzák a megélhetés és a társadalmi szükségletek szempontjait. Egy kívülről ráerőszakolt jövőképben a fiatal nehezen talál önmagára, és nagy a veszélye annak, hogy nem lesz kiegyensúlyozott, boldog. A törvénynek ebben a folyamatban segítő szerepet kellene játszania.
Körmendyné Érdi Mária
tanulmányi osztályvezető helyettes
Új Város – 2012. január
Nézőpont
A SZEMÉLYISÉG FEJLESZTÉSE
 
        
Éveken át kommunikáció szakon tanítottam az egyetemen. Ez még ma is a divatos szakok egyike, nagy hallgatói létszámokkal. Diákjaim 25-30 százalékával lehetett érdemben dolgozni. A nagyobb többség diplomát akart vagy egyszerűen elszenvedte, hogy szülője oda küldte. És az egyetem végül is jó buli, van megfelelő társaság… A kommunikáció szak gyűjtőhelye azoknak, akik érettségiig még nem érlelték ki, hogy mit akarnak kezdeni magukkal. A pályaválasztás a családokban sokszor rábeszélést jelent és általában az dominál, hogy a szülőnek mi az elképzelése a gyerekről. Külföldön láttam példát arra, hogy az iskola külön program keretében segíti a szülőket abban, hogy fel tudják fedezni, mihez van tehetsége gyermeküknek, és hogy fejleszteni tudják azt.
Szerintem a jelenlegi felsőoktatási koncepció éppen nem a szeszélyes piaci szempontoknak való feltétlen megfelelni vágyást tükrözi. Fontos megkülönböztetni az aktuális piaci logikát egy társadalom hosszútávú érdekeitől. Kétségtelen, hogy Magyarország egyik legnagyobb betegsége a termelés leépülése az elmúlt húsz évben. Ezen sürgősen változtatni kell, különben nem lesz munka, nem lesz adó, nem lesz nyugdíj, nem lesz lehetőség gyermekvállalásra, akkor pedig nem lesz jövő. Ebből a fordulatból pedig elvárható – én, mint adófizető el is várom – hogy vegye ki a részét a közpénzből finanszírozott felsőoktatás (nyilván az egész oktatási rendszer) is. Ugyanakkor nem hiszem, hogy az egyéni tehetség kibontakoztatása és a társadalmi hasznosság antagonisztikus módon szemben állna egymással. Sőt, úgy vélem hosszútávon csak az a tehetség bontakozhat ki igazán, ami a kor sürgető szükségleteire válaszolva manifesztálódik. Példa gyanánt álljon, mondjuk Pázmány Péter, aki nyugatabbra élve biztosan filozófus lett volna. Magyarországon azonban a 17. században politikusnak kellett lennie. Nem hiszem hogy eltékozolta volna személyes talentumait.