Egy jót veszekedtünk
Építenek vagy rombolnak a konfliktusok? Kerüljük a konfliktust? Hátráljunk ki belőle? Egyáltalán, hogyan kezeljük az összeütközéseket, ellentéteket a házasságban, a családban, a közvetlen környezetünkben?
A konfliktus részét képezi a kapcsolatok dinamikájának, de nem azonos a válsággal. A válság a személyiség vagy a kapcsolat olyan állapota, ahol a régi már nem működik, és új megoldásokra van szükség, tehát felgyülemlett és megoldatlan konfliktusokból fakad.
A konfliktus többféle módon nyilvánul meg, lehet rejtett, alig észrevehető, sokszor az érintettek sem ismerik fel. Egy másik formája, amikor félig tudatos módon, gyakran a játszmázásban jut kifejezésre, vagy éles szóváltásban, veszekedésben, sőt tettlegességben is megnyilvánul. De az is előfordul, hogy egy konfliktusos helyzetben képesek vagyunk kulturált párbeszédet folytatni és megtisztulni, egy új fejezetet nyitni életünkben.
A különbözőség gyakran lehet a konfliktus forrása, például ilyen az eltérő észjárás, a különböző szerepfelfogások, a más vérmérséklet, vélemény, a családból hozott minták. Komolyabbra fordul, amikor egy harmadik fél beavatkozik vagy befolyásol.
A konfliktusok lehetnek építő jellegűek, mert az érlelődés szerves velejárói, a fejlődés dinamikájának részét képezik, és pozitív hatással lehetnek a kapcsolatok fejlődésére. Kimondhatjuk, hogy leginkább a család a konfliktusok színtere, hiszen túl jól ismerjük egymást ahhoz, hogy napról napra újként tudjunk tekinteni a másikra. De az is igaz, hogy egy jó veszekedés segít az újrakezdésben, egy helyzet újragondolásában. Lényeges, hogy ne drámaként éljük meg, mint a világ végét, hanem tanuljuk meg kezelni. Ezzel kapcsolatban jut eszembe, amikor egyszer nagyon komolyan összeütköztem az egyik gyermekemmel. Mivel nyaralni indultunk, el kellett mennem még misére, mert különben abban a kis faluban, ahova indultuk, már nem lett volna lehetőségem. Elhatároztam, hogy ebben a lelkiállapotban nem megyek áldozni, csak ott fogok gubbasztani a padban és kész. Közelgett az áldozás pillanata, amikor megszólalt bennem egy hang: hát nem tudod, hogy van a jelen pillanat? A veszekedés akkor volt, most itt vagy előttem, és mivel megbántad bűneidet, gyere, várlak az áldozáskor. Megtettem és tudtam egy új fejezetet írni életem történetében, új szemekkel nézni gyermekemre. Az utazás közben kibékültünk egymással és kölcsönösen bocsánatot kértünk.
„Dialógusok” | Fotók: Rassay Virág |
A tudatosan nem kezelt és negatív kommunikációval járó konfliktus elmérgesedhet, és rombolóvá válhat. A konfliktusok kezelésére különböző stratégiák vannak, például a konfliktuskerülés, mely befelé fordulást, mártírságot, alávetettséget jelent. De a küzdés, a dominancia, a veszekedés is egy út, valamint a
minden áron tisztázni akarás, vagy éppen a kihátrálás is egyfajta hozzáállás a problémákhoz. Az ideális megoldás viszont a nyugodt, reflektált párbeszéd, amikor készség mutatkozik a szereplőkben arra, hogy kinyissák szívüket és befogadják a másikat olyannak, amilyen.
Általános szabályként állíthatjuk fel, hogy a konfliktust nem a konfliktusos szituációban lehet se véglegesen, se pillanatnyilag megoldani, hanem érdemes várni, amíg megérnek a körülmények. Idézhetjük a népi bölcsességet: „Aludjunk rá egyet!” – és később térjünk rá vissza.
A konfliktus életünk egyik alapeleme, és ezen nem lehet csodálkozni, hiszen magának Jézusnak az élete is nagyjából különböző konfliktusok között zajlott: összeütközött az írástudókkal, a farizeusokkal, a vénekkel, de tanítványaival is és többször keményen megfeddte őket, nem beszélve arról, amikor az árusokat kiűzte a templomból és felforgatta asztalaikat. Sőt, még Máriával is összekülönbözött a kánai menyegzőn (Jn 2,4-5). Érdemes ezen elgondolkodni, mert a konfliktus kezelésének modelljét láthatjuk benne. Mária megállapít egy tényt: „Nincs boruk!” Jézus azt felelte neki: „Mi közünk ehhez, asszony? Még nem jött el az én órám!” Anyja ekkor azt mondta a szolgáknak: „Tegyetek meg mindent, amit mond!” Mária előtt is nyitva álltak az utak, melyeket választhatott: játszmázás, szóváltás, megsértődés, kihátrálás vagy együttműködés Jézussal az ügyért. Mária ezt választotta, amikor azt mondta a szolgáknak, hogy tegyék meg, amit mond. És ezután történt meg a csoda.
Ilyen ütközések számtalanszor előfordulnak a mindennapokban, de megvan a lehetőségünk, hogy Máriát utánozzuk a konfliktus kezelésében és abban is, hogyan reagál egy helyzetben, hogyan kommunikál. Nem választja a negatív „megoldásokat” Jézus kicsit nyers szavaira, hanem azonnal együttműködik.
Ha egy helyzetben reagálnunk, beszélnünk kell, akkor folytassunk kulturált párbeszédet, melynek van néhány világos jellegzetessége:
• Aki beszél: röviden, világosan beszéljen, ne célozgasson, és ne emlegesse fel a múltat.
• Aki figyel: őszintén fogadja be a másikat, vegye komolyan és ne vágjon a szavába.
• Párbeszédet folytassunk egymással és ne vádbeszédet. Nem kifakadás, nem győzködés, nem bizonygatás, nem érvek egymás ellen feszítése az út, hanem a pozitív megoldás keresése. A végén lehetőleg jussunk közös elhatározásra, így lehetünk mindketten győztesek.
A konfliktusok kezelése, ahogy Máriánál is láttuk, feltételezi a személyes kapcsolatot Istennel, ez elengedhetetlen, melynek következménye, hogy lelkileg megállunk saját lábunkon és el tudunk viselni egy nehézséget, esetleg huzamosabb időn keresztül is, anélkül, hogy a megoldást már látnánk. Így vagyunk szabadok az elvárásoktól.
A kölcsönösség építése is lényeges, például a közös ima, belső életünk megosztása, újrakezdés, új szemekkel nézni a másikra, a pozitívumok hangsúlyozása, házaspár esetében a házassági ígéret rendszeres megújítása.
Ha kapcsolatban és közösségben vagyunk másokkal, családokkal, akkor sokszor a saját problémáink relativizálódnak és jobban kinyílunk a minket körülvevő világra, a szolidaritás lehetőségeire. Ezáltal nemcsak mi adunk, hanem sokkal inkább megajándékozottak vagyunk, ami a személyes és közösségi fejlődésünket szolgálja.
H. J.
Új Város – 2012 április
életmód – kapcsolati dinamika
EGY JÓT VESZEKEDTÜNK