Az igazgyöngy
L e l k i s é g ELHAGYOTT JÉZUS
Chiara Lubich
Az igazgyöngy
Az emberi szenvedés elénk táruló formái a keresztre feszített Jézus arcai: Általa választ kapunk miértjeinkre. |
Az elhagyott Jézus megtestesíti a némát: nem tud már beszélni, nem tud mást mondani, csak azt, hogy „nem értem” (vö. Zsolt 73 [72] ,22).
Megtestesíti a vakot, hiszen nem lát, a süketet, hiszen nem hall.
Ő a fáradt, aki panaszkodik.
Úgy tűnik, mintha megadná magát a kétségbeesésnek.
Ő az éhező, aki az Istennel való egységet éhezi.
Megtestesíti az elárultat, a csalódottat, azt, aki látszólag elbukott.
Ő az, akit félelem tölt el, aki összezavarodott.
Az elhagyott Jézus a sötétség, a búskomorság, az ellentét. Megtestesítője mindannak, ami furcsa, ami meghatározhatatlan, annak, aki tudja magáról, hogy elrettentő, hiszen Isten ő, aki segítségért kiált…
Ő az értelmetlenség.
Ő a magányos, a gyámoltalan… Hasznavehetetlennek, kivetettnek, feleslegesnek tűnik.
Minden fájdalom az elhagyott Jézus arcaként tűnt fel előttünk. Őt szerettük, Őt akartuk ezekben a fájdalmakban, hogy vele együtt, hozzá hasonlóan, vele egyesülve, szeretettel elfogadott szenvedésünkkel mi is életet adjunk önmagunknak és sok más embernek. (…)
Az elhagyott Jézussal való minden szeretettel fogadott találkozás után új módon ismertük meg Istent, egyre inkább „színről színre”, egy teljesebb egységre kerülve vele.
Visszatért a fény, az öröm és velük a béke, melyek mind a Lélek gyümölcsei. Megkaptuk azt a különleges békét, melyet Jézus megígért. Megtapasztaltuk, hogy ha szert akartunk tenni erre a békére, akkor a gyötrelmekben, a szorongásban, a lélek vergődéseiben, a belső nyugtalanságban, a kísértésekben mind egy-egy lehetőséget kell látnunk arra, hogy szeressük Istent.
Őt láttuk minden szenvedő testvérünkben is.
Amikor találkoztunk azokkal, akik az elhagyott Jézusra hasonlítottak, akkor beszéltünk nekik róla. Mindazok, akik megértették, hogy ők is hasonlóak az elhagyott Jézushoz, és bele is egyeztek, hogy megosszák vele a sorsukat, azoknak Ő volt a válasz minden szenvedésükre.
Ő volt a némának a szó, a keresőnek a válasz, a vaknak a fény, a némának a hang, a megfáradtnak a pihenés, a kétségbeesettnek a remény, az éhezőnek a töltekezés, a vágyálmokban élőnek a valóság, az elárultnak a hűség, a vesztesnek a győzelem, a félénknek a bátorság, a szomorúnak az öröm, a bizonytalannak a biztonság, az ingadozónak a kiegyensúlyozottság, a magányosnak a találkozás, a kirekesztettnek az egység, annak aki magát haszontalannak érezte, ő volt az egyedül hasznos. A kivetett kiválasztottnak érezte magát. Az elhagyott Jézus a nyugtalannak a béke volt, a hajléktalannak az otthon, a kitaszítottnak a közösség.
Az elhagyott Jézussal való találkozás hatására átalakultak az emberek, és a fájdalom értelmetlensége értelmet nyert. (…)
Arra gondoltunk, hogy mivel Őt mindenki elhagyta, ezért a világon mindenki azt mondhatja, hogy Ő az enyém. Az enyém, hiszen őt nem akarja senki: mind a föld, mind az ég kivetette.
Az elhagyott Jézus úgy tűnt fel előttünk, mint az igazgyöngy minden ember számára, hiszen alapjában véve mindannyian bűnösök vagyunk.
Forrás: A kiáltás, Új Város, Budapest, 2001. 43–46. (részletek)
Fordította: Tóth Pál
Fotó: Pixabay.com
Új Város – 2016. március