Isten nem mond le rólam
F ó k u s z b a n SZENTÉV
Prokopp Katalin
ISTEN NEM MOND LE RÓLAM
Az irgalmasság szentéve alkalmából egy katolikus pap és egy iszlámszakértő gondolatai irgalomról, könyörületről.
A szentév 2015. december 8-án vette kezdetét, és idén november 20-ig tart. Számos kisebb-nagyobb esemény fémjelzi a betegek jubileu-mától kezdve a gyerekek, a családok rendezvényén keresztül a papokéig. Ezek a programok valami sokkal nagyobbnak szeretnének hangot adni: jelévé, mintegy foglalatává válni Isten irgalmának, a titoknak, amely legmagasabb összegzése a keresztény hitnek és emberi létünknek. Szavakkal kimondhatatlan, olyan, mint egy tekintet, mely mindennél jobban kifejezi a szeretetet. Szemkontaktus, mely érzelmeket, kapcsolatot, odafigyelést fejez ki, nemcsak szerelmesek között.
Pietro Lorenzetti Madonna di Monticchiello-ján az anyja ölében ülő Kisded egyik kezével a vállát fogja, szeretettel és olyan erősen néz édesanyja szemébe, mintha egy mágnes vonzásának engedelmeskedne. Donald Winnicott fejlődéslélektani rendszerének alapját ezekkel a szavakkal foglalja össze: „A gyermek az anyai arc tükrében látja meg magát.” A brit pszichiáternek köszönhetően ma már tudjuk, hogy – pszichikai értelemben véve – a gyermek úgy tekinthet édesanyja arcára, ahogy az ember a tükörbe néz, anyja szemében pedig saját képmását láthatja. Ez a visszajelzés alapozza meg a csecsemő önazonosságát, erre épül, ebből fejlődik ki a személyisége. A tekintetnek tehát teremtő ereje van. „Jézus ránézett és megkedvelte” – mondja Márk evangéliuma a gazdag ifjúról.
Az irgalom Ferenc pápa egyik kulcsszava, amelyet pápaságának első kilenc hónapja során, több mint kétszáz alkalommal használt. Nemegyszer mondta magáról: „Bűnös vagyok”, mottója pedig: Miserando atque eligendo ’Megkönyörült és kiválasztotta’ (Mt 9,9).
Miért hirdette meg Ferenc pápa az irgalmasság évét? Miért olyan aktuális ez ma? Erről faggattam először Pálfai Zoltán katolikus papot, makói plébánost.
P. Z.: Megválasztása óta csodálom Ferenc pápában a személyességet, az őszinteséget, gyöngeségei felvállalásának nyíltságát. Az irgalmasság témájához kötődően sokszor elmesélte már fiatalkori gyónás-élményét, mely megváltoztatta életét, meghatározta hivatását, sőt püspöki és pápai jelmondatának kiválasztását is. Számára Isten irgalmassága nem perifériális jelenség sem a teológiában, sem a lelki-pásztorkodásban, hanem ezen áll vagy bukik egyházunk hitelessége. Aktualitása egyértelmű: társadalmainknak, s benne az egyes embernek gyógyulásra van szüksége, mert sebek borítják. Gyógyulás pedig honnan jöhetne máshonnan, mint személyes figyelemből, meghallgatásból, együttérzésből és megbocsátásból. Egyszóval irgalmasságból.
Hogyan élhetjük meg az irgalmasságot hétköznapjainkban? Te hogyan éled meg? Elmondanál egy-két példát személyes és lelkipásztori életedből?
P. Z.: Ferenc pápa sem ad rá konkrét receptet, hanem felvázol egy széles spektrumot, melyen belül rengeteg lehetőségünk van a megvalósításra. Én elsősorban a figyelmességre törekszem: próbálok régen látott ismerősökkel, családtagokkal kapcsolatba lépni, még ha csak pár sor, egy-egy üzenet vagy telefonhívás erejéig is. Lelkipásztorként igyekszem minél személyesebbé tenni a gyóntatásaimat, s heti rendszerességgel kórházi beteglátogatásaim alkalmával minőségi időt tölteni a betegágyak mellett. Nem egy és nem kettő olyan tapasztalatom volt már, hogy ha nem lépek oda a betegágyhoz, akkor elmulasztom az irgalmasság pillanatát. Nem az enyémet, Istenét.
Pár hete történt: épp csak bekukkantottam az egyik kórterembe, van-e ott valaki, akihez oda tudnék menni. A betegek aludtak – legalábbis első látásra. Már majdnem továbbmentem, amikor megláttam az egyik ágyon egy asszonyt, aki mégsem aludt, sőt tekintetünk találkozott. Odaültem mellé, bemutatkoztam, s beszélgetni kezdtünk. Kiderült, hogy súlyos beteg, az orvosok már lemondtak róla. Kellőképpen el is volt keseredve, viszont a beszélgetés során elhangzott a kulcsmondat: „…de Isten nem mondott le rólam!” Vagyis elfogadta, hogy Isten úgy van jelen szenvedésekkel teli életében, hogy együtt szenved vele és benne. Miután hazaengedték, meglátogattam családja körében, s megbizonyosodtam arról a mérhetetlen erejű hitről, mellyel férje, gyermekei és ismerősei támogatják, s melynek köszönhetően minden orvosi szakvéleményt meghazudtolva még mindig él és élteti családját.
Tíz éven át a Szeged-Csanádi Egyházmegye ifjúsági referense voltál, és továbbra is szívesen vagy a fiatalokkal. Nem inkább az idős korra jellemző az irgalom képessége? A fiatalok körében divatosabb önérvényesítésről, önmegvalósításról beszélni. Az irgalmassággal eltapossuk saját magunk érdekét, a saját igazságunkat?
P. Z.: Első pillantásra úgy tűnt, az emberek nem értik, mit jelent az irgalmasság. Még tavaly decemberben beszélgettünk az egyházközségi képviselőtestület tagjaival a témáról, s legtöbbjük véleménye szerint túl elvont ez a fogalom. Nem tudtak vele mit kezdeni. A fiatalok nagyon is átérzik, miről van szó. Egyrészt azért, mert rengeteg sebet hordoznak az irgalmasság hiányából fakadóan, elsősorban saját családjukból, másrészt pedig azért, mert küzdenek a megbocsátás kérdésével: „kell-e éreznem valamit?”, „elmúlnak-e a megbántottság sebei?”, „megbocsátok, de nem felejtek”, önvád, szégyen. Afelé próbálom terelgetni őket, hogy az irgalom nem gyöngeség, hanem belső erő, szándék és hozzáállás, mely előbb-utóbb megtermi gyümölcsét.
A pápa a jubileumi év meghirde-tésekor azt is hangsúlyozta, hogy „az irgalmasság összeköt minket a judaizmussal és az iszlámmal”. 2014-ben ő maga is járt a törökországi Kék mecsetben, 2015. novemberében pedig a Közép-afrikai Köztársaság fővárosában, Banguiban tett látogatást a nagymecsetben. Az iszlámban különösen fontos szerepet kap az irgalom, egy kivételével a Korán minden fejezete, szúrája ezzel kezdődik. A Fehérvári úti Budapest Mecsetben Abdul-Fattah Munif iszlámszakértővel beszélgetek erről.
A-F. M.: Biszmilláhi ar-Rahmān ar-Rahîm. ’A könyörületes, irgalmas Allah nevében.’ Ahányszor a muszlimok elkezdenek dolgozni, enni vagy imádkozni, ezt mondják. A profán, világi és a vallási tetteket is az Ő nevében kezdjük. Ezzel megpróbáljuk mindenhol emlékeztetni magunkat arra, hogy a könyörületes Istennek adjunk hálát. Ez az egyik legkiemelkedőbb Isten 99 neve közül. Nem lehet utánozni Istent, de mégis követnünk kell ezt és a többi isteni tulajdonsá-got. Mohamed próféta mondja egy hagyományban: „könyörüljetek meg azon, aki a földön van, és megkönyörül rajtatok az, aki az égben van.” Ha azt szeretnénk, hogy Isten megkönyörüljön rajtunk, akkor legyünk mi is könyörületesek az emberek iránt.
Az iszlámban Isten az Ő könyörüle-tét száz részre osztotta, és egy részt lehelyezett a földre. Ezáltal válik könyörületessé az édesanya a gyermeke iránt, az állatok a kicsinyeik iránt, és egyáltalán az emberek egymás iránt. Az iszlám megszólaltatja ezt a bennünk rejlő természetes szeretetet és irgalmat, és arra bátorít, hogy ezt erősítsük magunkban, és ezt bontakoztassuk ki.
Az európai sajtó gyakran úgy beszél az iszlámról, mint egy erőszakos vallásról, az iszlamistákra és terroristákra hivatkozva is. Ez nem összeegyeztethető az irgalommal. Mi az eredeti tanítás?
A-F. M.: Az emberiség első embergyilkosságát említve – amikor Káin megöli Ábelt – azt mondja a Korán: „Emiatt írtuk elő Izrael fiainak: „Az, hogy valaki megöl egy lelket (embert) – nem emberölésért vagy a Földön való pusztításért (büntetésként) – olyan, mintha minden embert megölne, és az, hogy valaki életben tartja, olyan mintha minden embert életben tartana” (Korán 5:32). Ez az alapja mindennek: élni és élni hagyni. Az emberi élet szent, és Isten törvényeket hozott, ami alapján meg lehet védeni az emberi életet. Maga az iszlám szó gyökere – szelám – is azt jelenti, hogy békesség, megbékélés. A szó másik jelentése: Istennek való alávetettség, behódolás. Nincs olyan vallás, ami azt tanítaná, hogy az ember ne legyen toleráns és békés, az emberi gyarlóság vezet oda sajnos, hogy felhatalmazva érezzük magunkat arra, hogy embereket kioktassunk, vagy akár ártsunk nekik.
Miért parancsolja Isten a muszlim hívőnek, hogy irgalmas legyen? Miért jó, hasznos ez az embernek?
A-F. M.: Nem minden dolog valósul meg az evilági életben. Van olyan „befektetésünk” könyörületként vagy szeretetként, aminek a túlvilágon lesz majd hozadéka. A külső szemlélő számára nem kifizetődő, hogy segítek egy vak embernek átmenni az úton, vagy megetetek egy éhező embert. A Próféta azt mondja: sohasem csökken a vagyon az adomány által. A vagyonomat az adományozás csak növeli, áldást hoz rá. Tehát túlvilági jutalmazása van.
Ezenkívül a könyörületnek van egy társadalmi funkciója is. Ha az elesettek – szegények, nélkülözők, betegek, fogyatékkal élők – nem kapnak támogatást az erősebbektől, akkor nincs támaszuk. Ha a többségi társadalom nem könyörül rajtuk, akkor a társadalom szétbomlik, szétesik, nyomor lép fel. Azt gondoljuk, hogy ahol a világon nyomor van, ott leginkább a könyörületnek a hiánya okozza ezt.
Fotók:
- www.pinterest.com
- Pálfai Zoltán albumából
- © Depositphotos.com/ Jean-Marie Guyon
- © Depositphotos.com/ Angel Nieto
- Magyar Kurír
- © Depositphotos.com/ Jasmin Merdan
Új Város – 2016. április